S.E.4.12.1 Ved ind- og udtræden af sambeskatning
Indtræden | For sambeskattede selskaber m.v. sker indkomstskatteberegningen for den skattepligtige sambeskatningsindkomst hos administrationsselskabet i henhold til SEL § 29 B, stk. 2. Administrationsselskabet forestår indbetalingen af den samlede indkomstskat. Dette gælder også restskat, tillæg og renter. Datterselskaberne afregner skat internt med administrationsselskabet jf. SEL § 31 stk. 4. Acontoskat for selskaber, der ved indkomstårets udløb indgår i en sambeskatning, indgår fuldt ud i skatteberegningen. SEL 29 B, stk. 2, 3. - 5., er indsat ved lov nr. 343 af 18. april 2007 og har virkning fra og med indkomståret 2007. Reglen vedrører selskaber, som i løbet af indkomståret enten skifter koncernforbindelse eller erhverves af en koncern uden forud for erhvervelsen at indgå i en sambeskatning. Efter 3. pkt. har selskaberne mulighed for at få henført acontoskat, der er betalt inden koncernetableringen, til den tilsvarende indkomstperiode. Selskaberne undgår på denne måde en restskat, såfremt indkomsten inden den nye koncernetablering er positiv. Reglen er indsat af administrative hensyn, idet acontoskatten, som er indbetalt af det pågældende selskab, systemmæssigt bliver henført til den sambeskatning, som selskabet indgår i ved indkomstårets udløb. Det er imidlertid kun indkomsten efter etableringen af koncernforbindelsen, der medregnes til sambeskatningsindkomsten i denne sambeskatning. Indkomsten for perioden inden etableringen af den nye koncernforbindelse beskattes enten særskilt eller medregnes i sambeskatningsindkomsten hos en anden koncern. I følge 4. pkt. skal anmodning om omkontering af acontoskatten ingives senest 3 måneder efter etableringen af koncernforbindelsen. I følge 5. pkt. skal der ikke beregnes tillæg for frivillig acontobetaling af den acontoskat, som henføres til perioden før etablering af den nye koncernforbindelse. Sambeskatning etableres først efter indkomstårets udløb. Det indebærer, at told- og skatteforvaltningen først kan tage hensyn dertil ved acontoskatteberegningen, når sambeskatningen har fundet sted i mindst én skatteansættelse af administrationsselskabet. I mellemtiden, dvs. i op til to indkomstår, skal hvert af selskaberne m.v. betale ordinær acontoskat, hvis de er omfattet af acontoskatteordningen, jf. SEL § 29 A, stk. 3 og 4. De kommer med andre ord ind i en indslusningsordning. Under indslusningsordningen kan selskaberne på sædvanlig vis foretage frivillige yderligere indbetalinger i henhold til SEL § 29 A, stk. 6. Ved opgørelsen af de sambeskattede selskabers m.v. indkomstskat, restskat eller overskydende skat indgår acontoskattebeløb, som hvert af selskaberne har indbetalt, med samme beløb, hvormed de ville være indgået ved de enkelte selskabers årsopgørelse, såfremt der ikke var indgået sambeskatning. I det første år efter indtræden i sambeskatning skal et selskabs acontoskat derfor overføres til administrationsselskabet ved beregningen af skatten af sambeskatningsindkomsten. Denne overførsel skal fremgå af årsopgørelsen for administrationsselskabet. |
Udtræden | Også ved ophør af sambeskatning gælder særlige forhold. Et selskab, der udtræder af sambeskatning, vil således i de efterfølgende 2 år være under indslusning, jf. SEL § 29 A, stk. 3 og 4. Det indebærer, at selskabet ikke kan have ordinære acontoskatterater i de 2 første år efter udtræden af sambeskatning. Ved skatteberegningen i årene efter udtræden tages ikke hensyn til den del af sambeskatningsskatten selskabet har bidraget med under sambeskatningen, selvom det er muligt at tillægge selskabet en forholdsmæssig andel. Hvis et administrationsselskab har indbetalt ordinær og frivillig acontoskat under hensyn til indkomsten for et udtrædende selskab i det første år efter udtræden kan der efter anmodning til den lokale told- og skatteforvaltning gives tilladelse til, at en forholdsmæssig del af den frivillige indbetaling omkonteres til det udtrådte selskab. Der tillades omkontering af administrationsselskabets ordinære rater til det udtrædende selskab. Da det udtrædende selskab, efter SEL § 29 A, stk. 3 og 4, ikke kan have ordinære rater, omkonteres de ordinære rater til frivillige acontoindbetalinger. |
|
|
|
|
Læs også:
Skatteankestyrelsen afskærer klagere fra retsmøder i strid med loven |
|
,, Det er et almindeligt princip i dansk retspleje, at man har mulighed for at tale sin sag i et retsmøde, forinden dommerne træffer afgørelse. |
|
|
|
|
BEREGNER |
|
Skatteberegning 2015 som Excel-regneark |
|
Med denne skatteberegner, kan du beregne skatten for indkomståret 2015. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. |
|
|
|
En kreds af dommere i Højesteret og landsretterne holder altid med staten i skattesager |
|
,, I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
|
|
|
|
|
Landsskatteretten tvunget til at fjerne kendelse fra afgørelsesdatabasen |
|
,, Da kendelsen således giver en læser det indtryk, at min klient har erkendt at have gjort sig skyldig i et muligt strafbart forhold, anmodede jeg Landsskatteretten om at fjerne kendelsen fra Landsskatterettens afgørelsesdatabase. |
|
|
|
|
En beskidt eftertackling |
|
,, At man alligevel forfulgte en så tvivlsom sag, hænger formentlig sammen med, at udfaldet af kontrolsagerne skulle bruges som løftestang for at få gennemført en ændring af skattekontrolloven, således at udlejningsbureauerne fremover skulle forpligtes til at indberette udlejernes lejeindtægter til SKAT. Se hertil lovforslag 75, 2010/1, fremsat af skatteministeren den 17. november 2010. Loven blev vedtaget som lov 1560/2010. |
|
|
|
|
Hvorfor får færre medhold i Landsskatteretten? |
|
Er SKAT blevet bedre til at træffe rigtige afgørelser? Er det faglige niveau blandt dommerne i Landsskatteretten faldet? Har sagsbehandlerne i Landsskatteretten for travlt? |
|
|
|
|
Praksisændring eller ren og skær lovlydighed? |
|
,, Betragter man de tilfælde, i hvilke skattemyndighederne har skiftet kurs, synes der at være en overvægt af tilfælde, hvor disse kursændringer af skattemyndighederne er blevet betegnet som »praksisændringer«. Betegnelsen rammer ikke altid plet. |
|
|
|
|
Skatteministeren under EU-tøflen |
|
,, Der var engang, hvor ministeren var herre i eget hus. Den tid er forbi. I dag må skatteministeren erkende, at EU-rettens regler til sikring af arbejdskraftens og kapitalens frie bevægelighed, skridt for skridt sætter stadigt snævrere grænser for, hvad han som minister kan tillade sig. |
|
|
|
|
BEREGNER |
|
Hvad koster det at få tid til børnene i 2015? |
|
Skatten på den sidst tjente krone er til at føle på. Det kan gøre det attraktivt at reducere arbejdstiden nogle timer om ugen. |
|
|
|
|
|
|