C.D.9.9.3.1 Generelle bemærkninger om konsolideringsfradrag
FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 indeholder en række bestemmelser om fradrag for visse hensættelser til konsolidering af fonds- eller foreningsformuen.
FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1 indeholder den almindelig konsolideringsbestemmelse, hvorefter fradrag for hensættelsen beregnes på grundlag af de uddelinger, der i indkomståret er foretaget til almenvelgørende eller almennyttige formål. Se afsnit C.D.9.9.1.3 Uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål om disse uddelinger.
Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er konsolideringsfradraget i FBL § 5, stk. 1, nedsat fra 25 pct. til 4 pct. Nedsættelsen af konsolideringsfradraget til 4 pct. har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2016 eller senere.
Efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2 kan der foretages fradrag for andre hensættelser, der sker efter krav herom i kongeligt konfirmeret fundats. Se afsnit C.D.9.9.3.3 Kongeligt konfirmerede fonde - konsolideringsfradrag efter FBL § 5, stk. 2 om kongeligt konfirmerede fonde - konsolideringsfradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2.
Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2 ophævet med virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2016 eller senere.
For foreninger, herunder arbejdsmarkedssammenslutninger, findes reglerne om fradrag for hensættelser til konsolidering i FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2 og 3 (ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er FBL § 5, stk. 3 og 4 blevet til stk. 2 og 3 med virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2016 eller senere). Se også FBL (fondsbeskatningsloven) § 9, stk. 1.
Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er der i FBL § 5 indsat et nyt stk. 4, om konsolideringsfradrag for fonde omfattet af visse skatteaftaler indgået efter den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst med virkning fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2016.
I lighed med hvad der gælder for uddelinger og hensættelser efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, kan fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 kun foretages under iagttagelse af prioriteringsreglen i FBL (fondsbeskatningsloven) § 6. Se afsnit C.D.9.9.4 Prioriteringsreglen om prioritetsreglen.
Konsolideringsfradraget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 er en ren skattemæssig postering til brug for indkomstopgørelsen. Der kræves ikke nogen faktisk hensættelse. Se TfS 1988, 224 DEP.
Som det gælder for uddelinger og hensættelser efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, kan heller ikke konsolideringsfradraget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 medføre et skattemæssigt underskud, der kan fremføres til modregning i følgende års indkomst.
Se også
Se også afsnit
- C.D.9.10.4 om konsolideringsfradrag for arbejdsmarkedssammenslutninger
- C.D.9.11.3 om konsolideringsfradrag for andre foreninger.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed