Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

A.B.1.2.8.6.3.2 Om begrebet Platform

Indhold

Dette afsnit indeholder

  • Indledning
  • Begrebet Platform 
  • Eksempler på aktiviteter, der ikke skaber en "Platform".

Indledning

Definitionen af begrebet "Platform" findes i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 2, stk. 1. I bestemmelsens stk. 2 nævnes tre eksempler, der falder uden for begrebet.    

Begrebet "Platform"

En platform er ved BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 2, stk. 1, helt grundlæggende defineret som en form for software. Det er i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 2, stk. 1, uddybet, at definitionen bl.a., men ikke udelukkende, omfatter "et websted eller en del heraf samt applikationer, herunder mobilapplikationer".  

Softwaren skal være tilgængelig for brugere. Brugere er ikke et defineret begreb, men det fremgår af bestemmelsen, at det definerede begreb "Sælgere" udgør en delmængde af brugerne. Se om begrebet "Sælger" afsnit A.B.1.2.8.6.5.2 Om begrebet Sælger. Heraf kan modsætningsvis sluttes, at software, der udelukkende benyttes internt i en virksomhed, ikke udgør en Platform.

Eksempler:

  • En fremstillingsvirksomhed har en on-line webshop, hvor kunder kan købe virksomhedens produkter. Forudsat at virksomheden ikke tillader andre erhvervsdrivende at udbyde deres produkter i den pågældende webshop, udgør webshoppen ikke en Platform.
  • En frisør har på sin website on-line tidsbestilling for sine kunder. Websiten bliver ikke herved en Platform. 

Yderligere skal softwaren gøre det muligt for Sælgere (dvs. udbydere af diverse ydelser omfattet af ordningen, jf. nærmere afsnit A.B.1.2.8.6.5.2 Om begrebet Sælger) at blive sat i forbindelse med andre brugere (potentielle aftagere af de udbudte ydelser) med henblik på direkte eller indirekte at udføre en Relevant Aktivitet. 

Hvis platformen (også) benyttes af en virksomhed, der er tilknyttet platformsoperatøren som beskrevet i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 17, stk. 2, og afsnit A.B.1.2.8.6.4.3 Om ansatte hos platformsoperatøren m.v., er der derimod begrebsmæssigt tale om en "Platform", og den tilknyttede virksomhed kan være en "Sælger" som beskrevet i afsnit A.B.1.2.8.6.5.2 Om begrebet Sælger.   

Præciseringen "direkte eller indirekte", jf. BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 1, stk. 1, 1. pkt., betyder, at der ikke er krav om, at den software, som udgør Platformen, skal tillade brugerne at kommunikere direkte med hinanden. Endvidere er det ligegyldigt, om en ydelse leveres direkte af Sælgeren til den anden bruger, eller om platformen først selv køber ydelsen af Sælgeren og derefter udbyder ydelsen i sit eget navn.

Eksempel

Fx vil en platform, der leverer take-away ved at købe måltiderne af uafhængige sælgere og sælge dem videre til kunderne i eget navn, falde ind under definitionen af "Platform".

Det er i BEK nr. 1253 af 06/09/2022  § 2, stk. 1, 2. pkt., yderligere nævnt, at begrebet også omfatter ordninger for opkrævning og betaling af et vederlag i forbindelse med en relevant aktivitet. Denne funktion må ikke forveksles med en funktion, der er rent betalingsfaciliterende, og som falder uden for begrebet "Platform", jf. nedenfor.

Bemærk

Inklusionen af software til opkrævning og håndtering af betaling af vederlag i definitionen af "Platform" medfører, at der ikke sjældent vil være to platformsoperatører, der på én gang vil være indberetningspligtige af den samme relevante aktivitet. Se om denne situation afsnit A.B.1.2.8.6.8.3 Dobbeltindberetning og regler, der skal begrænse dobbeltindberetning.3.

Eksempler på aktiviteter, der ikke skaber en "Platform"

BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 2, stk. 2, lyder:

"Udtrykket "Platform" omfatter ikke software, der, uden at bidrage yderligere til udførelsen af en Relevant Aktivitet, alene gør det muligt

1) at behandle betalinger i forbindelse med en Relevant Aktivitet,

2) for brugere at opliste eller reklamere for en Relevant Aktivitet, eller

3) at omdirigere eller overføre brugere til en Platform."   

Ad nr. 2 betyder tilstedeværelsen af en chat-funktion, der sætter brugerne i stand til indbyrdes at drøfte vilkårene for en aftale, fx prisen på en udbudt ydelse, at der er tale om en "Platform". Tilsvarende gælder, hvis der er tilknyttet en "rating"-funktion. At der er tale om en Platform, betyder ikke i sig selv, at enhver aktivitet på Platformen er indberetningspligtig for Platformsoperatøren, da der hertil også kræves kendskab til, at en aftale er indgået mod vederlag, samt at størrelsen af vederlaget skal være kendt eller med rimelighed kunne være kendt af Platformsoperatøren. Jf. afsnit A.B.1.2.8.6.4.2 Om begrebet Vederlag. Disse krav er ikke nødvendigvis opfyldt i sammenhæng med tilstedeværelsen af en chat- eller "rating"-funktion.

Se også i afsnit A.B.1.2.8.6.4.2 Om begrebet Vederlag eksempler på forretningsmodeller, der falder inden og uden for begrebet "Platform".  

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.