Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

F.A.20.4 Beredskabsprocedure for EU-forsendelse

Indhold

Dette afsnit handler om, hvordan en forsendelsesangivelse startes i beredskabsprocedure for EU-Forsendelse, når det elektroniske forsendelsessystem DMS-forsendelse er ude af drift.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Hvornår bruges beredskabsproceduren?
  • Hvilke dokumenter kan bruges i beredskabsproceduren?
  • Brug af beredskabsproceduren i standardproceduren
  • Brug af beredskabsproceduren i den forenklede procedure (godkendt afsender)

Formål og lovgrundlag

Formålet med beredskabsproceduren for EU-forsendelse er, at både Toldstyrelsen og virksomheder kan starte forsendelser manuelt, når det elektroniske forsendelsessystem er ude af drift.

Reglerne for beredskabsprocedure for EU-forsendelse står i GF bilag 72-04. Der henvises endvidere til bestemmelserne i DF bilag B, hvor regelsættene for udskrivning af data fremgår i B-02 - B-03 (Forsendelsesledsagedokumentet,  varepostlister mv.) fremgår.

Hvornår bruges beredskabsproceduren for EU-forsendelse

Beredskabsproceduren kan bruges, når

  • Toldstyrelsens elektroniske system er ude af drift
  • virksomhedens (den ansvarlige for proceduren) elektroniske system er ude af drift
  • netværket mellem virksomheden (den ansvarlige for proceduren) og Toldstyrelsen er ude af drift.

Hvilke dokumenter kan bruges i beredskabsproceduren for EU-forsendelse

Disse dokumenter kan bruges i beredskabsproceduren:

  • Det administrative enhedsdokument (SAD)
  • En udskrift af SAD udskrevet af virksomhedens system efter reglerne i GF bilag 72-04 samt DF bilag B-01 
  • Det elektroniske forsendelsesledsagedokument (TAD).

    Brug af beredskabsproceduren i standardproceduren

    Enhedsdokumentet eller kopien af det elektroniske ledsagedokument frembydes i tre eksemplarer sammen med varerne på afgangstoldstedet. Angivelsen registreres af afgangstoldstedet med et nummer fra forsendelsesnummerrækken. Beredskabsprocedurestemplet påsættes af afgangstoldstedet i rubrik A i enhedsdokumentet eller i stedet for MRN og stregkoden i det elektroniske ledsagedokument. Hvis der træffes beslutning om at anvende beredskabsproceduren, skal ethvert forsendelsesdata med LRN eller MRN, som er tildelt forsendelsestransaktionen, tages ud af det elektroniske forsendelsessystem på grundlag af oplysninger fra den person, som indførte dette forsendelsesdata i det elektroniske forsendelsessystem.

    Forsendelsesangivelsen skal omfatte følgende tre eksemplarer:

    • Eksemplar 1, der beholdes af afgangstoldstedet
    • Eksemplar 4, der følger varerne til bestemmelsestoldstedet og arkiveres der
    • Eksemplar 5, der følger varerne til bestemmelsestoldstedet, og som bestemmelsestoldstedet returnerer til afgangstoldstedet, når forsendelsesproceduren er afsluttet.

    Brug af beredskabsproceduren i den forenklede procedure (godkendt afsender)

    Beredskabsproceduren i den forenklede procedure (godkendt afsender) kan anvendes, når

    • det system, som virksomheden anvender, ikke er tilgængeligt
    • netforbindelsen mellem det system, som virksomheden anvender, og Toldstyrelsens system ikke virker.

      Virksomhederne skal meddele afgangstoldstedet, at de har startet forsendelser op i beredskabsproceduren samt senest dagen efter indsende eksemplar 1 af enheds- eller ledsagedokumentet til afgangstoldstedet.

      Hvis mere end to pct. af en godkendt afsenders forsendelser årligt påbegyndes i beredskabsproceduren, skal virksomhedens tilladelse som godkendt afsender tages op til revision af afgangstoldstedet.

      Hvis virksomhedens system er ude af drift, kan afgangstoldstedet give tilladelse til, at kun et eksemplar af enhedsdokumentet eller forsendelsesledsagedokumentet fremlægges, hvorefter afgangstoldstedet kan indtaste oplysningerne i forsendelsessystemet (DMS-forsendelse).

      Når virksomheden bruger beredskabsproceduren, skal enhedsdokumentet eller kopi af det elektroniske ledsagedokument udfærdiges i tre eksemplarer. Angivelsen registreres af den godkendte afsender med et nummer fra virksomhedens forsendelsesnummerrække. Hvis angivelsen er indsat i forsendelsessystemet (DMS-forsendelse) inden systemets nedbrud, er det vigtigt, at den efterfølgende slettes af afgangstoldstedet, hvilket virksomheden har pligt til at sørge for, når DMS-forsendelse igen virker. Beredskabsprocedurestemplet påsættes af den godkendte afsender i rubrik A i enhedsdokumentet eller i stedet for MRN og stregkoden i det elektroniske ledsagedokument.

      Forsendelsesangivelsen skal omfatte følgende tre eksemplarer:

      • Eksemplar 1, der sendes til afgangstoldstedet senest dagen efter forsendelsens opstart
      • Eksemplar 4, der følger varerne til bestemmelsestoldstedet og arkiveres der
      • Eksemplar 5, der følger varerne til bestemmelsestoldstedet, som returnerer det til afgangstoldstedet, når forsendelsesproceduren er afsluttet.
      Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

      Læs også:
      BEREGNER
      Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
      ,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
      ,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
      BEREGNER
      Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
      En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
      ,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
      ,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
      Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
      Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
      BEREGNER
      Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
      ,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

      ,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

      Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

      Skattesager
      Befordring
      Rejse
      Erhvervsmæssige udgifter
      Personalegoder
      Lønmodtagere
      Virksomheder
      Ægteskab og samliv
      Børn
      Bolig og fast ejendom
      Motor
      Pension
      Aktier og obligationer
      Gaver
      Arv
      Arbejde i udlandet
      Flytning til og fra Danmark
      Told og afgift
      ! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.