Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

E.A.4.6.8.4 Kvoteomfattet fjernvarme anvendt til procesformål

Indhold

Dette afsnit handler om godtgørelse af CO2-afgift ved kvoteomfattet fjernvarme anvendt til procesformål.

Dette afsnit indeholder:

  • Regel og lovgrundlag
  • Indirekte omfattet af kvotesystemet
  • Blandede leveringer
  • Fakturering
  • Efterlevelse af reglerne for tildeling af statsstøtte (visse afgiftslempelser), herunder indberetning til EU's statsstøtteregister ved godtgørelse af CO2-afgiften for kvoteomfattet fjernvarme
  • ►Eksempel på opgørelse for blandede leveringer af varme efter de nye regler fra den 1. januar 2025◄
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser mv.

Regel og lovgrundlag

Momsregistrerede virksomheder kan få godtgjort afgiften efter CO2-afgiftsloven af varme og kulde, der leveres fra en produktionsenhed med tilladelse til udledning af CO2 til virksomheden, og som anvendes til procesformål, som er godtgørelsesberettiget efter GASAL § 10, KULAL § 8 og MINAL § 11.

Reglerne fremgår af CO2AL § 9 b.

Indirekte omfattet af kvotesystemet

Momsregistrerede virksomheder, der modtager/får leveret procesvarme fra en kvoteomfattet virksomhed (varmeproducent/-leverandør) er indirekte omfattet af kvotesystemet, fordi prisen fra fjernvarmeselskabet inkluderer omkostningen ved kvotereguleringen. Samtidig er der CO2-afgift på de brændsler, der er medgået til varmeproduktion, og som overvæltes i prisen på varmen.

Momsregistrerede virksomheder kan få godtgjort den fulde CO2-afgift af kvoteomfattet fjernvarme, der anvendes til procesformål. Det vil sige, at de kan få godtgjort CO2-afgift på fjernvarme, der er produceret af en produktionsenhed (varmeproducent), som har tilladelse fra Energistyrelsen til udledning af CO2 (kvotereguleret varmeproducent) idet omfang fjernvarmen anvendes til formål, der er godtgørelsesberettiget efter GASAL § 10, KULAL § 8 og MINAL § 11.

Tilsvarende regler finder anvendelse for kulde. Se CO2AL § 9 b, stk. 4.

Blandede leveringer

Der ydes derimod ikke godtgørelse af CO2-afgift af fjernvarme, der er produceret af en ikke-kvoteomfattet varmeproducent.

Dette indebærer, at hvis en leverance af varme både består af kvoteomfattet fjernvarme og ikke-kvoteomfattet fjernvarme til procesformål, kan virksomheden kun få godtgjort den del af CO2-afgiften, som vedrører den kvoteomfattede leverance.

Hvis virksomheden anvender en blanding af kvoteomfattet og ikke-kvoteomfattet fjernvarme til både procesformål (godtgørelsesberettigede formål) og til rumvarme (ikke-godtgørelsesberettigede formål), må den kvoteomfattede del af varmeleverancen ikke på forhånd allokeres til procesformål. Det vil sige, at der skal ske en fordeling af den kvoteomfattede varme efter samme forhold, som det godtgørelsesberettigede forbrug og ikke-godtgørelsesberettigede forbrug udgør af varmeleverancen.

►Bemærk, at ved lov nr. 683 af 11. juni 2024 indføres i perioden 2025-2029 delvis godtgørelse af CO2-afgiften ved ikke-kvoteomfattet energi til procesformål. Se afsnit E.A.4.6.1.7 om delvis godtgørelse for ikke-kvoteomfattede virksomheder.◄

Se også

Se også SKM2006.211.SKAT hvor det præciseres, at det ikke er muligt ved aftale at allokere varme med høj afgiftsbelastning til kunder, der kan opnå godtgørelse af afgiften, og varme med lavere eller ingen afgiftsbelastning til kunder, der ikke kan opnå afgiftsgodtgørelse, når de to former for varme fysisk er blandet sammen.

Fakturering

Andelen af fjernvarmeleverancen, som er produceret af en kvoteomfattet varmeproducent, skal fremgå af fakturaen for varmeleverancen (varmeregningen). Se CO2AL § 9 b, stk. 2.

