S.E.4.6.5 Dækningsrækkefølge ved restance med en rate | I henhold til SEL § 29 B, stk. 7, anses ordinære acontoskatterater for betalt forud for frivillige acontoskattebetalinger. Som ordinære acontoskatterater anses også godkendte nedsatte rater. Hvis der efter kalenderårets udløb forekommer restancer med ordinære acontoskatterater, og der foretages en frivillig indbetaling efter 20. marts, men senest 20. november i et kalenderår administreres således: Restance på rate 1: Ved indbetaling efter 20. marts, men senest 20. november vil indbetalingerne først dække den ordinære rate 2, og dernæst skyldig ordinær rate 1 og sidst frivillig indbetaling rate 2. Eksempel | 1. rate - 20. marts | 2. rate - 20. november | Beregnet ordinære rater | 100.000 | 100.000 | Bevilget neds. af ord. rater | 80.000 | 80.000 | Nye ordinære rater | 20.000 | 20.000 | Betaling | 0 | 170.000 | Restance | 20.000 | | Til slutberegningen: | | | Ordinære rater | 20.000 | 20.000 | Frivillige indbetalinger | 0 | 130.000 |
Restance på rate 2: Ved betaling senest 20. marts med større beløb end den ordinære rate 1 dækkes ved den endelige slutberegning 31/12 først den ordinære rate 1, dernæst den ordinære rate 2. Et herefter overskydende beløb anses for frivillig indbetaling til rate 1. Eksempel | rate 1 | rate 2 | Beregnet ordinær rate | 125.000 | 125.000 | Bevilget neds. af ord. rate | 0 | 0 | Nye ordinære rater | 125.000 | 125.000 | Betaling | 425.000 | 0 | Til slutberegningen: | | | Ordinære rater | 125.000 | 0 | Frivillige indbetalinger | 300.000 | 0 | Endelig slutberegning 31/12: | | | ordinære rater | 125.000 | 125.000 | Frivillige indbetalinger | 175.000 | 0 |
Betaling senest den 20. marts dækker: - ordinær rate 1
- frivillig indbetaling til rate 1
Såfremt 2. rate ikke er betalt, når kalenderåret er afsluttet, skal eventuelle frivillige indbetalinger for indkomståret først dække årets ordinære rater, før der kan forekomme frivillig indbetaling. |
|
|
|
|
Læs også:
Skatteankestyrelsen afskærer klagere fra retsmøder i strid med loven |
|
,, Det er et almindeligt princip i dansk retspleje, at man har mulighed for at tale sin sag i et retsmøde, forinden dommerne træffer afgørelse. |
|
|
|
|
BEREGNER |
|
Skatteberegning 2015 som Excel-regneark |
|
Med denne skatteberegner, kan du beregne skatten for indkomståret 2015. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. |
|
|
|
En kreds af dommere i Højesteret og landsretterne holder altid med staten i skattesager |
|
,, I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
|
|
|
|
|
Landsskatteretten tvunget til at fjerne kendelse fra afgørelsesdatabasen |
|
,, Da kendelsen således giver en læser det indtryk, at min klient har erkendt at have gjort sig skyldig i et muligt strafbart forhold, anmodede jeg Landsskatteretten om at fjerne kendelsen fra Landsskatterettens afgørelsesdatabase. |
|
|
|
|
En beskidt eftertackling |
|
,, At man alligevel forfulgte en så tvivlsom sag, hænger formentlig sammen med, at udfaldet af kontrolsagerne skulle bruges som løftestang for at få gennemført en ændring af skattekontrolloven, således at udlejningsbureauerne fremover skulle forpligtes til at indberette udlejernes lejeindtægter til SKAT. Se hertil lovforslag 75, 2010/1, fremsat af skatteministeren den 17. november 2010. Loven blev vedtaget som lov 1560/2010. |
|
|
|
|
Hvorfor får færre medhold i Landsskatteretten? |
|
Er SKAT blevet bedre til at træffe rigtige afgørelser? Er det faglige niveau blandt dommerne i Landsskatteretten faldet? Har sagsbehandlerne i Landsskatteretten for travlt? |
|
|
|
|
Praksisændring eller ren og skær lovlydighed? |
|
,, Betragter man de tilfælde, i hvilke skattemyndighederne har skiftet kurs, synes der at være en overvægt af tilfælde, hvor disse kursændringer af skattemyndighederne er blevet betegnet som »praksisændringer«. Betegnelsen rammer ikke altid plet. |
|
|
|
|
Skatteministeren under EU-tøflen |
|
,, Der var engang, hvor ministeren var herre i eget hus. Den tid er forbi. I dag må skatteministeren erkende, at EU-rettens regler til sikring af arbejdskraftens og kapitalens frie bevægelighed, skridt for skridt sætter stadigt snævrere grænser for, hvad han som minister kan tillade sig. |
|
|
|
|
BEREGNER |
|
Hvad koster det at få tid til børnene i 2015? |
|
Skatten på den sidst tjente krone er til at føle på. Det kan gøre det attraktivt at reducere arbejdstiden nogle timer om ugen. |
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|