Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

C.D.9.9.3.1 Generelle bemærkninger om konsolideringsfradrag

FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 indeholder en række bestemmelser om fradrag for visse hensættelser til konsolidering af fonds- eller foreningsformuen.

FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1 indeholder den almindelig konsolideringsbestemmelse, hvorefter fradrag for hensættelsen beregnes på grundlag af de uddelinger, der i indkomståret er foretaget til almenvelgørende eller almennyttige formål. Se afsnit C.D.9.9.1.3 Uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål om disse uddelinger.

Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er konsolideringsfradraget i FBL § 5, stk. 1, nedsat fra 25 pct. til 4 pct. Nedsættelsen af konsolideringsfradraget til 4 pct. har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2016 eller senere.

Efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2 kan der foretages fradrag for andre hensættelser, der sker efter krav herom i kongeligt konfirmeret fundats. Se afsnit C.D.9.9.3.3 Kongeligt konfirmerede fonde - konsolideringsfradrag efter FBL § 5, stk. 2 om kongeligt konfirmerede fonde - konsolideringsfradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2.

Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2 ophævet med virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2016 eller senere.

For foreninger, herunder arbejdsmarkedssammenslutninger, findes reglerne om fradrag for hensættelser til konsolidering i FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2 og 3 (ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er FBL § 5, stk. 3 og 4 blevet til stk. 2 og 3 med virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2016 eller senere). Se også FBL (fondsbeskatningsloven) § 9, stk. 1.

Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er der i FBL § 5 indsat et nyt stk. 4, om konsolideringsfradrag for fonde omfattet af visse skatteaftaler indgået efter den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst med virkning fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2016.

I lighed med hvad der gælder for uddelinger og hensættelser efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, kan fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 kun foretages under iagttagelse af prioriteringsreglen i FBL (fondsbeskatningsloven) § 6. Se afsnit C.D.9.9.4 Prioriteringsreglen om prioritetsreglen.

Konsolideringsfradraget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 er en ren skattemæssig postering til brug for indkomstopgørelsen. Der kræves ikke nogen faktisk hensættelse. Se TfS 1988, 224 DEP.

Som det gælder for uddelinger og hensættelser efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, kan heller ikke konsolideringsfradraget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 medføre et skattemæssigt underskud, der kan fremføres til modregning i følgende års indkomst.

Se også

Se også afsnit

  • C.D.9.10.4 om konsolideringsfradrag for arbejdsmarkedssammenslutninger
  • C.D.9.11.3 om konsolideringsfradrag for andre foreninger.
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.