Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

F.A.27.3.3.3 Anvendelse af et ATA- og CPD-carnet som eksportangivelse

Indhold

Dette afsnit beskriver anvendelse af ATA- og CPD-carneter som eksportangivelser.

ATA- og CPD-carneter

ATA- og CPD-carneter anses for at være en eksportangivelse, hvis:

  • carnetet er udstedt i en medlemsstat, der er kontraherende part i ATA-konventionen eller Istanbulkonventionen, og
  • carnetet er påtegnet og garanteret af en sammenslutning etableret indenfor EU, der indgår i en garantikæde, som defineret i Istanbulkonventionens art. 1, litra d), i bilag A.

Se GF art. 339, stk. 1.

Et ATA- og CPD-carnet er ikke gyldig som eksportangivelse for EU-varer, når:

  • varerne er underlagt toldformaliteter med henblik på restitution ved eksport som led i den fælles landbrugspolitik
  • varerne hidrører fra interventionslagre og
    • har været genstand for kontrolforanstaltninger vedrørende anvendelse eller bestemmelse, og
    • har været undergivet toldformaliteter med henblik på eksport til områder udenfor EU som led i den fælles landbrugspolitik
  • varerne berettiger til godtgørelse eller tilbagebetaling af importtold på betingelse af, at de eksporteres fra EU, ELLER
  • varerne flyttes under en punktafgiftssuspensionsordning indenfor EU, medmindre varerne alene flyttes under en forenklet procedure indenfor en enkelt medlemsstat.

Se GF art. 339, stk. 2.

Anvendes et ATA-carnet som eksportangivelse, skal eksporttoldstedet gennemføre følgende formaliteter:

  • foretager verifikation af oplysningerne i rubrik A til G på eksportbladet sammenholdt med de varer, som er omfattet af carnetet,
  • udfylder i givet fald rubrikken "Toldmyndighedernes attestation" på carnetets omslag,
  • udfylder talonen og rubrik H på eksportbladet,
  • angiver eksporttoldstedet i rubrik H, punkt b) på importbladet, og
  • beholder eksportbladet.

Se GF art. 339, stk. 3.

Hvis eksporttoldstedet er forskelligt fra udpassagetoldstedet, skal udpassagetoldstedet udfylde rubrik 7 på talonen. Se GF art. 339, stk. 4.

Fristerne for varernes reimport, der fastsættes af eksporttoldstedet i rubrik H, punkt b) på eksportbladet, må ikke overstige carnetets gyldighedsperiode. Se GF art. 339, stk. 5.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.