Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

I.A.2.1.2 Afgiftspligtige køretøjer og personer

►Indhold

Dette afsnit handler om, hvilke køretøjer, der er omfattet af vejafgiftspligten og hvem afgiften påhviler.

Afsnittet indeholder:

  • Afgiftspligtige køretøjer
  • Afgiftsfritagne køretøjer
  • Afgiftspligtige personer.

Afgiftspligtige køretøjer

Pligten til at betale vejafgift efter vejafgiftsloven omfatter motorkøretøjer, som benyttes til godstransport, og som har en teknisk tilladt totalvægt på 12.000 kg eller derover. 

Afgiftspligten påhviler alene køretøjer, der karakteriseres som motorkøretøjer i færdselslovens forstand. Se færdselslovens § 2, nr. 15. Ved køretøjskombinationer, hvori der indgår et motorkøretøj og en eller flere påhængs- eller sættevogne, er det derfor alene det trækkende køretøj, som er afgiftspligtigt efter vejafgiftsloven.

Begrebet godstransport afgrænses på samme måde som i den hidtidige vejbenyttelsesafgiftslov. Det er uden betydning for afgiftspligten, om gods transporteres for egen eller fremmed regning.

Det er endvidere en betingelse for afgiftspligt, at motorkøretøjet har en teknisk tilladt totalvægt på 12.000 kg eller derover. Hvis et motorkøretøj indgår i en køretøjskombination, tages der ved vurderingen af, om motorkøretøjet er afgiftspligtigt, alene hensyn til motorkøretøjets teknisk tilladte totalvægt. Et motorkøretøj er derfor ikke afgiftspligtigt, hvis dets teknisk tilladte totalvægt er under 12.000 kg, selv om den samlede teknisk tilladte totalvægt af køretøjskombinationen er 12.000 kg eller derover.

Teknisk tilladt totalvægt defineres som motorkøretøjets maksimale totalvægt, hvortil køretøjet kan godkendes, som er angivet af producenten ved typegodkendelsen, og som fremgår af køretøjets registreringsattest eller CoC-dokument. Den teknisk tilladte totalvægt kan ikke ændres og er derfor ikke nødvendigvis den samme som den maksimale vægt, som køretøjet konkret er godkendt til (tilladt totalvægt). En eventuel efterfølgende op- eller nedvejning af et motorkøretøj har derfor ikke betydning for, om køretøjet er afgiftspligtigt eller for afgiftens størrelse.

Se VEAL § 1, stk. 1, som ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024. 

De køretøjer, der nævnes i § 1, stk. 1, er afgiftspligtige efter vejafgiftsloven ved færdsel på de veje, der er oplistet i vejafgiftslovens bilag 1. Både dansk og udenlandsk registrerede køretøjer er afgiftspligtige.

Se VEAL § 2. 

Afgørelse om afgiftspligt træffes af Skatteforvaltningen. 

Se VEAL § 10 a, som indført ved lov nr. 1489 af 10. december 2024. 

Afgiftsfritagne køretøjer

Følgende køretøjer er fritaget for vejafgift:

  1. Køretøjer, der tilhører forsvaret og det statslige redningsberedskab.
  2. Køretøjer, der specielt er indrettet til brandsluknings- og redningsopgaver og udelukkende anvendes ved udrykning hertil, og køretøjer, som tilhører og udelukkende anvendes af beredskabskommissioner og ikke anvendes erhvervsmæssigt i konkurrence med erhvervsvirksomheder.
  3. Køretøjer, der tilhører politiet.
  4. Køretøjer, der tilhører vejvæsenerne.

Afgiftsfritagelse for de nævnte køretøjer er betinget af, at køretøjerne udefra kan genkendes som beregnet til de nævnte formål.

For køretøjskombinationer er motorkøretøjet bestemmende for, om køretøjet er fritaget for afgift. Hvis der i en køretøjskombination indgår et motorkøretøj og en eller flere påhængs- eller sættevogne tages der således alene hensyn til det trækkende køretøj ved vurderingen af, om køretøjet er afgiftsfritaget.

Se VEAL § 1, stk. 2-4.

Afgørelse om fritagelse for afgift træffes af Skatteforvaltningen efter ansøgning. Ligeledes træffer Skatteforvaltningen afgørelse om ophør af afgiftsfritagelse. Se VEAL § 10 a.

For køretøjer, der den 31. december 2024 er registreret som fritaget for vejbenyttelsesafgift efter lov om afgift af vejbenyttelse, eller som ikke er omfattet af lov om afgift af vejbenyttelse, fordi de ikke anvendes til godstransport, videreføres sådanne fritagelser m.v. som udgangspunkt pr. 1. januar 2025 efter lov om vejafgift, uden at der skal ansøges om fritagelse, medmindre Skatteforvaltningen modtager oplysninger om køretøjet, som kan begrunde, at køretøjet er afgiftspligtigt efter lov om vejafgift. 

Se § 22, stk. 7 i lov nr. 1489 af 10. december 2024.

Afgiftspligtige personer

Afgiftspligten påhviler den registrerede ejer af køretøjet. Er der både registreret en ejer og en bruger af køretøjet, påhviler afgiftspligten dem begge.

De registrerede ejere og brugere hæfter solidarisk for betaling af afgiften. 

Se VEAL § 3.◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.