Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

J.A.20.2.1.1 Indbetalingsgrænse

En spiller skal fastsætte en indbetalingsgrænse, inden spil kan påbegyndes. Spilleren skal kunne vælge, om indbetalingsgrænsen skal være daglig, ugentlig eller månedlig. Beløbene på indbetalingsgrænsen, med undtagelse af en øvre indbetalingsgrænse, må ikke være forudbestemt af tilladelsesindehaver.

En spillers anmodning om forhøjelse af en tidligere fastsat indbetalingsgrænse må tidligst træde i kraft efter 24 timer.

Ved indbetalingsgrænse forstås en grænse for det samlede beløb, som en spiller kan indbetale fra en ekstern kilde til sin spilkonto. Indskudsgrænser til selve spillene reguleres derfor ikke af bestemmelsen, men tilladelsesindehaver kan godt vælge også at have regler for maksimale indskud i spillene.

Det er vigtigt, at spilleren fastsætter en indbetalingsgrænse, inden spil kan påbegyndes. Fastsættelse af en indbetalingsgrænse skal derfor være et obligatorisk led ved oprettelse af en spilkonto.

Ved eksisterende kunder, som ikke har fastsat en indbetalingsgrænse, skal tilladelsesindehaver ligeledes sikre, at spilleren fastsætter en indbetalingsgrænse, inden spilleren kan fortsætte sit spil.

Spilleren skal som minimum fastsætte én af følgende indbetalingsgrænser:

  1. Beløbsgrænse for samlede daglige indbetalinger på spilkontoen,
  2. Beløbsgrænse for samlede ugentlige indbetalinger på spilkontoen, eller
  3. Beløbsgrænse for samlede månedlige indbetalinger på spilkontoen.

Ugentlig forstås som mandag til søndag. Månedlig forstås som den første dag i måneden til den sidste dag i måneden.

Det er vigtigt, at spilleren aktivt tager stilling til, hvad indbetalingsgrænsen skal være på. Derfor må der ikke foreslås et standardbeløb for spilleren, som vælges, hvis spilleren ikke selv tager stilling.

Tilladelsesindehaver bør vise omtanke for, om den måde spilleren skal fastsætte sin indbetalingsgrænse på, tilskynder spilleren til at fastsætte meget høje indbetalingsgrænser frem for realistiske og lavere grænser.

Indbetalingsgrænsen skal være effektiv og må ikke blive illusorisk. Der må derfor ikke kunne vælges en meget høj indbetalingsgrænse eller en indbetalingsgrænse på et højere beløb end det, som spilsystemet maksimalt tillader, at der kan indbetales til spilkontoen.

►Der er set eksempler på, at spillere har kunnet fastsætte indbetalingsgrænser på flere hundrede tusinde kroner uden, at der blev foretaget nogen vurdering af, om dette var en realistisk indbetalingsgrænse. I sådanne tilfælde er der ikke tale om nogen egentlig indbetalingsgrænse, da grænsen er fastsat på et så illusorisk højt beløb, at indbetalingsgrænsen ikke har den tiltænkte beskyttende og forebyggende effekt.◄

Udbetalinger af gevinster fra spilkontoen må ikke modregnes i indbetalingsgrænsen. Det betyder, at den indbetalingsgrænse, som spilleren aktivt har fastsat, bliver ved at med at være gældende, uanset hvad spilleren måtte få af udbetalt fra spilkontoen.

►For så vidt angår landbaserede væddemål, bemærkes det, at også væddemål, der indgås på salgsstedet, altid skal regnes med i indbetalingsgrænsen. Det betyder, at selvom indbetalingsgrænsen er knyttet til spilkontoen, og væddemålet i praksis betales uden om spilkontoen, fx kontant på et spilsted, så skal væddemålet regnes med i indbetalingsgrænsen som var det indgået direkte fra spilkontoen.◄

Det er tilladt at tilbyde spilleren yderligere begrænsninger, fx i form af tabsbegrænsning eller lignende, så længe indbetalingsgrænsen er hovedreglen, og så længe det tydeligt fremgår, hvilken begrænsning der er tale om.

Det, at en spillers anmodning om forhøjelse af en tidligere fastsat indbetalingsgrænse tidligst må træde i kraft efter 24 timer skal sikre, at indbetalingsgrænsen rent faktisk er effektiv, og at spilleren ikke kan forhøje grænsen løbende. Omvendt skal en formindskelse af indbetalingsgrænsen træde i kraft med det samme.

Se BEK 1274/2019 § 21, BEK 1276/2019 § 15 og BEK 1140/2023 § 12.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.