S.H.25 Generelt om ligning, selvangivelse og opkrævning | I henhold til FBL § 15, stk. 1 finder selskabsskattelovens regler om ligning og opkrævning tilsvarende anvendelse på fonde og foreninger omfattet af fondsbeskatningsloven.
Bestemmelserne herom findes i SEL afsnit V (§§ 24-30C). Reglerne om selvangivelse findes i SKL afsnit I (SKL §§ 1-5). |
Selvangivelsen | Fonde og foreninger får tilsendt en særlig selvangivelsesblanket, der ligger op til det regelsæt, hvorefter den skattepligtige
indkomst opgøres for fonde/foreninger. Fristen for indsendelse af selvangivelse er angivet på selvangivelsen. Denne frist gælder også ved indgivelse af erklæring, jf. afsnit S.H.26 Erklæringsordningen. Den omstændighed, at en fond eller en forening ikke får en selvangivelsesblanket tilsendt, fritager ikke for pligten til at indgive selvangivelse eller
for retsvirkningerne af manglende selvangivelse, jf. SKL § 1, stk. 4, in fine. |
Manglende selvangivelse | Hvis det konstateres, at en ikke-erhvervsdrivende fond i en årrække er blevet takseret som følge af, at der ikke er
indsendt selvangivelse, kan Civilstyrelsen kontaktes med henblik på, at fondens administrator pålægges at indsende selvangivelse, eller at fondsmyndigheden udpeger en ny
bestyrelse/administrator. |
Mindstekravs-bekendtgørelserne | Fonde og foreninger er omfattet af mindstekravsbekendtgørelserne (bek. nr. 593 af 12. juni 2006 og bek. nr. 594 af 12. juni
2006). Fonden/foreningen er omfattet af bek. nr. 593 af 12. juni 2006, hvis fondens/foreningens omsætning overstiger 100 mio. Fonde m.v. omfattet af bek. nr. 593 af 12. juni 2006 skal sammen med
selvangivelsen indsende et skattemæssigt årsregnskab. I de tilfælde, hvor Erhvervsstyrelsen har modtaget årsrapporten, kan fonden m.v. undlade at indgive årsrapporten
som en del af det skattemæssige årsregnskab. Bek. nr. 593 af 12. juni 2006 fastsætter i kapital 7 en række krav til det skattemæssige årsregnskab. Fonden/foreningen vil være omfattet af bek. nr. 594 af 12. juni 2006, hvis den ikke er omfattet af bek. nr. 593 af 12. juni 2006. Fonde/foreninger omfattet af bek. nr. 594 af 12. juni
2006 skal ikke indsende et skattemæssigt årsregnskab sammen med selvangivelsen. Fondene/foreningerne skal derimod som udgangspunkt udfylde selvangivelsens rubrikker om supplerende
regnskabsoplysninger. Undtaget herfra er fonde, der anvender erklæringsskema, samt fonde med en nettoomsætning på under 500.000 kr. Den skat, der efter FBL § 13 udredes til kommunerne, omfatter ikke den afgift, der opkræves efter FBL § 3, stk. 3, 3. pkt. Denne afgift opkræves sammen med skatten pr. 1.
november. |
|
|
|
|
Læs også:
Skatteankestyrelsen afskærer klagere fra retsmøder i strid med loven |
|
,, Det er et almindeligt princip i dansk retspleje, at man har mulighed for at tale sin sag i et retsmøde, forinden dommerne træffer afgørelse. |
|
|
|
|
BEREGNER |
|
Skatteberegning 2015 som Excel-regneark |
|
Med denne skatteberegner, kan du beregne skatten for indkomståret 2015. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. |
|
|
|
En kreds af dommere i Højesteret og landsretterne holder altid med staten i skattesager |
|
,, I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
|
|
|
|
|
Landsskatteretten tvunget til at fjerne kendelse fra afgørelsesdatabasen |
|
,, Da kendelsen således giver en læser det indtryk, at min klient har erkendt at have gjort sig skyldig i et muligt strafbart forhold, anmodede jeg Landsskatteretten om at fjerne kendelsen fra Landsskatterettens afgørelsesdatabase. |
|
|
|
|
En beskidt eftertackling |
|
,, At man alligevel forfulgte en så tvivlsom sag, hænger formentlig sammen med, at udfaldet af kontrolsagerne skulle bruges som løftestang for at få gennemført en ændring af skattekontrolloven, således at udlejningsbureauerne fremover skulle forpligtes til at indberette udlejernes lejeindtægter til SKAT. Se hertil lovforslag 75, 2010/1, fremsat af skatteministeren den 17. november 2010. Loven blev vedtaget som lov 1560/2010. |
|
|
|
|
Hvorfor får færre medhold i Landsskatteretten? |
|
Er SKAT blevet bedre til at træffe rigtige afgørelser? Er det faglige niveau blandt dommerne i Landsskatteretten faldet? Har sagsbehandlerne i Landsskatteretten for travlt? |
|
|
|
|
Praksisændring eller ren og skær lovlydighed? |
|
,, Betragter man de tilfælde, i hvilke skattemyndighederne har skiftet kurs, synes der at være en overvægt af tilfælde, hvor disse kursændringer af skattemyndighederne er blevet betegnet som »praksisændringer«. Betegnelsen rammer ikke altid plet. |
|
|
|
|
Skatteministeren under EU-tøflen |
|
,, Der var engang, hvor ministeren var herre i eget hus. Den tid er forbi. I dag må skatteministeren erkende, at EU-rettens regler til sikring af arbejdskraftens og kapitalens frie bevægelighed, skridt for skridt sætter stadigt snævrere grænser for, hvad han som minister kan tillade sig. |
|
|
|
|
BEREGNER |
|
Hvad koster det at få tid til børnene i 2015? |
|
Skatten på den sidst tjente krone er til at føle på. Det kan gøre det attraktivt at reducere arbejdstiden nogle timer om ugen. |
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|