Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

A.B.1.2.8.6.4.2 Om begrebet Vederlag

Indhold

Dette afsnit indeholder:       

  • Bekendtgørelsens definition af "Vederlag"
  • "fradrag af gebyrer, provisioner eller skatter"
  • "betales eller krediteres til en Sælger"
  • Størrelsen er kendt eller kan med rimelighed forventes at være kendt
  • Eksempler på forretningsmodeller.

Bekendtgørelsens definition af "Vederlag"

Begrebet "Vederlag" er defineret ved BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 11:

"Ved "Vederlag" forstås enhver form for kompensation med fradrag af gebyrer, provisioner eller skatter, som er indeholdt eller opkrævet af den Indberettende Platformsoperatør, og som betales til eller krediteres en Sælger i forbindelse med den Relevante Aktivitet, og hvis størrelse er kendt eller med rimelighed kan forventes at være kendt af Platformsoperatøren."

Det fremgår af definitionen, at det er uden betydning, hvad kompensationen består i, blot den har en økonomisk værdi. Der kan fx være tale om penge, naturalier, tjenesteydelser eller kryptovaluta.  

Eksempel

Hvis en influencer modtager donationer i form af naturalier som modydelse for at promovere et produkt, udgør naturalierne et vederlag. Det er dog en yderlige forudsætning for, at aktiviteten er indberetningspligtig, at influencerens virksomhed kan kvalificeres som en Personlig Tjeneste", jf. afsnit A.B.1.2.8.6.4.5 Om Personlig Tjeneste.  

Bemærk

Sammenholdt med definitionen af begrebet "Relevant Aktivitet", jf. BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 9, stk. 1, følger det af definitionen, at hvis der ikke foreligger et "Vederlag", så er aktiviteten ikke en "Relevant Aktivitet", og dermed er der ingen indberetningspligt eller yderligere forpligtelser i henhold til bekendtgørelsen knyttet til aktiviteten. Dette gælder efter sammenhængen også i tilfælde, hvor det er eller burde være kendt, at der må være ydet en modydelse, men værdien af modydelsen er ukendt og ikke kan være kendt af Platformsoperatøren. Se også afsnit A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.6 om, med hvilken værdi et kendt Vederlag skal indberettes.    

"fradrag af gebyrer, provisioner eller skatter"  

Indskuddet om, at kompensationen skal være "med fradrag af gebyrer, provisioner eller skatter, som er indeholdt eller opkrævet af den Indberettende Platformsoperatør", ses ikke at influere på, hvorvidt kompensationen i udgangspunktet udgør et Vederlag eller ej.

Derimod har dette betydning for opgørelsen af Vederlaget i forbindelse med både indberetning og eventuel efterfølgende informationsudveksling. Således skal gebyrer, provisioner og skatter indberettes og udveksles separat, mens Vederlaget i så fald udgør et nettobeløb efter fradrag af disse poster. Se afsnit A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.6 og A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.7.  

"betalt eller krediteret til en Sælger"

I betingelsen om, at Vederlaget skal være "betalt eller krediteret" til Sælgeren, ligger,

  • at det ikke kræves, at et beløb er betalt til sælgeren direkte ("betalt til"). Det kan også være betalt til en anden (men "krediteret sælgeren
  • at det ikke kræves, at der er tale om et beløb, der indbetales på en konto; Vederlag kan også bestå af andet end penge, jf. ovenfor; og
  • at "kontoen" ikke behøver at være en konto i et pengeinstitut el.lign. Det kan også fx være en mellemregningskonto hos et udlejningsbureau.

Størrelsen er kendt eller kan med rimelighed forventes at være kendt

Det er yderligere en forudsætning for, at der er tale om "Vederlag", at størrelsen af modydelsen er kendt eller med rimelighed kan forventes at være kendt af Platformsoperatøren.

Størrelsen af modydelsen er kendt, hvis betaling finder sted via funktioner på Platformen.

Størrelsen må også med rimelighed anses for kendt, hvis platformsoperatøren opkræver gebyrer, provisioner eller skatter, som er beregnet på grundlag af vederlagets størrelse. Det samme gælder, hvis platformsoperatøren yder forbrugerbeskyttelse, der er relateret til vederlagets størrelse.       

Situationer, hvor størrelsen af modydelsen med rimelighed må anses for kendt, indbefatter også situationer, hvor sælgeren af en relevant aktivitet har angivet en bestemt pris. Her skal platformsoperatøren gå ud fra, at der er handlet til den angivne pris, medmindre platformoperatøren har konkret kendskab til, at der er blevet aftalt andet.  

