Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

G.A.2.3.4.1 Overskydende beløb i PSRM

Indhold

►Dette afsnit beskriver, hvordan restanceinddrivelsesmyndigheden behandler overskydende beløb, der er opstået i inddrivelsessystemet PSRM.

Afsnittet indeholder:

  • Retsgrundlag
  • Gendækning
  • Overførsel af beløb til korrektionspuljen i PSRM
  • Anvendelse af beløb i korrektionspuljen i PSRM
  • Rentegodtgørelse af overskydende beløb i PSRM.

Retsgrundlag

Ved nedskrivning eller annullation af overdragelsen af en fordring registreret i inddrivelsessystemet PSRM, kan der opstå et overskydende beløb, hvis fordringen helt eller delvist er dækket. Sådanne overskydende beløb håndteres efter reglerne i gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 5-10, som ændret ved § 1, nr. 2 og 3 i lov nr. 331 af 28. marts 2023.

Gendækning

Som udgangspunkt anvendes overskydende beløb i PSRM til "gendækning". Det betyder, at det overskydende beløb, inkl. eventuelt tilskrevne renter, anvendes til dækning af skyldners fordringer under inddrivelse. Gendækningen sker efter dækningsrækkefølgen i gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 1-4, som ændret ved § 2, nr. 1 i lov nr. 288 af 7. marts 2022. Gendækning sker uden afgivelse af modregningsmeddelelse til skyldner.

Det indebærer bl.a., at det overskydende beløb først anvendes til dækning af fordringer, som er omfattet af den inddrivelsesindsats, det overskydende beløb kan føres tilbage til. Herefter anvendes det overskydende beløb til dækning af andre fordringer under inddrivelse, hvis disse kunne inddrives med samme type inddrivelsesindsats.

Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 5 og mere om dækningsrækkefølgen i G.A.2.3.2 Dækningsrækkefølgen for gæld under inddrivelse Dækningsrækkefølge for gæld under inddrivelse.

Situationer hvor der ikke sker gendækning

Et overskydende beløb anvendes ikke til gendækning, hvis det overskydende beløb stammer fra modregning med en fordring under inddrivelse.

Derudover kan restanceinddrivelsesmyndigheden vælge, at der ikke skal ske gendækning, hvis det overskydende beløb i medfør af bestemmelsen skulle anvendes til hel eller delvis dækning af en fordring, der registreret i PSRM, og som tidligere har været registreret i et andet af restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelsessystemer, eller som er blevet delvist dækket med virkning fra et tidspunkt, der ligger efter betalingstidspunktet for det overskydende beløb.

Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 6.

Overførsel til korrektionspuljen i PSRM

Overskydende beløb, der ikke er anvendt til gendækning, efter gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 6, samt overskydende beløb, der modtages af restanceinddrivelsesmyndigheden fra fordringshaver efter gældsinddrivelseslovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 3. pkt., fordi en dækning er hævet, overføres til den såkaldte korrektionspulje i PSRM. Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 1.

Kan det overskydende beløb henføres til en dækning, der blev foretaget på et tidspunkt, hvor fordringen var registreret i et andet af restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelsessystemer, kan restanceinddrivelsesmyndigheden dog vælge at overføre det overskydende beløb til korrektionspuljen i DMI. Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 9 og mere om korrektionspuljen i DMI i G.A.2.3.4.2 Overskydende beløb i DMI Overskydende beløb i DMI.

Anvendelse af beløb i korrektionspuljen i PSRM

Overskydende beløb overført til korrektionspuljen i PSRM anvendes til modregning eller udbetales til skyldner. Opgørelse af korrektionspuljen sker månedligt eller oftere. Dog vil puljer på under 50 kr. kun opgøres én gang om året. Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 1.

Det opgjorte beløb i korrektionspuljen overføres til restanceinddrivelsesmyndighedens modtagelsessystem, og anvendes herefter til modregning eller udbetaling. Beløbet kan som udgangspunkt anvendes til modregning med alle typer fordringer. Det skyldes, at det overskydende beløb anses for at være "frigjort" fra dets oprindelige natur. Altså behandles det opgjorte beløb som en selvstændig udbetaling, der modtages af restanceinddrivelsesmyndigheden medfør af § 4 a, stk. 2 i lov om offentlige betalinger mv.

Undtagelse gøres dog for beløb, hvor der gælder særlige modregningsbegrænsninger. Det er tilfældet for overskydende beløb, der hidrører fra modregning i børne- og ungeydelse efter § 11, stk. 2 i lov om en børne- og ungeydelse.

Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 3, som ændret ved § 1 nr. 3 i lov 331 af 28. marts 2023.

Som udgangspunkt omfatter overdragelser af krav mod det offentlige til tredjemand ikke overskydende beløb, hvorfor eventuelle registrerede transporter og udlæg i den oprindelige udbetaling ikke skal iagttages i forbindelse med modregning eller udbetaling heraf. Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 4. Dette gælder dog ikke for overdragelser, hvis der er givet underretning herom før bestemmelsens ikrafttræden den 1. oktober 2021. Se bekendtgørelse nr. 1850 af 23. september 2021.

Ved udbetaling af beløbet fra korrektionspuljen til skyldner, kan restanceinddrivelsesmyndigheden i alle tilfælde anvende skyldnerens Nemkonto. Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 10.

Rentegodtgørelse af overskydende beløb i PSRM

Rentegodtgørelse af beløb i korrektionspuljen i PSRM

Overskydende beløb, der overføres til korrektionspuljen i PSRM, forrentes med en årlig rente, som svarer til renten i henhold til rentelovens § 5, stk. 1 og 2, med fradrag af 4 pct. Der er tale om en såkaldt rentegodtgørelse. Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 2, 1. pkt., som affattet ved § 1, nr. 2 i lov nr. 331 af 28. marts 2023 og gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1, som ændret ved § 1, nr. 8 i lov nr. 331 af 28. marts 2023.

Forrentningens begyndelsestidspunkt

Overskydende beløb, der hidrører fra modregning

Blev der tilskrevet renter på den udbetaling, som det overskydende beløb hidrører fra, tilskrives renten af det overskydende beløb fra og med dagen efter restanceinddrivelsesmyndighedens beslutning om, at anvende udbetalingen til modregning i henhold til gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 2, 1. pkt.

Blev der ikke tilskrevet renter på den udbetaling, som det overskydende beløb hidrører fra, forrentes det overskydende beløb i stedet fra det tidspunkt, hvorfra udbetalingen ville være blevet forrentet efter gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1, som ændret ved § 1, nr. 8 i lov nr. 331 af 28. marts 2023.

Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 2, 1-2. pkt., som affattet ved § 1, nr. 2 i lov nr. 331 af 28. marts 2023. Læs mere om forrentning af udbetalingsbeløb i afsnit G.A.2.3.3.3 Rentegodtgørelse af udbetalinger fra det offentlige Rentegodtgørelse af udbetalinger fra det offentlige.

Overskydende beløb, der er hidrører fra andet end modregning

Overskydende beløb, der er inddrevet fra skyldneren på anden vis end gennem modregning, og som overføres til korrektionspuljen, forrentes fra og med dagen for betalingen, jf. gældsinddrivelseslovens § 4 stk. 4, 2. pkt. Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 2, 3. pkt., som affattet ved § 1, nr. 2 i lov nr. 331 af 28. marts 2023

Forrentningens sluttidspunkt

Rente af overskydende beløb overført til korrektionspuljen i PSRM tilskrives frem til det tidspunkt, hvor korrektionspuljen opgøres. Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 2, 1. pkt., som affattet ved § 1, nr. 2 i lov nr. 331 af 28. marts 2023.

Rentegodtgørelse af beløb overført til restanceinddrivelsesmyndighedens modtagelsessystem for offentlige betalinger

Som beskrevet ovenfor, anses et overskydende beløb, der efter opgørelsen af korrektionspuljen i PSRM overføres til restanceinddrivelsesmyndighedens modtagelsessystem for offentlige udbetalinger, som en selvstændig udbetaling, der modtages af restanceinddrivelsesmyndigheden medfør af § 4 a, stk. 2 i lov om offentlige betalinger m.v.

Det betyder, at beløbet som udgangspunkt forrentes efter reglerne om forrentning af udbetalinger fra det offentlige i gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1 og 2, som ændret ved § 1, nr. 8 i lov nr. 331 af 28. marts 2023. Altså med en årlig rente, som svarer til renten i henhold til rentelovens § 5, stk. 1 og 2, med fradrag af 4 pct.

Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 2, 4. pkt., som affattet ved § 1, nr. 2 i lov nr. 331 af 28. marts 2023. Læs mere om forrentning af udbetalingsbeløb i afsnit G.A.2.3.3.3 Rentegodtgørelse af udbetalinger fra det offentlige Rentegodtgørelse af udbetalingsbeløb.

Forrentningens begyndelsestidspunkt

I forhold til forrentningens begyndelsestidspunkt, lægges tidspunktet for registreringen af beløbet i modtagelsessystemet til grund. Det betyder, at beløbet som udgangspunkt forrentes fra den 1. i måneden efter modtagelsen i modtagelsessystemet, hvis ikke restanceinddrivelsesmyndigheden træffer beslutning om at udbetale beløbet eller anvende det til modregning senest 5 bankdage efter modtagelsen. Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1, som ændret ved § 1, nr. 8 i lov nr. 331 af 28. marts 2023.

Forrentningens sluttidspunkt

Forrentningen sker frem til det tidspunkt, hvor restanceinddrivelsesmyndigheden træffer beslutning om at udbetale beløbet eller anvende det til modregning. Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 2.

Bemærk

Særligt vedrørende krav på kompensation efter ejendomsvurderingsloven

Krav på kompensation i medfør af ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 1, der indgår i det overskydende beløb efter § 4, stk. 7, nr. 2, 1., 2. og 4. pkt., som affattet ved § 1, nr. 2 i lov nr. 331 af 28. marts 2023, forrentes med rentesatsen i medfør af gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1, som ændret ved § 1, nr. 8 i lov nr. 331 af 28. marts 2023.

Rentegodtgørelser medregnes ikke som skattepligtig indkomst

Rentegodtgørelserne gennemgået ovenfor medregnes ikke ved opgørelsen af skyldnerens skattepligtige indkomst. Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 2, 6. pkt., som affattet ved § 1, nr. 2 i lov nr. 331 af 28. marts 2023.◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.