A.A.3.14.2.2 OECD-ordningen
►Inden for OECD er der aftalt udveksling af forhåndstilkendegivelser m.v. efter retningslinjer, der minder meget om DAC3-ordningen, se afsnit A.A.3.14.2.1 EU-ordningen (DAC3). De to ordninger er således parallelle, men ikke identiske.
OECD-ordningen er aftalt inden for rammerne af OECD’s og G20’s "BEPS Inclusive Framework" (BEPS står for Base Erosion and Profit Shifting Project). BEPS Inclusive Framework blev startet i 2013 og har i dag 143 lande og jurisdiktioner som medlemmer.
OECD og G20 udgav i 2015 "Action 5 2015 Final Report" med titlen "Countering Harmful Tax Practices More Effectively, Taking into Account Transparency and Substance", hereafter kaldet “OECD BEPS Action 5-rapporten". Rapportens kapitel 5 beskriver en ordning for obligatorisk spontan udveksling af oplysninger om "rulings". I dette afsnit af Den juridiske vejledning refereres der til rapporten som "BEPS Action 5-rapporten".
Alle medlemmer af BEPS Inclusive Framework og har i princippet forpligtet sig til at udveksle oplysninger indbyrdes om "rulings" efter rapportens retningslinjer. I modsætning til DAC3 udgør rapporten imidlertid ikke en selvstændig juridisk hjemmel til udveksling af oplysninger, så hjemlen skal i stedet søges i bilaterale samarbejdsforhold mellem de to parter i udvekslingen, som tillader spontan udveksling af oplysninger. Det kan fx være en dobbeltbeskatningsoverenskomst, men der kan også være tale om, at begge parter er indtrådt i OECD’s og Europarådets multilaterale bistandskonvention.
Danmark er medlem af BEPS Inclusive Framework og har i kraft af sin deltagelse i bistandskonventionen og sine indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster hjemmel til at udveksle oplysninger spontant med næsten alle andre medlemmer af BEPS Inclusive Framework.
Bemærk
Hvilke skatter og afgifter der er omfattet af OECD-ordningen, afhænger af, om retsgrundlaget for udvekslingen er en dobbeltbeskatningsoverenskomst, eller det er den multilaterale bistandskonvention. I relation til bistandskonventionen har alle deltagende jurisdiktioner offentliggjort, hvilke nationale skatter og afgifter de ønsker at anvende konventionen på. Danmark har i store træk indmeldt samtlige skatter og afgifter. Se BKI nr. 29 af 29. oktober 2001. Ordningens anvendelsesområde er således ikke indskrænket til kun at være direkte skatter.
Se også
Se også afsnit
- C.F.8.1.2.3 om OECD’s og Europarådets multilaterale bistandskonvention
- C.F.8.2.2.26.1.3 vedrørende spontan udveksling af oplysninger
- C.F.9.2 for et overblik over alle Danmarks samarbejdspartnere.◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed