A.C.2.1.2.1.6.1 Fysiske personer
Indhold
Dette afsnit omhandler fristerne for indgivelse af oplysninger for fysiske personer.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
- Fysiske personer med frist 1. maj i året efter indkomstårets udløb (A.C.2.1.2.1.6.1 Fysiske personer.1)
- Fysiske personer med frist 1. juli i året efter indkomstårets udløb (A.C.2.1.2.1.6.1 Fysiske personer.2)
- Fysiske personer, som modtager et oplysningsskema efter SKL (skattekontrolloven) § 5 (A.C.2.1.2.1.6.1 Fysiske personer.3)
Regel
Fysiske personer, der modtager en årsopgørelse efter regler udstedt i medfør af SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, skal give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 senest den 1. maj i året efter indkomstårets udløb, jf. dog stk. 2.
Følgende personer skal senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2:
- Personer, som modtager en årsopgørelse, men som ifølge lovgivningen forudsættes at indgive et oplysningsskema, jf. § SKL (skattekontrolloven) 8, stk. 1, nr. 2.
- Personer, som modtager en servicemeddelelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2.
- Personer, som giver Skatteforvaltningen meddelelse som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 3.
Se SKL (skattekontrolloven) § 10.
Fysiske personer, som er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 5, skal give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2 senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.
Se SKL (skattekontrolloven) § 11.
SKL (skattekontrolloven) §§ 10 og 11 er begge videreførelser fra den tidligere SKL (skattekontrolloven). Se nærmere nedenfor.
Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
Tidligere SKL (skattekontrolloven) | Gældende SKL (skattekontrolloven) | Indholdet af ændringer |
§ 4, stk. 1 | § 10, stk. 1 | Efter bestemmelsen skal fysiske personer, der modtager en årsopgørelse efter regler udstedt i medfør af § 8, stk. 1, give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2 senest den 1. maj i året efter indkomstårets udløb, jf. dog stk. 2. Bestemmelsen går ud på at videreføre den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 1, med den ændring som afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet og ændret paragrafnummerering giver anledning til. Som følge af opdelingen af den gældende bestemmelse i særskilte bestemmelser, er det i bestemmelsen efter "1. maj" tilføjet "i året efter indkomstårets udløb". |
§ 4, stk. 1, nr. 1 | § 10, stk. 2, nr. 1 | Det følger af bestemmelsen at oplysningsfristen er den 1. juli for personer, som modtager en årsopgørelse, men som ifølge lovgivningen forudsættes at indgive et oplysningsskema, jf. § 8, stk. 1, nr. 2. Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 1, nr. 1, med de ændringer som afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet giver anledning til. |
§ 4, stk. 1, nr. 1, 1. pkt. | § 10, stk. 2, nr. 2 | Det følger af bestemmelsen at oplysningsfristen er den 1. juli for personer, som modtager en servicemeddelelse, jf. § 8, stk. 2. |
§ 4, stk. 1, nr. 2 | § 10, stk. 2, nr. 3 | Efter bestemmelsen skal personer, som giver Skatteforvaltningen meddelelse som nævnt i § 8, stk. 3, give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2 senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb. Bestemmelsen er en omskrivning og videreførelse af indholdet af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 1, nr. 2. |
§ 4, stk. 1, 1. pkt. | § 11 | Efter bestemmelsen skal fysiske personer, som er omfattet af § 5, give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2 senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb. Bestemmelsen er en omskrivning og videreførelse af indholdet af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 1, 1. pkt. Dog er reglen om, at fysiske personer, som er samlevende med en ægtefælle, som modtager en selvangivelse, udskilt til en særskilt bestemmelse, jf. bestemmelsen i § 10, stk. 2, nr. 2, idet disse personer modtager en servicemeddelelse. |
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed