Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

F.A.20.7.10.1 Forenklet fremgangsmåde, papirproceduren

Denne forenklede ordning anvendes, indtil opdateringen af NCTS fase 5 har fundet sted.

Bemærk! NCTS udfases og Toldstyrelsen overgår til nyt it-system til toldangivelser, systemet kaldes DMS (Declaration Management System). Oversigt over toldsystemerne findes på toldst.dk/toldsystemer

Det er en forudsætning for brug af forenklet fremgangsmåde, papirproceduren, at rederiet har tilladelse til fast rutefart for de omhandlede skibe og på den pågældende rute.

Der skal ikke stilles sikkerhed for transporten, når rederiet har fået tilladelse til forenklet fremgangsmåde, papirproceduren.

Rederiet kan anvende skibsmanifestet som forsendelsesangivelse. Tilladelsen gælder i alle involverede EU-lande.

Når rederiet har modtaget tilladelsen om anvendelse af manifestet som forsendelsesdokument, fremsender rederiet en bekræftet kopi af tilladelsen til toldmyndighederne i alle de berørte havne.

Når transporten omfatter både varer, der henføres under proceduren for ekstern forsendelse (T1-varer), og varer, der henføres under proceduren for intern forsendelse (T2/T2F-varer), skal varerne være påført særskilte manifester. Manifesterne skal være dateret og være påført rederiets underskrevne påtegning og gælde som T1, T2 og T2F-forsendelser.

Manifesterne skal endvidere indeholde følgende oplysninger:

  • Rederiets navn og adresse
  • Skibets identitet
  • Lastested
  • Lossested

og hver enkelt forsendelse på manifestet skal indeholde:

  • Henvisning til konnossement
  • Antal kolli, art, mærker og numre
  • Varebeskrivelse (almindelig handelsbetegnelse)
  • Bruttovægt
  • Eventuelt containernumre.

Rederiet fremlægger de udfyldte og underskrevne manifester i mindst to eksemplarer til påtegning af toldmyndighederne inden skibets afgang. Toldmyndighederne i afgangshavnen beholder det ene eksemplar, mens det andet følger transporten til bestemmelseshavnen. Dette gælder dog ikke, hvis rederiet har tilladelse til godkendt afsender. Rederiet skal også forsyne manifestet med en dateret og underskrevet påtegning om, at manifestet gælder som forsendelsesdokument, og vise, hvilken toldmæssig status varerne har. Rederiet anses for at være den ansvarlige for proceduren for forsendelsen.

Toldmyndigheder i bestemmelseshavnen sender hver måned en liste til toldmyndighederne i afgangshavnen. Listen indeholder en fortegnelse over de skibsmanifester, der er blevet fremlagt for dem i den forgangne måned fra den pågældende afgangshavn. Det er rederierne, der skal udarbejde listen.

Listen skal indeholde følgende oplysninger:

  • Manifestets referencenummer
  • Mærket (T1/T2F), der viser, at manifestet gælder som forsendelsesangivelse
  • Rederiets navn (evt. forkortelse)
  • Datoen for søtransporten.

Hvis rederiet har tilladelse til det, kan de selv overføre listen til toldmyndighederne i afgangshavnen.

Hvis der konstateres uregelmæssigheder, underretter toldmyndighederne i bestemmelseshavnen toldmyndighederne i afgangshavnen samt den toldmyndighed, der har udstedt rederiets tilladelse til forenklet fremgangsmåde, papirproceduren.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.