I.A.2.1.5 Straf
►Den, der overtræder VEAL § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1 eller 5, straffes med bøde, uanset at overtrædelsen ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller uagtsom. Det betyder, at den ejer eller bruger, der er forpligtet til at aktivere køretøjsudstyr under kørslen på det afgiftsbelagte vejnet eller købe rutebillet straffes med bøde, hvis den pågældende undlader dette. Det samme gælder, hvis den pågældende undlader at ændre den forventede rute, som fremgår af rutebilletten til den faktiske rute senest 72 timer efter starttidspunktet for rutebillettens gyldighedsperiode i tilfælde, hvor der er forskel på den forventede og faktiske rute.
Der påhviler den pågældende et betinget objektivt strafansvar. Den pågældende pålægges ikke strafansvar, hvis en anden ved brugstyveri eller berigelseskriminalitet eller på tilsvarende vis uberettiget var i besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet.
Der kan pålægges juridiske personer strafansvar efter straffelovens kapitel 5.
Der fastsættes ingen forvandlingsstraf for bødeansvaret.
Se VEAL § 16.
Hvis den afgiftspligtige erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet frist at betale bøden, kan Færdselsstyrelsen i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag. Retsplejelovens § 752 finder tilsvarende anvendelse i disse sager.
Se VEAL § 17, stk. 1.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg efter stk. 1.
Se VEAL § 17, stk. 2.
Vedtages bøden bortfalder videre strafforfølgning.
Se VEAL § 17, stk. 3.
En tilkendegivelse kan gives, hvis overtrædelsen konstateres i forbindelse med en kontrol af afgiften, jf. § 6, stk. 4, medmindre der inden for de seneste 24 timer er konstateret en overtrædelse for det samme køretøj og dette medfører en tilkendegivelse.
Se VEAL § 17, stk. 4.◄
Læs også:











,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed