C.D.9.9.3.2 Fonde - konsolideringsfradrag efter FBL § 5, stk. 1
Indhold
Dette afsnit handler om, hvordan og hvornår fonde mv. kan få konsolideringsfradrag efter den almindelige konsolideringsbestemmelse i FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1 om foretagne uddelinger.
Afsnittet indeholder:
- Beregning af fradraget
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Beregning af fradraget
Fonde mv. kan foretage fradrag for hensættelser til konsolidering af fondskapitalen med 4 pct. af de uddelinger, der i indkomståret er foretaget til at fyldestgøre almennyttige eller almenvelgørende formål efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 1. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1.
Beregningen af størrelsen af fradraget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1, sker kun på grundlag af de faktiske uddelinger, der i løbet af indkomståret er foretaget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 1. Hensættelser til fremtidige uddelinger efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 3, kan derimod først give ret til konsolideringsfradrag i det indkomstår, hvori hensættelserne uddeles.
Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er konsolideringsfradraget i FBL § 5, stk. 1, nedsat fra 25 pct. til 4 pct. Loven har som udgangspunkt virkning for indkomstår, der starter den 1. januar 2016. For indkomstår, der begynder tidligere end den 1. januar 2016, beregnes 25 pct.'s konsolideringsfradrag for almennyttige uddelinger, der er foretaget til og med den 19. november 2015. For uddelinger foretaget efter den 19. november 2015 udgør fradraget 4 pct. Som alternativ kan konsolideringsfradraget for det sidste af disse tidligere indkomstår, der påbegynder tidligere end den 1. januar 2016, kan fonden fradrage et beløb, der svarer til 25 pct. af almennyttige uddelinger, der er foretaget i indkomståret 2014.
Ved selvangivelsen skal fonde, der er omfattet af bekendtgørelse om krav til det skattemæssige regnskab mv. for større virksomheder, dvs. fonde med en nettoomsætning for det pågældende indkomstår på mere end 100 mio. kr., efter § 28 anføre beregningsgrundlaget for konsolideringsfradraget. Et tilsvarende krav stilles ikke i bekendtgørelse om krav til det skattemæssige årsregnskab mv. for mindre virksomheder.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsskatteretskendelser | ||
►SKM2022.400.LSR◄ | Sagen angik, om en fond ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kunne foretage fradrag for uddelinger til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Landsskatteretten fandt på baggrund af fondens vedtægtsmæssige formål, at fondens virke i relation til ejendommene var erhvervsmæssigt og dermed ikke almennyttigt. Det er i praksis anerkendt, at udgifter til ejendomme, hvor der foreligger en direkte tilknytning til et almennyttigt virke, kan anses som almennyttige uddelinger, jf. SKM2006.504.SR, SKM2011.232.SR og SKM2016.17.SR. Landsskatteretten fandt imidlertid, at fondens virke i relation til ejendommene ikke i sig selv kunne anses almennyttigt, og da det ikke var godtgjort, at ejendomsdriften havde direkte tilknytning til et almennyttigt formål, kunne fondens udgifter vedrørende ejendommene ikke anses som uddelinger til et almennyttigt formål i henhold til FBL (fondsbeskatningsloven) § 4. Som konsekvens heraf var der ikke hjemmel til konsolideringsfradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5. Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse. | |
SKM2007.907.LSR | Landsskatteretten afgjorde, at en fond kun kunne opnå konsolideringsfradrag på grundlag af beløb, der blev anset som en almennyttig uddeling. | |
TfS 1991, 572 LSR | En hjælpefond for personalet i en virksomhed havde foretaget hensættelse til at afholde udgifter ved en fest i anledning af fondens 25 års jubilæum samt til at afholde julefrokost. Landsskatteretten fandt, at der ikke var tale om almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Afholdelse af en jubilæumsfest og en julefrokost for personalet på en virksomhed måtte snarere anses som personalegoder for personalet. Fonden kunne derfor ikke foretage fradrag for hensættelserne. | Vedrører adgangen til at foretage fradrag for vedtægtsbestemte uddelinger, som er ophævet ved lov nr. 473 af 17. maj 2017. |
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed