A.B.1.2.8.6.6.4.3 Europa-Kommissionens rolle
Selv om udvekslingen af oplysninger juridisk set foregår mellem to EU-medlemsstaters kompetente myndigheder, er Kommissionen dog tillagt en række forpligtelser til at facilitere udvekslingen. Kommissionen skal således:
- Udvikle og sikre vedtagelse af et elektronisk standardformat, som medlemsstaterne skal bruge ved udvekslingen. Se DAC artikel 8ac, stk. 3, og artikel 20, stk. 4, som henholdsvis indsat og nyaffattet ved DAC7. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.1.
- Fastlægge bestemmelser om den praktiske gennemførelse, som er nødvendige for registrering og identifikation af de Indberettende Platformsoperatører, som skal registreres i EU’s centrale register. Se DAC artikel 8ac, stk. 4, 3. led og afsnit A.B.1.2.8.6.10.4 Platformsoperatører uden for EU.
- Senest den 31. december 2022 oprette et centralt register, se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.2. Registret skal være tilgængeligt for de kompetente myndigheder i alle medlemslande. Det skal indeholde oplysninger om visse Platformsoperatører, nærmere
-
- Oplysninger om ikke-EU-platformsoperatører, der vælger at registrere sig i et EU-land. Se afsnit A.B.1.2.8.6.8.2 Indberetningspligt til Danmark.2 og
- Oplysninger om Platformsoperatører, som en EU-medlemsstat har tildelt status af Undtaget Platformsoperatør. Se afsnit A.B.1.2.8.6.3.3 Om begrebet Platformsoperatør.
- Ved hjælp af gennemførelsesretsakter træffe afgørelser om, hvorvidt det såkaldte ækvivalenskrav er opfyldt i forhold til tredjelandes aftaler om udveksling af oplysninger med EU-medlemslande. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.3. Eftersom der pr. 1. januar 2023 ikke er sådanne aftaler i kraft, er denne kompetence ikke beskrevet yderligere.
For så vidt angår selve informationsudvekslingen bemærkes, at det elektroniske standardformat er udviklet og vedtaget ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2022/1467 af 05/09/2022. Det danske indberetningsformat er tilrettelagt således, at der indberettes de samme oplysninger som dem, der fremgår af det elektroniske standardformat. Se indberetningsvejledningen og afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.1.
Bemærk
Kommissionen er ikke tillagt kompetence til at føre register over samtlige Indberettende Platformsoperatører i Unionen. Det omtalte centrale register skal som nævnt kun indeholde registreringsoplysninger for Indberettende Platformsoperatører, der er hjemmehørende uden for EU, men indberetningspligtige i kraft af DAC bilag V afdeling I (A) (4) (b), som er gengivet i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2. Hertil kommer oplysninger om Undtagne Platformsoperatører.
Se også afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.2 om det centrale register.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed