A.C.3.5.3.6 Bødeniveau ved overtrædelse af SKL § 84, nr. 5, for sen transfer pricing dokumentation
Indhold
Dette afsnit handler om fastsættelse af ordensbøde for at overtræde SKL § 84, nr. 5.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Pligter omfattet af reglen
- Bødeudmåling
- Prøvesager
- ► ◄
Regel
Ved udmålingen af bødestraf for overtrædelse af SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 5, forudsættes det i lovbemærkningerne til bestemmelsen, at bødeniveauet for overtrædelse af SKL-Lbk 1264 § 17, stk. 3, der blev indsat ved lov nr. 591 af 18. juni 2012, videreføres.
Se også
Afsnit A.C.3.2.1.2.8 Om forskellige former for regnskabsmangler, SKL-Lbk 1264 § 17 Om forskellige former for regnskabsmangler, SKL-Lbk 1264 § 17.
Afsnit A.C.3.2.1.3.4.5 For sen transfer pricing dokumentation, SKL § 84, nr. 5 For sen transfer pricing dokumentation, SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 5.
Pligter omfattet af reglen
SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 5, omfatter
- fyldestgørende skriftlig dokumentation for kontrollerede transaktioner, der ikke indgives senest 60 dage efter fristen for indgivelse af oplysningsskemaet,
- supplerende dokumentation samt databaseundersøgelser og revisorerklæringer, der ikke efterfølgende indsendes på skatteforvaltningens konkrete anmodning.
Bødeudmåling
Bødeudmåling for overtrædelse af SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 5, viderefører principperne for bødeudmåling efter SKL-Lbk 1264 SKL § 17, stk. 4, jf. lovbemærkningerne til SKL (skattekontrolloven) § 84.
Det forudsættes, at bøden udgør et fast beløb på 250.000 kr. med tillæg på 10 pct. af den indkomstforhøjelse, som fremgår af ansættelsesændringen.
Det faste beløb på 250.000 kr. kan nedsættes til 125.000 kr., hvis der senere fremkommer dokumentation af den fornødne kvalitet.
Tillægget på 10 pct. af en eventuel indkomstforhøjelse kan først beregnes, når der foreligger en endelig ansættelse.
Der beregnes en bøde for hvert indkomstår, hvor der ikke er indgivet fyldestgørende transfer pricing-dokumentation. Der er mulighed for at lægge bødestraffen for flere overtrædelser sammen, fx flere indkomstår, dvs. absolut kumulation.
Bemærk
En bøde kan nedsættes, hvis en eller flere af de i straffeloven angivne strafnedsættelsesgrunde foreligger, ligesom en bøde kan forhøjes, hvis der foreligger skærpende omstændigheder, som angivet i straffeloven.
Se afsnit A.C.3.5.5 Strafnedsættelsesgrunde Strafnedsættelsesgrunde og afsnit A.C.3.5.6 Strafskærpelsesgrunde Strafskærpelsesgrunde.
Prøvesager
►Rigsadvokaten har tilkendegivet, at der ikke er behov for at føre prøvesager, når det ønskede bødeniveau er anført i lovbemærkninger. Skattestyrelsen kan derfor afslutte sagerne med administrative bødeforelæg i overensstemmelse med de ovenstående bødesatser. Der er dog fortsat behov for at føre prøvesager i tilfælde, hvor bøden forhøjes med 10 pct. af en eventuel indkomstforhøjelse.
Der er omtale af otte tidligere prøvesager i afsnit A.C.3.5.3.6 Bødeniveau ved overtrædelse af SKL § 84, nr. 5, for sen transfer pricing dokumentation i 2022-2-udgaven af Den juridiske vejledning.◄
► ◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed