Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

G.A.3.1.2.1.3 Dækning af fordringer, der opskrives eller nedskrives

►Indhold

Dette afsnit beskriver, hvordan restanceinddrivelsesmyndigheden behandler beløbsmæssige justeringer af fordringer (op- og nedskrivning af fordringer), omfattet af en afgørelse om lønindeholdelse.  

Afsnittet indeholder:

  • Regelgrundlag
  • Opskrivning af fordringer registret i inddrivelsessystemet PSRM
  • Opskrivning af fordringer registreret i inddrivelsessystemet DMI
  • Nedskrivning af fordringer registreret i DMI eller PSRM

Regelgrundlag

I gældsinddrivelseslovens § 10, stk. 5  er der indsat en ny bestemmelse, som regulerer administrationen af op- og nedskrivning af fordringer, der er omfattet af en afgørelse om lønindeholdelse.

I medfør af § 10, stk. 5, vil en fordring omfattet af en afgørelse om lønindeholdelse, dækkes med sin på dækningstidspunktet registrerede størrelse, selv om fordringen, efter afgørelsen blev truffet, er blevet op- eller nedskrevet.

Restanceinddrivelsesmyndigheden kan herefter fremover dække fordringer omfattet af en afgørelse om lønindeholdelse, uanset senere beløbsmæssige justeringer af størrelsen på de enkelte fordringer i afgørelsen. Ved dækningen af disse fordringer vil restanceinddrivelsesmyndigheden således ikke være bundet af den størrelse, der fremgår af afgørelsen om lønindeholdelse.

Bemærk

Gældsinddrivelseslovens § 10, stk. 5,  gælder både almindelig lønindeholdelse efter gældsinddrivelseslovens § 10, stk. 1, og tværgående lønindeholdelse efter gældsinddrivelseslovens § 10, stk. 6. Se nærmere i G.A.3.1.2.1.1 Regler for lønindeholdelse Regler for lønindeholdelse.

Opskrivning af fordringer registret i inddrivelsessystemet PSRM

I inddrivelsessystemet PSRM skal der sondres mellem opskrivninger, der foretages af restanceinddrivelsesmyndigheden og opskrivninger, der foretages af fordringshaver.

Restanceinddrivelsesmyndighedens opskrivning af en fordring, kan fx forekomme i forbindelse med dækningsløse indbetalinger, ved omplacering af dækninger eller ved tilbageførsel af afskrivninger. Opskrivninger foretaget af restanceinddrivelsesmyndigheden (interne opskrivninger) vil blive håndteret som en beløbsmæssig justering af fordringens saldo, og omfattes derfor af afgørelsen om lønindeholdelse i henhold til den nye regel i gældsinddrivelseslovens § 10, stk. 5.  Se nærmere om interne opskrivninger i afsnit  G.A.2.3.4.3 Interne opskrivninger.

Fordringshavers opskrivning af en fordring sker ved, at fordringshaver overdrager en fordring på det opskrevne beløb, en såkaldt opskrivningsfordring. Se gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 7, stk. 1, 1. pkt. En opskrivningsfordring omfattes først af lønindeholdelsen, når der er truffet afgørelse om at tilføje opskrivningsfordringen til lønindeholdelsen ved en særskilt afgørelse. Se gældsinddrivelseslovens § 10, stk. 5,  2. pkt.

Opskrivning af fordringer registreret i inddrivelsessystemet DMI

I inddrivelsessystemet DMI håndteres opskrivninger som beløbsmæssige justeringer af fordringens saldo. Dette uanset om opskrivningen foretages af restanceinddrivelsesmyndigheden eller af fordringshaver.  Det betyder, at opskrivningen i alle tilfælde er omfattet af afgørelsen om lønindeholdelse og kan dækkes med lønindeholdte beløb.

Nedskrivning af fordringer registreret i DMI eller PSRM 

Nedskrives en fordring, der er omfattet af en afgørelse om lønindeholdelse, vil fordringen fortsat være omfattet af afgørelsen om lønindeholdelse i medfør af gældsinddrivelseslovens § 10, stk. 5.  Det gælder både nedskrivninger, der foretages af restanceinddrivelsesmyndigheden og nedskrivninger, der foretages af fordringshaveren, og uanset om fordringen er registreret i inddrivelsessystemet PSRM eller DMI.

Bemærk

Gældsinddrivelseslovens § 10, stk. 5 betyder, at når en fordring indgår i en afgørelse om lønindeholdelse, vil fordringens forældelse være afbrudt, uanset om fordringen på tidspunktet, hvor skyldner underrettes om afgørelsen, var nedskrevet til nul. Hvilket har betydning, hvis fordringen senere opskrives.

 Se også afsnit  G.A.2.4.4.1.2 Afbrydelse af forældelse ved lønindeholdelse. ◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.