Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

A.B.1.2.3.15 Formidlere af handel med værdipapirer - indberetning efter aftale

Indhold

Dette afsnit handler om frivillig indberetning for formidlere af handel med værdipapirer, som ikke er indberetningspligtige efter SIL § 17, stk. 3, eller SIL § 19.

Afsnittet indeholder:

  • Regel►◄
  • Formidleres frivillige indberetning efter aftale med kunde
  • Udenlandske virksomheders frivillig indberetning efter aftale med kunde
  • Indberetningsfrist

Regel

Efter SIL § 20, stk. 1, kan formidlere af handel med værdipapirer, som ikke er indberetningspligtige efter SIL § 17, stk. 3, eller SIL § 19, efter aftale med overdrageren eller erhververen af værdipapirer indberette de oplysninger, som er omfattet af indberetninger efter disse bestemmelser.

Efter SIL § 20, stk. 2, kan udenlandske virksomheder, der ville være indberetningspligtige efter en eller flere af bestemmelserne i SIL §§ 12-19, hvis de var omfattet af SIL § 47, stk. 1, 1. pkt., efter aftale med en kunde indberette de oplysninger, som er omfattet af indberetningspligt efter §§ 12-19.

Efter SIL § 20, stk. 3, skal indberetningen efter SIL § 20, stk. 1 og 2, ske senest den 20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag. Dette svarer til indberetningsfristen i SIL § 54, stk. 1.►◄

Formidleres frivillige indberetning efter aftale med kunde

Efter SIL § 20, stk. 1, kan formidlere af handel med værdipapirer, som ikke er indberetningspligtige efter SIL § 17, stk. 3, eller SIL § 19, efter aftale med overdrageren eller erhververen af værdipapirer indberette de oplysninger, som er omfattet af indberetninger efter disse bestemmelser.

Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at fradragsret for tab på fordringer efter kursgevinstlovens § 15, stk. 1, er betinget af, at Skatteforvaltningen er orienteret om erhvervelsen af den pågældende tabsgivende fordring inden udløbet af selvangivelsesfristen for erhvervelsesåret. Tilsvarende er fradragsret for tab på aktier mv. optaget til handel på regulerede markeder og aktier mv. i investeringsselskaber efter aktieavancebeskatningslovens § 14, stk. 1, og § 19 a, stk. 1, betinget af, at Skatteforvaltningen er orienteret om erhvervelsen af den pågældende tabsgivende aktie mv. inden udløbet af selvangivelsesfristen for erhvervelsesåret.

Når der i bestemmelsen henvises til »aktier m.v.« skal dette forstås som de papirer, der er omfattet af aktieavancebeskatningsloven.

Indberetninger efter SIL § 17, stk. 3, og SIL § 19 kan sikre Skatteforvaltningen en sådan orientering om erhvervelsen. Den pågældende erhverver skal således ikke selv sørge for at oplyse Skatteforvaltningen om erhvervelsen, hvis en formidler har indberettet om den til Skatteforvaltningen.

Bestemmelsen sikrer, at udenlandske formidlere, som ikke er indberetningspligtige, efter aftale med kunden, på samme måde som formidlere, der er indberetningspligtige, kan sikre kundens fradragsret for et eventuelt senere tab på fordringen eller aktien m.v. Dvs. gennem indberetning om erhvervelsen af fordringen eller aktien m.v.

Udenlandske virksomheders frivillige indberetning efter aftale med kunde

Efter SIL § 20, stk. 2, kan udenlandske virksomheder, der ville være indberetningspligtige efter en eller flere af bestemmelserne i SIL §§ 12-19, hvis de var omfattet af SIL § 47, stk. 1, 1. pkt., efter aftale med en kunde indberette de oplysninger, som er omfattet af indberetningspligt efter SIL §§ 12-19.

Bestemmelsen sikrer, at udenlandske virksomheder, der, hvis de havde været hjemmehørende i Danmark eller havde fast driftssted i Danmark, ville have været indberetningspligtige, efter en eller flere af skatteindberetningslovens bestemmelser i §§ 12-19 kan vælge at indberette oplysninger efter disse bestemmelser efter aftale med den pågældende kunde. Vælger den udenlandske virksomhed at indberette, skal samtlige oplysninger efter de nævnte bestemmelser indberettes vedrørende den pågældende kunde.

Anvendelsesområdet i SIL § 20, stk. 2, er bredere end bestemmelsen i SIL § 20, stk. 1. Formålet med SIL § 20 stk. 1 er, at de udenlandske virksomheder ved indberetning kan sikre kunderne fradragsret for et eventuelt tab ved et senere salg af de købte værdipapirer. Formålet med SIL § 20 stk. 2 er herudover at give de udenlandske virksomheder mulighed for at foretage samtlige de indberetninger vedrørende værdipapirer, konti, lån og deponerede pantebreve, som tilsvarende danske virksomheder foretager, for dermed at sikre at kunderne i samme omfang, som hvis de var kunder i danske virksomheder, kan få fortrykt oplysningerne på årsopgørelsen.

Indberetningsfrist

Efter SIL § 20, stk. 3, skal indberetningen efter stk. 1 og 2 ske senest den 20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag. Dette svarer til indberetningsfristen i SIL § 54, stk. 1.

Bemærk

Efter SIB § 1, stk. 9, skal frivillige indberettere efter SIL § 20 senest 8 dage efter indgåelsen af den første aftale om indberetning foretage anmeldelse herom til Skatteforvaltningen. Reglerne i § 1, stk. 2 og 4-8, finder tilsvarende anvendelse, idet aftaler om indberetning ved anvendelsen af disse regler sidestilles med indberetningspligt.

SIB § 1, stk. 9, har virkning fra 1. januar 2021.  

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.