Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

G.A.3.4.8.1 Hvad er en frivillig kreditorordning

Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Definition
  • Aftalefrihed som hjemmelsgrundlag
  • Praksis kræver analog anvendelse af konkurslovens regler
  • Målgruppen for frivillige kreditorordninger
  • Frivillig kreditorordning som alternativ til rekonstruktion og konkurs
  • Frivillige kreditorordninger er som udgangspunkt ikke et alternativ til gældssanering og eftergivelse
  • Typer af frivillige kreditorordninger. 

Definition

En frivillig kreditorordning er en aftale mellem en skyldner og dennes kreditorer om betaling af hele eller dele af skyldners gæld. En frivillig kreditorordning kan udformes på mange måder og have forskelligt indhold. Se typer af frivillige kreditorordninger længere nede.

Aftalefrihed som hjemmelsgrundlag

Frivillige kreditorordninger er ikke underlagt specifik lovregulering, men bygger på en frivillig aftale mellem en skyldner og dennes fordringshavere. Skyldneren og fordringshaverne har derfor som udgangspunkt mulighed for indbyrdes at aftale en hvilken som helst ordning.

Praksis kræver analog anvendelse af konkurslovens regler

Praksis har udviklet sig sådan, at de frivillige kreditorordninger har samme indhold som tvangsakkorder og bygger på en analog anvendelse af konkurslovens regler herom.

En rekonstruktion skal indeholde enten en tvangsakkord eller en virksomhedsoverdragelse eller en kombination af begge, alternativt andre tiltag, der medfører, at skyldner ophører med at være insolvent. Se konkurslovens § 10 og afsnit G.A.3.4.3 Rekonstruktion Indholdet af en rekonstruktion. Begreberne tvangsakkord og virksomhedsoverdragelse er nærmere beskrevet i henholdsvis konkurslovens § 10 a og § 10 b.

Når frivillige kreditorordninger omtales i dette afsnit, tænkes der - medmindre andet udtrykkeligt fremgår - på kreditorordninger, der er baseret på reglerne om tvangsakkord i en rekonstruktion.

Målgruppen for frivillige kreditorordninger

Målgruppen for frivillige kreditorordninger vil typisk være virksomheder. Det gælder både virksomheder uden personlig hæftelse (dvs. kapitalselskaber mv.) og personligt drevne virksomheder.

Virksomhederne ønsker enten en rekonstruktion af deres finansielle forhold for derved at være i stand til at fortsætte driften eller en afvikling af driften, og i den forbindelse ønsker de en ordning med deres fordringshavere. Typisk vil der i sidstnævnte tilfælde være tale om en frivillig likvidationsakkord for personligt drevne virksomheder, fordi virksomhedens ejer i forbindelse med virksomhedens afvikling ønsker den gæld, vedkommende personligt hæfter for, reduceret i overensstemmelse med sin betalingsevne.

Frivillig kreditorordning som alternativ til rekonstruktion og konkurs

Som et alternativ til en rekonstruktion eller en konkurs kan skyldner søge at få etableret en frivillig ordning med sine kreditorer.

Både en rekonstruktions- og konkursbehandling betyder væsentlige indgreb i skyldnerens og fordringshavernes rettigheder. Skyldneren skal afstå råderetten over sine aktiver, mens fordringshaverne i et vist omfang er afskåret fra at udøve deres ret til individualforfølgning og bliver herved mere eller mindre tvunget til at deltage i insolvensbehandlingen. Samtidig åbnes der for den mulighed, at allerede foretagne dispositioner kan omstødes.

Ovenstående indgreb sker ikke i samme grad, hvis skyldner kan indgå i en frivillig kreditorordning med sine kreditorer.  

Frivillige kreditorordninger er som udgangspunkt ikke et alternativ til gældssanering og eftergivelse

Forslag om frivillige ordninger, der primært går på nedsættelse af fysiske personer gæld, der ikke er relateret til en aktiv virksomhed, vil som udgangspunkt skulle behandles efter reglerne om henholdsvis gældssanering eller eftergivelse. Se G.A.3.4.5 Gældssanering om gældssanering og G.A.3.4.7 Eftergivelse af gæld til det offentlige om eftergivelse.

Vedrører forslaget fysiske personers gæld, der er opstået som følge af en aktiv personligt drevet virksomhed, vil forslaget umiddelbart skulle behandles som et forslag til en frivillig kreditorordning.

Typer af frivillige kreditorordninger

De hyppigst anvendte typer af frivillige kreditorordninger er: 

  • Frivillig likvidation: Virksomheden ophører, skyldnerens aktiver realiseres, og provenuet fordeles mellem fordringshaverne uden gældseftergivelse
  • Almindelig frivillig akkord: Der sker en procentvis nedsættelse af den ikke-fortrinsberettigede gæld
  • Frivillig likvidationsakkord: Virksomheden ophører, og skyldnerens formue eller en del af denne fordeles mellem fordringshaverne, mod at skyldneren frigøres for den del af gælden, som ikke bliver dækket
  • Frivillig moratorieordning: Skyldneren indgår en aftale med sine fordringshavere om hel eller delvis henstand i forbindelse med afvikling af sin gæld.  

De nævnte kreditorordninger kan kombineres, fx som en procentvis nedsættelse (almindelig frivillig akkord) sammen med betaling af den ikke-akkorderede gæld i rater over fx to år.

Derudover kan der indgås frivillige kreditorordninger, der er baseret på gældssaneringsprincipperne.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.