J.A.18.1 Klagevejledning for spillere
Afsnittet indeholder:
- Klagevejledning for spillere
- Henvendelse til Spillemyndigheden
- Henvendelse til Forbrugerklagenævnet
- Henvendelse til øvrige landes myndigheder
- Indbringelse af sagen for domstolene
Klagevejledning for spillere
Tilladelsesindehavere med udbud af online og/eller landbaserede væddemål samt onlinekasino skal behandle klager fra spillere om sit udbud af spil. Derfor skal en spiller sende sin klage til tilladelsesindehaveren.
Spilleren skal oplyse om sin identitet og begrunde klagen. I modsat fald, kan spiludbyder afvise klagen.
Tilladelsesindehaveren skal behandle klagen hurtigst muligt. Hvis klagen ikke er afgjort inden 14 dage, skal tilladelsesindehaveren i stedet oplyse spilleren om, hvornår der vil blive truffet en afgørelse.
Se BEK nr. 1140/2023 § 34, BEK nr. 1276/2019 § 33 og BEK nr. 1274/2019 § 38.
Hvis tilladelsesindehaveren ikke overholder fristen på 14 dage, kan Spillemyndigheden i stedet kontaktes.
Henvendelse til Spillemyndigheden
Spillere kan altid henvende sig til Spillemyndigheden, hvis en tilladelsesindehaver ikke overholder
- reglerne i spilleloven, og
- regler fastsat i medfør af loven eller vilkår til den tilladelse, som Spillemyndigheden har udstedt til en tilladelsesindehaver.
Bemærk
Spillemyndigheden kan dog ikke afgøre konkrete uoverensstemmelser mellem spillere og en tilladelsesindehaver om spiludbuddet. Dette er også grunden til, at spillere skal klage direkte til tilladelsesindehaveren.
Henvendelsen fra en spiller kan dog resultere i, at Spillemyndigheden beder tilladelsesindehaver om at ændre praksis, eller at Spillemyndigheden vurderer, at hændelsen skal have konsekvenser for indehaveren af en tilladelse.
Henvendelse til Forbrugerklagenævnet
En spiller kan, som andre forbrugere, klage til Forbrugerklagenævnet over køb af en tjenesteydelse, når betingelserne er opfyldt. Betingelserne for at klage til Forbrugerklagenævnet findes på hjemmesiden www.forbrug.dk.
Henvendelse til øvrige landes myndigheder
Hvis spiludbyder ikke har en tilladelse fra Spillemyndigheden, kan Spillemyndigheden som udgangspunkt ikke hjælpe spillere, som alligevel har valgt at spille hos spiludbyderen.
Hvis spiludbyderen har en tilladelse i et andet land til at udbyde spil, skal spillerne derfor kontakte spillemyndigheden i det land, hvor tilladelsen er udstedt.
Spillemyndigheden fører tilsyn med, at spiludbydere på det danske marked følger reglerne i dansk spillelovgivning, herunder også at udbyderne har en tilladelse til at udbyde spil. Spillemyndigheden modtager gerne information om spiludbydere, som ikke har en tilladelse fra Spillemyndigheden, men som retter deres spil mod det danske marked.
Indbringelse af sagen for domstolene
Har en tilladelsesindehaver truffet en afgørelse, som spilleren er uenig i, har spilleren mulighed for at indbringe sagen for domstolene. På dette område gælder de almindelige regler om domstolsprøvelse.
Se også
-
Afsnit A.A.10.3 Domstolsprøvelse om domstolsprøvelse.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed