Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

J.A.7.3.2 Typer af tilladelser

►Alle almennyttige lotterier med en samlet årlig salgssum fra 15.000 kr. kræver tilladelse.

Det kræver ikke en tilladelse fra Spillemyndigheden at afholde lotteri med en samlet årlig salgssum under 15.000 kr., og der skal ikke ske anmeldelse til Spillemyndigheden, såfremt den samlede salgssum fra lotterier over en 12 måneders periode ikke overstiger denne bagatelgrænse.

Der findes tre typer af tilladelser.

Tilladelseskategori 1:

Foreninger eller offentligt støttede enheder kan afholde almennyttigt lotteri med en samlet årlig salgssum fra 15.000 kr. til og med 200.000 kr., uden at der stilles krav til overskuddets størrelse, men blot at hele overskuddet skal gå til det eller de almennyttige formål, der er givet tilladelse til.

Politiske partier, der er opstillingsberettigede til Folketinget eller et nationalt parlament i et andet EU- eller EØS-land, kan afholde lotteri til fordel for sig selv efter reglerne i denne kategori.

Der stilles til gengæld krav om, at der alene må benyttes frivillig ulønnet arbejdskraft i forbindelse med lotterierne, og at der ikke må kunne vindes kontantgevinster, gavekort på over 200 kr. eller varegevinster på over 750 kr.

Se SPILL § 10, stk. 1-2, og BEK nr. 1438/2024 §§ 11-14.

Tilladelseskategori 2:

Foreninger, fonde, selvejende institutioner eller virksomheder (dog ikke enkeltmandsvirksomhed eller personligt ejet mindre virksomhed) kan afholde almennyttigt lotteri med en samlet årlig salgssum fra 15.000 kr. til og med 5 mio. kr.

Politiske partier, der er opstillingsberettigede til Folketinget eller et nationalt parlament i et andet EU- eller EØS-land, kan afholde lotteri til fordel for sig selv efter reglerne i denne kategori.

Hele overskuddet fra lotterierne skal gå til det eller de almennyttige formål, der er givet tilladelse til.

Overskuddet skal udgøre mindst 35 pct. af salgssummen over en periode på 12 måneder. Hvis tilladelsesindehaver er en forening, skal overskuddet dog udgøre mindst 15 pct. af salgssummen.

Se SPILL § 10, stk. 1 og 3, og BEK nr. 1438/2024 §§ 15-20.

Tilladelseskategori 3:

Foreninger, fonde, selvejende institutioner eller virksomheder (dog ikke enkeltmandsvirksomhed eller personligt ejet mindre virksomhed) kan afholde almennyttigt lotteri med en samlet årlig salgssum over 5 mio. kr. til og med 100 mio. kr.

Politiske partier, der er opstillingsberettigede til Folketinget eller et nationalt parlament i et andet EU- eller EØS-land, kan afholde lotteri til fordel for sig selv efter reglerne i denne kategori.

Hele overskuddet fra lotterierne skal gå til det eller de almennyttige formål, der er givet tilladelse til.

Overskuddet skal udgøre mindst 35 pct. af salgssummen over en periode på 12 måneder.

Se SPILL § 10, stk. 1 og 4, og BEK nr. 1438/2024 §§ 15-20.◄

►◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.