J.A.1.4.7.1 Tavshedspligt om fortrolige oplysninger
Afsnittet indeholder:
- Generelt
- Hvad forstås ved fortrolige oplysninger?
- Den skærpede tavshedspligt
- Undtagelser
Generelt
Spillemyndighedens ansatte er underlagt tavshedspligt om de fortrolige oplysninger, som de får kendskab til gennem tilsynsmyndigheden. Alle oplysninger, som stammer fra en underretning, er Spillemyndighedens ansatte forpligtet til at hemmeligholde.
Se hvidvasklovens § 38 a og § 69, stk. 1.
Selvom der modtages samtykke fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, berettiger dette ikke de ansatte til at videregive de fortrolige oplysninger.
Hvad forstås ved fortrolige oplysninger?
Fortrolige oplysninger er oplysninger om virksomheders forretningsmæssige forhold og personlige forhold samt andre oplysninger, der efter deres karakter er fortrolige. Herved forstås alle oplysninger, der relaterer sig til en underretning eller oplysninger, der direkte relaterer sig til enkelte kunders eller virksomheders forhold.
Oplysninger, som efter deres karakter er offentlige, fx regnskaber og selskabsmeddelelser, er ikke omfattet af tavshedspligten. Det samme gør sig gældende for fortrolige oplysninger, som er blevet offentliggjort og dermed er blevet almindelige kendte.
Den skærpede tavshedspligt
Den skærpede tavshedspligt i hvidvasklovens § 69, stk. 1, indebærer, at det er strafbart for Spillemyndighedens ansatte at videregive fortrolige oplysninger om tilsynsarbejdet. Der er således ikke mulighed for aktindsigt i oplysninger, der er omfattet af den skærpede tavshedspligt.
Dette følger af offentlighedslovens § 35, da retten til aktindsigt er begrænset af særlige tavshedspligtbestemmelser i særlovgivningen.
Undtagelser
Fortrolige oplysninger kan dog videregives til:
- Tilsynsmyndigheder i henhold til hvidvaskloven (Finanstilsynet, Erhvervsstyrelsen og Advokatrådet).
- Medlemmer af samarbejdsforum (HvidvaskForum).
- Andre offentlige myndigheder, herunder anklagemyndigheden og politiet, i forbindelse med efterforskning og retsforfølgning af mulige strafbare forhold omfattet af straffeloven, hvidvaskloven eller anden tilsynslovgivning.
- Vedkommende minister som led i dennes overordnede tilsyn.
- Administrative myndigheder og domstole, som behandler afgørelser, der er truffet af Spillemyndigheden.
- Folketingets Ombudsmand.
- En parlamentarisk kommission nedsat af Folketinget.
- Undersøgelseskommissioner nedsat ved lov eller i henhold til lov om undersøgelseskommissioner.
- Statsrevisorerne og Rigsrevisionen.
- Skifteretten og andre myndigheder, der medvirker ved en spiludbyders likvidation, konkursbehandling eller lignende procedurer, kurator og personer, der er ansvarlige for den lovpligtige revision af en spiludbyder, hvis modtageren har et væsentligt behov for oplysningerne til varetagelse af dennes opgaver.
11) Udvalg og grupper mv. nedsat af erhvervsministeren eller skatteministeren. - Tilsynsmyndigheder i andre lande inden for EU eller EØS, der har ansvaret for spiludbyderes overholdelse af lovgivning om hvidvask og terrorfinansiering, hvis tilsynsmyndigheden har et væsentligt behov for oplysninger til varetagelse af dennes opgaver.
- Tilsynsmyndigheder i lande uden for EU eller EØS, der har ansvaret for spiludbyderes overholdelse af lovgivning om hvidvask og terrorfinansiering, hvis tilsynsmyndigheden har et væsentligt behov for oplysninger til varetagelse af dennes opgaver.
Det bemærkes, at oplysninger til udenlandske myndigheder omfattet af nr. 13 kun må videregives, når dette sker på baggrund af en international samarbejdsaftale og under forudsætning af, at modtageren mindst er underlagt en lovbestemt tavshedspligt, der svarer til tavshedspligten for Spillemyndighedens ansatte.
Det gælder i øvrigt for alle modtagere af oplysninger i nr. 1-12, at disse er undergivet en tavshedspligt svarende til den, der gælder for Spillemyndighedens ansatte.
Al videregivelse skal ske i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens regler.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed