Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

H.A.2.2.5 Erhvervsejendom, grunde, der ligger i et kolonihaveområde, jf. § 2 i lov om kolonihaver, eller andre ejendomme, som ikke er omfattet af de øvrige tre kategorier

Indhold 

►Dette afsnit omhandler den øvrige kategori af ejendomme. Denne kategori afgrænses negativt som den del af den samlede ejendomsmasse, der hverken er ejerboliger, landbrugsejendomme eller skovejendomme.

Regelgrundlag for kategorien erhvervsejendomme mv.

En ejendom kan som et led i vurderingen blive kategoriseret som en erhvervsejendom mv. Det følger af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 4.

Erhvervsejendomme mv. afgrænses negativt som den del af den samlede ejendomsmasse, som hverken er ejerboliger, landbrugs- eller skovejendomme.

Kategorien omfatter erhvervsejendomme i bred forstand og kommer derved til at udgøre en meget forskelligartet gruppe af ejendomme fra små butikker og værksteder over kontor- og forretningsejendomme til store industrianlæg.

Kategorien omfatter ikke alene ejendomme, hvorfra der drives erhvervsmæssig virksomhed. Kategorien omfatter også beboelsesejendomme, som ikke er ejerboliger, hvorfor en boligblok med lejelejligheder eksempelvis vil være omfattet af denne kategori og hermed være en erhvervsejendom i vurderingsmæssig henseende, selv om der ikke drives erhvervsmæssig virksomhed fra ejendommen. Tilsvarende vil en ejerbolig med mere end 2 boligenheder kategoriseres som en erhvervsejendom mv.

Dette gælder, uanset om ejendommen tilhører et almennyttigt boligselskab, eller der er tale om en ejendom i den private udlejningssektor. Det samme vil gælde ejendomme tilhørende andelsboligforeninger, og det vil uanset ejerforhold gælde for såvel boligblokke som for tæt-lavt byggeri, der udgør én samlet ejendom.

Endelig omfatter denne kategori også ejendomme som fx idrætsanlæg, klubhuse og spejderhytter såvel som ubebyggede grunde. Særligt er grunde til opførelse af helårsbeboelse og sommerhus også inkluderet i denne kategori, hvis grundens størrelse er på hhv. 1.400 m2 eller 2.400 m2 eller mere.

Det følger af EVL (ejendomsvurderingsloven) § 34, stk. 1, at erhvervsejendomme mv. i forbindelse med vurderingen efterfølgende tildeles til en af følgende kategorier:

1) Etageboligbebyggelse.

2) Boligbebyggelse, der ikke er omfattet af nr. 1.

3) Butik og kontor i etagebebyggelse helt eller delvis beliggende i byzone.

4) Butik og kontor, der ikke er omfattet af nr. 3.

5) Lager, logistik og industri.

6) Solcelleanlæg.

7) Vindmølle.

8) Rekreativt areal.

9) Naturarealer helt eller delvis beliggende i landzone.

10) Råstofindvinding i byzone eller sommerhusområde.

11) Råstofindvinding, der ikke er omfattet af nr. 10.

12) Grunde, der ligger i kolonihaveområder, jf. § 2 i lov om kolonihaver.

I det tilfælde, hvor en ejendom anvendes både til bolig- og erhvervsformål anses erhvervsformålet som dominerende, hvis det vægtede boligareal udgør mindre end 40 pct. af det samlede bygningsareal på ejendommen. Det vægtede boligareal beregnes med udgangspunkt i BBR anvendelseskoder og beregnes ud fra følgende formel:

Arealer i Landbrug tæller 0,1 i landzone og 0,2 når ejendommen ikke er beliggende i landzone

BBR benyttelseskoder er henført til de respektive kategorier således:

Areal til beboelse:

 - BOLIG:

110, 120, 121, 130, 131, 132, 140, 185, 190, 510, 523, 540, 585

Areal til erhverv:

 -KONTOR:         

140, 150, 160, 312, 320, 321, 322, 324, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 339, 390, 410, 411, 412, 413, 414, 415, 419, 420, 421, 422, 429, 430, 431, 432, 433, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 449, 490, 522, 530, 531, 532, 533, 534

 -LAGER:           

323

 -SÆRLIG:         

220, 221, 222, 223, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 239, 290, 310, 311, 313, 314, 315, 319, 325, 329, 416, 520, 521, 529, 535, 539, 590

 -MASKINHUS:   

217

 -LANDBRUG:     

210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 218, 219

Eksempel på udregnet vægtet boligareal

En ejendom på 10 hektar beliggende i landzone, hvor der ikke er registreret landbrugsaktiviteter på ejendommen.

På ejendommen er der registreret følgende bygninger med forskellige bolig- og erhvervsformål:

  • et stuehus (BBR 110) med samlet boligareal på 302 m2,
  • kontorbygninger (BBR 321) med samlet erhvervsareal på 223 m2,
  • bygning til parkering og transport anlæg (BBR 313) med samlet erhvervsareal 604 m2,
  • bygninger til landbrugsformål (219) med samlet erhvervsareal 1115 m2 og
  • et maskinhus (217) med samlet erhvervsareal 604 m2.

Giver et beregnet vægtet boligareal på 0,386 og er derfor kategoriseret som en erhvervs- og øvrige ejendom.

Hvis et areal i byzone anvendes som grønt fællesareal, betragtes det som erhvervsejendom mv. Et fællesareal tilhørende et lejlighedskompleks eller en grundejerforening kan fx fremstå med en legeplads og en græsplæne, som bliver slået. I tingbogen vil det typisk være fx ejerforeningen eller grundejerforeningen, som står noteret som ejer af arealet. Et fællesareal kan også fremstå som mere uplejet/vild natur, men her vil ejerforholdet og evt. tinglyste servitutter ofte kunne sandsynliggøre, hvorvidt der er tale om et fællesareal.

Kategorien omfatter desuden grunde, der ligger i et kolonihaveområde, der er omfattet af § 2 i lov om kolonihaver. Sådanne kolonihavegrunde er dermed ikke omfattet af ejerboligbegrebet i EVL (ejendomsvurderingsloven) § 4.◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.