Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

D.A.6.2.5.2 Flytning af leveringsstedet ud af Danmark i henhold til udnyttelseskriteriet ML § 16, stk. 5

Indhold

Dette afsnit handler om flytning af leveringsstedet ud af Danmark i henhold til udnyttelseskriteriet, selv om leveringsstedet som udgangspunkt er Danmark ifølge hovedreglen i ML (momsloven) § 16, stk. 4.

Afsnittet indeholder:

  • Lovgrundlag
  • Regel
  • Eksempel.

Lovgrundlag

ML (momsloven) § 16, stk. 5 har fra 1. januar 2015 følgende ordlyd:

"For de ydelser, der er nævnt i § 21 d, stk. 1, anses leveringsstedet dog ikke for at være her i landet, hvis ydelsen leveres til en ikkeafgiftspligtig person her i landet eller i et andet EU-land og ydelsen faktisk benyttes eller udnyttes udenfor EU."

Momssystemdirektivets artikel 59a, litra a), har fra 1. januar 2015 følgende ordlyd:

"Med henblik på at undgå dobbelt påligning eller ikke-påligning af afgifter eller konkurrenceforvridning kan medlemsstaterne med hensyn til tjenesteydelser, hvis leveringssted bestemmes efter artikel 44, 45, 56, 58 og 59, anse

a) leveringstedet for en eller alle af disse ydelser, når dette er beliggende på deres område, som beliggende uden for Fællesskabet, såfremt den faktiske benyttelse eller udnyttelse finder sted uden for Fællesskabet"

Se direktiv 2008/8/EF, artikel 5, nr. 3).

Regel

For ydelser nævnt i ML (momsloven) § 21 d, stk. 1 (der som udgangspunkt alle er omfattet af hovedreglen i ML (momsloven) § 16, stk. 4), er leveringsstedet alligevel ikke Danmark, selv om leverandøren er etableret her, hvis ydelsen faktisk benyttes eller udnyttes udenfor EU. Se ML (momsloven) § 16, stk. 5.

Reglen glæder, uanset om kunden er etableret i Danmark eller et andet EU-land.

Hvis kunden er etableret i et tredjeland gælder reglen derimod ikke. Ifølge en særregel i ML (momsloven) § 21 d, stk. 1 er leveringsstedet som udgangspunkt ikke Danmark, hvis ydelserne er omfattet af ML (momsloven) § 21 d, stk. 1, og bliver leveret til ikke-afgiftspligtige personer udenfor EU. Se afsnit D.A.6.2.8.13 Diverse ydelser, der leveres til kunder udenfor EU ML § 21 d om diverse ydelser, der leveres til kunder udenfor EU (ML (momsloven) § 21 d).

ML (momsloven) § 16, stk. 5, gælder for følgende typer af ydelser:

En samlet skematisk oversigt over udnyttelseskriteriets anvendelse på ydelser nævnt i ML (momsloven) § 21 d, stk. 1, findes i afsnit D.A.6.2.6.2 Fastlæggelse af stedet for den faktiske udnyttelse om fastlæggelse af stedet for den faktiske benyttelse eller udnyttelse. 

Bemærk

Udnyttelseskriteriet gælder kun for ydelser, der udnyttes udenfor EU. Selv om en ydelse omfattet af ML (momsloven) § 16, stk. 4, faktisk udnyttes i et andet EU-land, er leveringsstedet Danmark, når leverandøren er etableret her.

Se også

Eksempel

En dansk advokatvirksomhed repræsenterer en svensk privatperson i en retssag i Norge. Da ydelsen udnyttes udenfor EU, er leveringsstedet ikke Danmark. Den danske advokatvirksomhed skal derfor ikke opkræve dansk moms.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.