Situationer, hvor størrelsen af modydelsen ikke er kendt og ikke med rimelighed kunne kræves kendt, indbefatter tilfælde, hvor platformsoperatørens forretningsmodel hindrer, at platformsoperatøren kan erhverve kendskab til modydelsen. Der kan herunder være tilfælde, hvor det i princippet må være kendt af platformsoperatøren, at der må foreligge en modydelse, men hvor størrelsen af denne ikke er og ikke med rimelighed kunne være kendt. Også arten af modydelse kan efter omstændighederne medføre, at betingelsen om kendskab ikke er opfyldt. Dette må dog antages kun at være tilfældet rent undtagelsesvis.

Hvis størrelsen af modydelsen vitterlig ikke er og ikke med rimelighed kunne kræves kendt, er platformsoperatøren ikke forpligtet til at foretage yderligere foranstaltninger for at skaffe sig kendskab til størrelsen.

Bemærk

En Indberettende Platformsoperatør må efter BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 38, stk. 1, gerne benytte en tredjepart til at gennemføre de forpligtelser til due diligence, som følger af bekendtgørelsens kapitel 2, men forpligtelserne påhviler dog fortsat platformsoperatøren. Heri ligger også, at hvis tredjeparten i den forbindelse har erhvervet kendskab til modydelsen, så "burde modydelsen med rimelighed være kendt" også af platformsoperatøren. I så fald er der tale om et Vederlag og dermed om en Relevant Aktivitet uanset ukendskab hos platformsoperatøren selv. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.2 Due diligence-forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører.6 om udførelse af due diligence-procedurer ved tredjepart. 

Bemærk

At et Vederlag består af andet end fiatvaluta, bevirker ikke i sig selv, at platformsoperatøren kan anse sig for at være uvidende om modydelsens størrelse. Se afsnit A.B.1.2.8.6.6.2 Hvilke oplysninger skal indberettes?.3.6 om værdiansættelse af vederlag, der ikke er betalt i fiatvaluta.   

Bemærk

Det er uden betydning for indberetningspligten, om størrelsen af modydelsen var kendt af platformsoperatøren allerede på det tidspunkt, hvor den Relevante Aktivitet foregik, eller kendskabet først opstår senere, fx fordi modydelsen efterfølgende er formidlet via Platformen.  

Eksempler på forretningsmodeller  

Nedenfor gives der eksempler på forretningsmodeller, der illustrerer, hvornår der henholdsvis er og ikke er tale om indberetningspligt, og hvilket beløb der skal indberettes som vederlag

Forretnings-model

Beskrivelse

Kvalifikation

Model 1

En platformsoperatør oplister på sin website relevante aktiviteter og kontaktoplysninger på udbyderen (sælger, udlejer eller tjenesteyder) En potentiel aftager af ydelsen forudsættes selv kontakte udbyderen direkte. Både kontraktindgåelsen og betalingen gennemføres, uden at platformen er involveret.

Denne form for platformsoperatør er ikke omfattet af indberetningspligt. Dette gælder dog kun, hvis softwaren udelukkende tillader de pågældende funktioner som en oplistnings- eller reklameservice. Jf. BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 2, stk. 2, nr. 2.

Model 2

En platformsoperatør oplister på sin website relevante aktiviteter og kontaktoplysninger på udbyderen (sælger, udlejer eller tjenesteyder) samt prisen. Platformsoperatøren faciliterer kontraktsindgåelsen mellem udbyder og aftager gennem platformen, men betalingen for ydelsen indkræves ikke via platformen, og den endelige betaling til udbyderen kan være højere, lig med eller lavere end det beløb, som kontrakten lyder på.

En sådan platformsoperatør og aktiviteten er omfattet af platformsoperatørens indberetningsforpligtelse efter SIL § 43 og BEK nr. 1253 af 06/09/2022. Under disse omstændigheder forventes platformsoperatøren at indberette det vederlag, som fremgår af den indgåede kontrakt, som platformsoperatøren faciliterede, dvs. prisen kan med rimelighed anses for at være kendt. Platformsoperatøren forventes ikke at foretage yderligere undersøgelser for at fastslå, hvilket beløb udbyderen rent faktisk modtog.

Model 3

En platformsoperatør oplister på sin website relevante aktiviteter og kontaktoplysninger på udbyderen (sælger, udlejer eller tjenesteyder) samt prisen. Platformsoperatøren faciliterer både kontraktsindgåelsen og betalingen for den relevante aktivitet gennem platformen.

 En sådan platformsoperatør og aktiviteten er omfattet af platformsoperatørens indberetningsforpligtelse efter SIL § 43 og BEK nr. 1253 af 06/09/2022. Under disse omstændigheder forventes platformsoperatøren at indberette det vederlag, den har faciliteret gennem platformen. Eftersom vederlaget er indbetalt via platform og videreoverført til udbyderens bankkonto, er platformsoperatøren i en situation, hvor den kender og skal indberette det præcise beløb.

   

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.