E.A.4.8.7.7 Demonstrationsprojekter
Demonstrationsprojekter som defineret i artikel 2, nr. 24, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/943 af 5. juni 2019 om det indre marked for elektricitet, er undtaget fra betalingsforpligtelsen. Se ITL § 9, nr. 6.
Definitionen af demonstrationsprojekter følger af el-markedsforordningens artikel 2, nr. 24. Det følger af denne bestemmelse, at et demonstrationsprojekt er et projekt, der fremviser en teknologi, som er den første af sin art i Unionen, og som udgør en væsentlig nyskabelse, der rækker langt ud over det bedste eksisterende tekniske niveau.
Undtagelsen vil også kunne omfatte demonstrationsprojekter knyttet til andre kilder omfattet af forordningens artikel 7, stk. 1, end vindmøller, fx net-tilsluttede demonstrationsanlæg til produktion af elektricitet fra solcelleanlæg, biomasse eller bølgekraft.
Bemærk
Undtagelse fra indtægtsloftet omfatter alle demonstrationsprojekter, der opfylder definitionen i el-markedsforordningen, uafhængigt af om de modtager offentlig støtte eller ej.
Energistyrelsen har dog ikke kendskab til sådanne demonstrationsprojekter, som kan leve op til kriterierne for at udgøre et demonstrationsprojekt uden samtidig at være omfattet af VE-lovens bestemmelser om forsøgsvindmøller i medfør af §§ 35 c og 35 d.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har vurderet, at demonstrationsprojekter i hvert fald omfatter de vindmøller, der er opstillet på de nationale testcentre for store vindmøller ved Høvsøre i Lemvig Kommune og Østerild i Thisted Kommune. Der er ved vurderingen bl.a. lagt vægt på, at de nævnte vindmøller fremviser teknologi, der ikke tidligere er blevet afprøvet i den størrelse under de forhold i form af vindforhold, geologiske forhold m.v., der findes på de nationale testcentre og på den baggrund udgør en væsentlig nyskabelse, der ikke tidligere har været afprøvet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har desuden lagt vægt på, at de nationale testcentre har karakter af en test-, demonstrations- og udviklingsplads, hvor nye teknologier m.v. afprøves under realistiske forhold og i fuldskala. Endvidere har ministeriet lagt vægt på, at vindmøller på de nationale testcentre er præget af høje udviklingsomkostninger, og at dele af vindmøllerne ofte justeres, ligesom der eksperimenteres med udskiftning og afprøvning af dele af vindmøllerne herunder vinger.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har endvidere vurderet, at andre kilder end vindmøller, der er omfattet af forordningens artikel 7, stk. 1, fx solceller, nettilsluttede demonstrationsanlæg til produktion af el fra biomasse eller bølgekraft, eller andre typer af lignende projekter vil kunne omfattes af definitionen af demonstrationsprojekter for indeværende og dermed undtages for indtægtsloftet, hvis de falder ind under den snævre definition af demonstrationsprojekter.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed