A.A.6.2.2.2.4 Forholdet til tavshedspligt efter forvaltningsloven
Hverken almindelige eller særlige regler om tavshedspligt begrænser parters adgang til aktindsigt efter forvaltningsloven. Se FVL § 9, stk. 5.
Skattemyndighedernes særlige tavshedspligt efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 17, stk. 1, er derfor uden betydning for afgørelser om aktindsigt efter forvaltningsloven.
Reglen om partsaktindsigt efter forvaltningsloven finder ikke anvendelse på oplysninger, som er omfattet af tavshedspligten i § 38 a i hvidvaskloven. Se afsnit A.A.6.1.3 Særlig tavshedspligt efter hvidvaskloven og retsplejeloven 'Særlig tavshedspligt efter hvidvaskloven og retsplejeloven.'
Oplysninger af samme art som de oplysninger, der er omfattet af SFL § 17, stk. 1, kan efter en konkret vurdering undtages fra aktindsigt efter FVL § 15 a og 15 b. Anvendelse af bestemmelsen kan især være aktuel i sager, hvor der er flere parter. Se afsnit A.A.6.2.2.2.5 Omfang og undtagelser efter forvaltningslovens regler om aktindsigt om Omfang og undtagelser.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed