A.B.1.2.9.8.1.1.1.1.1 Om hvem skal identitetsoplysninger indberettes?
Indberetningen skal ifølge BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 1, omfatte oplysninger om følgende kategorier af personer:
- Mellemmænd ►bortset fra mellemmænd, der er fritaget for indberetningspligt efter DAC artikel 8ab, stk. 5◄
- Relevante skatteydere
- Forbundne foretagender
Bemærk
Uanset indledningen til BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, må den indberettende almindeligvis forudsættes at være i besiddelse af komplette identitetsoplysninger om sig selv. Jf. dog nedenfor om fødested.
Bemærk
SIL § 52, stk. 1, indeholder en hovedregel i dansk skatteprocessuel ret om, at den, hvorom der skal indberettes noget, er forpligtet til at give den indberetningspligtige sine identitetsoplysninger til brug for indberetningen. Eftersom der i relation til indberetning efter SIL § 46 a kun skal indberettes oplysninger, som den indberetningspligtige i forvejen er bekendt med, i besiddelse af eller kontrollerer, er de personer, hvorom der skal indberettes efter regler udstedt i medfør af SIL § 46 a, udtrykkelig undtaget fra pligten til at afgive egne identitetsoplysninger til de indberetningspligtige efter SIL § 52, stk. 1.
Ad mellemmænd
Mellemmænd skal kun indberettes, hvis der medvirker mellemmænd, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 7, stk. 1. Mellemmanden kan være den, der indberetter, og skal i så fald give identitetsoplysninger om sig selv. Hvis den indberettende mellemmand har kendskab til andre medvirkende mellemmænd, skal der også gives identitetsoplysninger om den eller de øvrige medvirkende mellemmænd, i det omfang disse foreligger.
►Bemærk
Ved Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet fremsat den 8. december 2022 foreslås i konsekvens af EU-dommen C-694 20 en ændring af direktivets artikel 8ab, stk. 14, litra a, hvorefter indberetningen ikke skal indbefatte identitetsoplysninger om mellemmænd, der er fritaget for indberetningspligt efter artikel 8ab, stk. 5. Se afsnit A.B.1.2.9.5.4.2 Notifikation til danske relevante skatteydere fra mellemmænd, der påberåber sig tavshedspligt i et andet EU-land om fritagne mellemmænd. Når direktivet er gennemført, forventes § 22, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelsen ændret i overensstemmelse hermed.◄
Ad relevante skatteydere
Hvem der er relevante skatteydere er beskrevet i afsnit A.B.1.2.9.5.2 Den relevante skatteyder. Der er ingen øvre grænse for antallet af relevante skatteydere, der kan være tilknyttet en ordning. Desuden kan der i forskellige sammenhænge indtræde indberetningspligt, selv om der ikke er relevante skatteydere tilknyttet ordningen. Antallet af relevante skatteydere tilknyttet en ordning kan således være mellem 0 og uendelig.
Skatteyderen kan være den, der indberetter, og skal i så fald give identitetsoplysninger om sig selv. En skatteyder, der indberetter om sig selv, er ikke forpligtet til at indberette oplysninger om andre relevante skatteydere.
Det bemærkes dog, at en skatteyder, som selv har udviklet en indberetningspligtig grænseoverskridende ordning og derefter stiller denne til rådighed for andre skatteydere, herved ændrer status fra at være skatteyder til at være mellemmand vedrørende den samme ordning. Dette udløser en fornyet pligt til at indberette samme ordning, nu som mellemmand med pligt til at indberette andre tilknyttede relevante skatteydere.
Ad forbundne foretagender
Identitetsoplysninger om forbundne foretagender skal kun indberettes, hvor det er relevant, hvilket ikke altid er tilfældet. Begrebet er beskrevet i afsnit A.B.1.2.9.4.11 Definition af forbundne foretagender. I tilfælde, hvor begrebet er relevant, skal der indgives de samme identitetsoplysninger om det eller de forbundne foretagender, som der skal om de øvrige personer, der er relevante for indberetningen.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Kommentarer |
EU-domme | ||
C-694 20 | Dommen angår artikel 8ab, stk. 5, i direktivet. Bestemmelsen omhandler situationer, hvor indberetningspligt for en advokat ville krænke fortroligheden af korrespondance mellem advokat og klient. Advokaten skal i så fald kunne fritages for forpligtelsen til selv at indberette, men skal underrette enhver anden mellemmand eller, hvis der ikke findes andre mellemmænd, skatteyderen/klienten om, at indberetningspligt påhviler denne. Ved dommen fastslås det, at denne forpligtelse ikke kan håndhæves i tilfælde, hvor den anden mellemmand ikke selv er klient hos samme advokat, fordi dette ville tilsidesætte retten til respekt for kommunikation mellem advokat og klient. |
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed