Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

A.C.3.2.1.1 Generelt om straffebestemmelser i skatte- og afgiftslovgivningen

Indhold

Dette afsnit giver en oversigt over strafbare forhold og strafferammer indenfor skatte- og afgiftslovgivningen.

Afsnittet indeholder:

  • Generelt om straffebestemmelser
  • Handlepligt
  • Personer omfattet af reglen
  • Subjektivt strafansvar
  • Strafferamme
  • Straffebestemmelsernes opbygning.

Generelt om straffebestemmelser

Der er ca. 1.200 straffebestemmelser i skatte- og afgiftslovgivningen, inklusive de processuelle bestemmelser, hvis de eksisterende bestemmelser splittes op på de enkelte strafbare forhold.

De væsentlige strafbare forhold kan imidlertid karakteriseres som overtrædelse af nogle handlepligter, som går igen i straffebestemmelserne i hver enkelt lov. Handlepligterne er meget ensartede, men vedrører de specifikke forhold, som den enkelte lov behandler.

Se også

Se også afsnit A.C.3.1.1 Kompetencen til at afslutte en straffesag og A.C.3.1.2 Bistand fra politiet og inddragelse af domstolene om de processuelle bestemmelser, der giver hjemmel til, at nogle straffesager kan afsluttes administrativt, og at politiet kan yde bistand til efterforskningsskridt også i sager, der behandles administrativt.

Handlepligt

Handlepligter i skatte- og afgiftslovgivningen består af følgende elementer:

  • Pligten til at angive korrekt (oplysningsskema, momsangivelse osv.)
  • Oplysningspligt (efter anmodning fra Skatteforvaltningen i forbindelse med kontrol, herunder også tredjemandsoplysninger)
  • Registreringspligt (hele afgiftslovgivningen)
  • Indeholdelsespligt (opkrævningsloven, kildeskatteloven m.fl.)
  • Indberetningspligt (skatteindberetningslov)
  • Dokumentationspligt (hele skatte- og afgiftslovgivningen)

Hertil kommer, at det er strafbart at medvirke til andres overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen.

Personer omfattet af reglen

Bestemmelserne i skattekontrolloven vedrører alle, der er skattepligtige. Resten af lovgivningen omhandler specifikke pligter, fx er det kun erhvervsdrivende, der skal afregne moms.

Subjektivt strafansvar

Strafansvaret i hele skatte- og afgiftslovgivningen er med få undtagelser begrænset til forsætlige og groft uagtsomme overtrædelser. Se om forsæt og grov uagtsomhed i afsnit A.C.3.2.4 Tilregnelse: forsæt eller grov uagtsomhed.

Strafferamme

Strafferammen varierer fra bøde til fængsel i op til 1 år og 6 måneder. Groft uagtsomme forhold kan alene straffes med bøde.

I særlige grove forsætlige tilfælde skal forholdet bedømmes efter STRFL § 289, hvor strafferammen er 8 års fængsel. Som udgangspunkt vil en forsætlig unddragelse inden for samme lovområde på over 500.000 kr. blive henført under STRFL § 289.

Straffebestemmelsernes opbygning

I skattekontrolloven er hovedbestemmelsen den forsætlige unddragelse.  Kernen i det strafbare gerningsindhold er følgen af handlingen, nemlig unddragelse eller risiko for unddragelse.

Der skal føres bevis for

  • forsæt til handlingen og
  • forsæt til følgen,

og forsættet skal være til stede inden eller senest samtidig med, at det strafbare gerningsindhold er realiseret.

I afgiftslovgivningen er det adfærden, der er kernen i det strafbare gerningsindhold, og unddragelse eller risiko for unddragelse er en strafskærpende omstændighed. Det betyder, at beviset koncentrerer sig om handlingen eller undladelsen.

Bemærk

Straffebestemmelserne i afgiftslovgivningen er bygget op efter samme principper som straffebestemmelserne i den øvrige særlovgivning, idet der er udviklet en "modelstraffebestemmelse". Se Betænkning om straffebestemmelser i skatte-, afgifts- og tilskudslovgivningen, nr. 932, 1981. Se om modelstraffebestemmelsen i afsnit A.C.3.2.1.10.1 Generelt om straffebestemmelser i afgiftslovgivningen.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.