Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

A.B.1.2.8.6.8.3.2 Samme Indberettende Platformsoperatør er indberetningspligtig til to forskellige lande

Indhold

 Afsnittet indeholder:

  • Indledning
  • Undgåelse af dobbeltindberetning - EU-platformsoperatører
  • Undgåelse af dobbeltindberetning - ikke-EU-platformsoperatører.  

Indledning

Der er kriterier for, hvornår en platformsoperatør er en "Indberettende Platformsoperatør" i et EU-land. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 1. Disse kriterier er gennemgået nærmere i afsnit A.B.1.2.8.6.8.2 Indberetningspligt til Danmark. De er indrettet sådan, at det er muligt, om end ikke almindeligt forekommende, at en Platformsoperatør opfylder kriterierne i mere end ét EU-land samtidig.

Der er derudover kriterier for, hvornår en platformsoperatør, der ikke har anden tilknytning til noget EU-land, kan blive en Indberettende Platformsoperatør, fordi den udøver virksomhed i et EU-land. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2, og afsnit A.B.1.2.8.6.8.2 Indberetningspligt til Danmark.2. Også her er det muligt, at samme platformsoperatør kan opfylde kriterierne for at være en Indberettende Platformsoperatør i mere end ét EU-land samtidig.

Undgåelse af dobbeltindberetning - EU-platformsoperatører

Dobbeltindberetning undgås for disse platformsoperatørers vedkommende ved, at DAC7 indeholder regler om, at en EU-platformsoperatør, der opfylder kriterierne for at være Indberettende Platformsoperatør i mere end ét EU-land, skal vælge ét EU-land, hvortil den vil indberette. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 48, 2. pkt.

Det påhviler en Indberettende Platformsoperatør, der er i denne situation, at give den/de kompetente myndigheder i det/de øvrige EU-land(e), som den kunne have valgt at være indberetningspligtig til, om sit valg. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 48, 3. pkt. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.2. 

Undgåelse af dobbeltindberetning - ikke-EU-platformsoperatører

Dobbeltindberetning undgås for disse platformsoperatørers vedkommende ved, at DAC7 indeholder regler om, at en ikke-EU-platformsoperatør, der opfylder kriterierne for at være Indberettende Platformsoperatør i mere end ét EU-land, skal registrere sig hos den kompetente myndighed i ét EU-land, når den påbegynder sin virksomhed. Se den danske implementering af reglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 50.

I forbindelse med registreringen skal afgives en række oplysninger om den Indberettende Platformsoperatør m.v. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 51, stk. 1, og afsnit A.B.1.2.8.6.10.4 Platformsoperatører uden for EU. Disse oplysninger skal også registreres i et centralt register, der er etableret af Kommissionen, og som er tilgængeligt for de kompetente myndigheder i alle EU-landene. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 50, stk. 5.

Bemærk

BEK nr. 1253 af 06/09/2022 indeholder en undtagelsesbestemmelse, der går ud på, at Relevant Aktivitet i et EU-land ikke medfører indberetningspligt, hvis den pågældende platformsoperatør er en Kvalificeret Platformsoperatør uden for Unionen. Da ingen platformsoperatører, der er etableret uden for EU, har mulighed for at opfylde dette kriterium i 2023, er kriteriet ikke omtalt yderligere her. Se også afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.3 om ækvivalensproceduren.

Se også

Se også afsnit:

  • A.B.1.2.8.6.3.3 om begreberne Platformsoperatør og Indberettende Platformsoperatør
  • A.B.1.2.8.6.7.3.5.2 om det centrale register
  • A.B.1.2.8.6.10.4 om registreringsregler for ikke-EU-platformsoperatører. 
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.