A.A.3.14.10 Om den praktiske fremgangsmåde, når en udenlandsk tilkendegivelse ønskes leveret
►Indhold
Dette afsnit beskriver den praktiske fremgangsmåde, når en udenlandsk tilkendegivelse ønskes leveret.
Afsnittet indeholder:
- Indledning
- Danmark som den anmodende part
- Særregler i forhold til almindelig udveksling af oplysninger efter anmodning
Indledning
Det kan i praksis både forekomme, at en udenlandsk kompetent myndighed anmoder om at få tilsendt hele ordlyden af et dansk bindende svar eller anden tilkendegivelse, der er udvekslet, og at en enhed i Skatteforvaltningen finder behov for at få tilsendt den fulde ordlyd af en tilkendegivelse, som man har modtaget oplysninger om fra udlandet.
Dette er andet led i den totrinsprocedure, der er aftalt under begge ordninger. Se afsnit A.A.3.14.3 Fælles hovedtræk ved de to ordninger. Det foregår som en udveksling af oplysninger efter anmodning. Se afsnit C.F.8.2.2.26.1.3 Typer af bistand i artikel 26. om de forskellige typer af udveksling af oplysninger.
Bemærk
Hvis den fulde tekst af en forhåndstilkendegivelse eller APA skal udveksles, skal det ske på det sprog, afgørelsen er truffet og formidlet til skatteyderen på. Der er ikke krav om, at afgørelsen skal oversættes af afsenderlandet.
Danmark som den anmodende part
En enhed i Skatteforvaltningen, som har modtaget oplysninger om et udenlandsk grænseoverskridende forhåndstilsagn eller en forhåndsgodkendt prisfastsættelsesordning, og som ønsker at få den fulde tekst af tilkendegivelsen tilsendt, skal henvende sig til Kompetent Myndighed, Person Udland 5, Lyseng Allé 1, 8270 Højbjerg.
Særregler i forhold til almindelig udveksling af oplysninger efter anmodning
Selv om der i udgangspunktet er tale om en almindelig anmodning om oplysninger, gælder der enkelte særregler:
For det første er det et generelt krav for at kunne afsende en anmodning, at det anmodende land kan godtgøre, at det selv har gjort, hvad der med rimelighed kan gøres, for at indhente oplysningerne på eget territorium først. Denne forpligtelse kan i sammenhæng med de her omhandlede forespørgsler opfyldes ved, at den identificerede danske part i den udenlandske tilkendegivelse anmodes om at tilsende Skatteforvaltningen den fulde ordlyd af tilkendegivelsen. Hvis tilkendegivelsen ikke modtages, anses kravet for opfyldt.
For det andet er det et generelt krav for at kunne afsende en anmodning, at det anmodende land kan godtgøre, at oplysningerne er forudsigeligt relevante for beskatningsforhold i det anmodende land. Dette krav kan ikke umiddelbart anses for opfyldt, blot fordi det andet land har tilsendt Danmark oplysningerne (under OECD-ordningen) eller har angivet Danmark som berørt land (under DAC3-ordningen). Kravene til godtgørelse af forudsigelig relevans er imidlertid ikke strenge i disse tilfælde. Der kræves blot en angivelse i overordnede vendinger af, i hvilken sammenhæng oplysningerne påtænkes anvendt.◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed