A.B.4.6.1.1 Foreløbig fastsættelse (væsentlige ændringer)
Skatteforvaltningen kan fastsætte en virksomheds tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt til et skønsmæssigbeløb, hvis Skatteforvaltningen efter afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en afregningsperiode. Se OPKL § 4, stk. 1.
Dette gælder også, hvis Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for indberetning til indkomstregisteret for en afregningsperiode ikke har modtaget indberetning af indeholdt A-skat, AM-bidrag og udbytteskat. Se OPKL § 4, stk. 1.
►Formålet med en foreløbig fastsættelse af tilsvaret er dels at fremtvinge en angivelse eller indberetning, der er baseret på reelle tal fra virksomheden, i stedet for at skulle lægge Skatteforvaltningens skøn til grund og dels at sikre sig et grundlag for tvangsinddrivelse af det foreløbigt fastsatte tilsvar.◄
►Betalingsfristen for foreløbige fastsættelser◄
Ved lov 832 af 14. juni 2022 om blandt andet ændring af opkrævningsloven er der sket en ændring af OPKL § 4, stk. 1, 3. pkt. Det fremgår herefter, at for betaling af det skønsmæssigt fastsatte beløb finder betalingsfristen, der anvendes ved en rettidig angivelse eller indberetning, jf. OPKL § 2, anvendelse.
Sidste rettidige betalingsdag for et skatte- og afgiftskrav, der skønsmæssigt er fastsat i henhold til en foreløbig fastsættelse efter OPKL § 4, stk.1, vil herefter være sammenfaldende med fristen for at indgive angivelse eller indberetning for den pågældende afregningsperiode.
►Det fremgår af lovforarbejderne til ændringen, jf. lovforslag nr. 196 af 4. maj 2022, at opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., er nyaffattet, så det af bestemmelsen fremgår, at betalingsfristen, der anvendes ved en rettidig angivelse eller indberetning, jf. § 2, skal finde anvendelse for betalingen af det skønsmæssigt fastsatte beløb.
Sidste rettidige betalingsdag for et skatte- og afgiftskrav, der skønsmæssigt er fastsat i henhold til en skønsmæssig foreløbig fastsættelse efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, vil derfor altid skulle være sammenfaldende med fristen for at indgive angivelse eller indberetning for den pågældende afregningsperiode.
Ændringen betyder, at der ikke længere vil være forskel på sidste rettidige betalingsdag i situationen, hvor en virksomhed, efter at der er truffet afgørelse om foreløbig fastsættelse, afgiver en angivelse eller indberetning, og sidste rettidige betalingsdag i situationen, hvor den foreløbige fastsættelse ikke afløses af en angivelse eller indberetning.◄
►Med den foreslåede ændring vil der i alle situationer, hvor Skatteforvaltningen har gennemført en foreløbig fastsættelse for en periode, skulle betales rente fra den sidste rettidige betalingsdag, der gælder for den pågældende afregningsperiode.
Herved bliver rentereglerne ens for virksomheder, der angiver til tiden eller angiver efter at have modtaget en foreløbig fastsættelse, men ikke betaler tilsvaret, og virksomheder, der ikke angiver og får fastsat tilsvaret foreløbigt af Skatteforvaltningen.◄
►Ikrafttrædelse◄
Det fremgår af lovens ikrafttrædelsesbestemmelse § 19, stk. 5, at skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken dag, OPKL § 4, stk. 1, 3. pkt., som affattet ved lov nr. 832 af 14. juni 2022, har virkning.
►Ifølge bekendtgørelse nr. 495 af 12. maj 2023, træder ændringen i kraft fra og med den 1. juli 2023.◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed