Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

F.A.20.11.3.4 Kontrol med procedurens ophør

Iværksættelse af en rykkerprocedure

Rykkerproceduren iværksættes senest 6 dage efter udløbet af fristen for varernes frembydelse på bestemmelses- eller udpassagetoldstedet.

Rykkerproceduren iværksættes dog straks i de tilfælde, hvor toldmyndighederne har modtaget oplysninger om, at TIR-transporten ikke er afsluttet, eller hvis de har mistanke herom.

Rykkerproceduren iværksættes af afgangs- eller indpassagetoldstedet ved at sende en elektronisk anmodning til bestemmelses- eller udpassagetoldstedet om de oplysninger, der er nødvendige for at afslutte TIR-transporten. Toldstedet skal svare på anmodningen inden 28 dage.

Anmodning til carnetindehaveren efter iværksættelse af rykkerproceduren hos bestemmelses- eller udpassagetoldstedet

Hvis bestemmelses- eller udpassagetoldstedet ikke har afgivet svar eller afgivet et negativt svar, sender afgangs- eller indpassagetoldstedet en anmodning til carnetindehaveren, så denne kan tilvejebringe de oplysninger, der er nødvendige for at afslutte TIR-transporten.

Anmodningen til carnetindehaveren sendes senest 28 dage efter iværksættelsen af rykkerproceduren hos bestemmelses- eller udpassagetoldstedet. Når opgraderingen af NCTS fase 5 har fundet sted, ændres perioden til 35 dage.

Carnetindehaveren skal svare på anmodningen fra afgangs- eller indpassagetoldstedet inden 28 dage. Hvis carnetindehaveren ønsker det, kan perioden forlænges med 28 dage.

Afgangs- eller indpassagetoldstedet underretter (DTL) som den garanterende organisation om den uafsluttede TIR-transport og opfordrer DTL til at dokumentere, at transporten er afsluttet.

I de tilfælde, hvor varerne er ankommet til bestemmelses- eller udgangstoldstedet - men ikke frigivet - underrettes carnetindehaveren ikke.

Underretning af carnetindehaveren mv.

Når det fastslås under rykkerproceduren, at TIR-transporten er afsluttet korrekt, informerer afgangs- eller indpassagetoldstedet carnetindehaveren og DTL som den garanterende organisation om det.

Iværksættelse af opkrævningsproceduren

Fristen for opkrævning af uafsluttede TIR-transporter er 7 måneder fra den dato, hvor varerne senest skulle have været frembudt for bestemmelses- eller udpassagetoldstedet.

Underretning af den garanterende organisation

Hvis TIR-transporten ikke er afsluttet, underretter afgangs- eller indpassagetoldstedet DTL som den garanterende organisation om det i forbindelse med iværksættelse af opkrævningsproceduren.

Anvendelse af beredskabsproceduren

I de tilfælde, hvor TIR-transporten er begyndt under beredskabsproceduren, dvs. på grundlag af TIR-carnetet alene, gælder følgende:

  • Hvis afgangs- eller indpassagetoldstedet ikke har modtaget dokumentation for, at TIR-transporten er afsluttet inden for 2 måneder efter TIR-carnetets godkendelse, sender disse toldsteder en anmodning sammen med alle nødvendige oplysninger til bestemmelses- eller udpassagetoldstedet.
  • Toldstedet skal svare på anmodningen inden 28 dage.

Herefter skal den rykker- og opkrævningsprocedure med frister, der gælder for TIR-transporter, der er angivet i transitsystemet, følges.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.