Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

F.A.16.1.6.1 Indgivelse af en toldangivelse

Bestemmelserne om indgivelse af en toldangivelse svarer i al væsentlighed til de hidtil gældende regler. Se art. 64 i den hidtil gældende toldkodeks.

En toldangivelse kan således fra 1. maj 2016, som hidtil indgives af enhver person, som:

  • kan forelægge de oplysninger, som er nødvendige for henførsel af en vare under den toldprocedure, som varerne angives til, herunder i form af en forenklet angivelse, og
  • kan frembyde eller lade varerne frembyde.

Hvis antagelsen af en toldangivelse medfører særlige forpligtelser for en bestemt person, skal angivelsen dog foretages af denne person eller af dennes repræsentant.

Ved person forstås en fysisk person, en juridisk person og enhver sammenslutning af personer, som ikke er en juridisk person, men som i henhold til EU-retten eller national ret anerkendes at have rets- og handleevne. Se EUTK art. 5, nr. 4).

Se EUTK art. 170, stk. 1.

Klarereren, dvs. den person, der indgiver en toldangivelse i eget navn, eller den person, i hvis navn en sådan angivelse indgives, skal være etableret inden for EU. Se EUTK art. 170, stk. 2, og art. 5, nr. 15).

Krav om etablering inden for EU gælder dog ikke for følgende klarerere:

  • personer, der indgiver en toldangivelse om forsendelse eller midlertidig import
  • personer, der lejlighedsvis indgiver en toldangivelse, bl.a. til særlige anvendelsesformål eller aktiv forædling, hvis toldmyndighederne finder det berettiget
  • personer, der er etableret i et land, der grænser op til EU, som frembyder varer for et toldsted beliggende på grænsen til det pågældende land, såfremt dette land giver gensidige fordele til personer etableret inden for EU.

Se EUTK art. 170, stk. 3.

En toldangivelse skal være attesteret. Se EUTK art. 170, stk. 4.

Ifølge de hidtil gældende regler har toldmyndighederne kunnet give tilladelse til, at toldangivelsen blev indgivet, inden varerne blev frembudt. Se art. 201, stk. 2, i de hidtidige gennemførelsesbestemmelser.

Tilladelse er ikke længere påkrævet, da toldangivelse nu kan indgives inden varerne frembydes for toldmyndighederne. Se EUTK art. 171.

I så fald behandler toldmyndighederne de angivne oplysninger før frembydelsen af varerne, særligt med henblik på risikoanalyse. Se DF art. 227.

Hvis varerne ikke frembydes indenfor 30 dage efter indgivelse af toldangivelsen, anses denne for ikke at være indgivet. Se EUTK art. 171.

Når en toldangivelse indgives inden varernes frembydelse kan toldmyndighederne tillade, at meddelelse om frembydelse sker i anden form end elektronisk, indtil de nationale importsystemer er opgraderet respektive det automatiske eksportsystem (AES) er taget i brug. Se DFO art. 17.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.