Varmeregningen skal bl.a. oplyse følgende:

  • Varmeleverancens størrelse
  • Andelen af varmeleverancen, der er produceret af en kvoteomfattet varmeproducent
  • Den indirekte CO2-afgiftsbelastning på den kvoteomfattede varmeleverance
  • Den indirekte CO2-afgiftsbelastning på en evt. ikke-kvoteomfattet andel af varmeleverancen.

Tilsvarende regler finder anvendelse for kulde. Se CO2AL § 9 b, stk. 4.

Intet bundfradrag

Der kan ikke opnås bundfradrag efter CO2AL § 9 c samtidig med godtgørelse af CO2-afgift efter reglerne for kvoteomfattet fjernvarme anvendt til procesformål. Se CO2AL § 9 b, stk. 3.

Efterlevelse af reglerne for tildeling af statsstøtte (visse afgiftslempelser), herunder indberetning til EU's statsstøtteregister ved godtgørelse af CO2-afgiften for kvoteomfattet fjernvarme

Momsregistrerede virksomheders mulighed for tilbagebetaling af CO2-afgiften efter CO2AL § 9 b, af varme leveret fra en kvoteomfattet produktionsenhed, hvor virksomheden anvender varmen til procesformål, er en ordning, som kan være omfattet af krav om indberetning til EU's statsstøtteregister.

Idet ordningen udgør statsstøtte, jf. § 2, stk. 1, nr. 3 i bekendtgørelse nr. 578 af 28. maj 2025 om efterlevelse af reglerne for tildeling af statsstøtte på skatteområdet, er den omfattet af reglerne i EU-Forordningen nr. 651/2014 af 17. juni 2014 (gruppefritagelsesforordningen) senest ændring ved Kommissionens forordning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023 om ændring af forordning (EU) nr. 651/2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 og af forordning (EU) 2022/2473 om forenelighed med det indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af visse kategorier af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter. Det betyder, at der er betingelser som til hver en tid skal være opfyldt for at man er berettiget til at modtage statsstøtte, fx gælder der et forbud mod, at kriseramte virksomheder benytter støtteordninger, som er omfattet af retningslinjerne. Se også afsnit E.A.1.9 om efterlevelse af reglerne for tildeling af statsstøtte (visse afgiftslempelser), herunder indberetning til EU's statsstøtteregister.

Støttemodtageren er den virksomhed, der får tilbagebetaling eller modregner efter bestemmelsen. Støttebeløbet skal for ovenstående ordning opgøres som den del, der tilbagebetales eller modregnes efter bestemmelsen.

Eksempelvis vil en virksomhed, der får leveret varme til procesformål, hvortil der er anvendt 10.000 GJ stenkul i 2016, som udgangspunkt skulle betale 162.000 kr. i kuldioxidafgift. Da der sker en fuld tilbagebetaling af afgiften, vil støtten i dette tilfælde udgøre 162.000 kr.

Berørte virksomheder skal opgøre, hvor meget virksomhederne har modtaget i støtte, før det kan afgøres, hvorvidt de enkelte virksomheder er omfattet af kravet om indberetning. Virksomheder skal indberette til EU's statsstøtteregister, hvis støttebeløbet i den enkelte ordning udgør 100.000 euro eller derover i et kalenderår. Virksomheder, som er omfattet af kravet om indberetning, skal indberette relevante beløb og andre oplysninger til Skatteforvaltningen.

Der er fastsat regler på området i bekendtgørelse nr. 578 af 28. maj 2024.

Se også afsnit E.A.1.9 om efterlevelse af reglerne for tildeling af statsstøtte (visse afgiftslempelser), herunder indberetning til EU's statsstøtteregister.

►Eksempel på godtgørelse for blandede leveringer af varme efter de nye regler fra den 1. januar 2025◄

►Eksemplet vedrører de nye regler fra den 1. januar 2025 for blandede leveringer af varme, dvs. leveringer af blandet varme fra både ikke-kvoteomfattet varmefremstilling og kvoteomfattet varmefremstilling, jf. lov nr. 683 af 11. juni 2024.

Eksempel for 2025:

En momsregistreret vareproducerende virksomhed, dvs. en fabrik, får leveret fjernvarme, som bruges til proces og til rumvarme internt i virksomheden. 75 pct. af varmen anvendes til proces, og 25 pct. af varmen anvendes til rumvarme. Virksomheden har ikke mineralogiske processer mv.

Eksemplet gælder, uanset om fabrikken er kvoteomfattet eller ikke er kvoteomfattet.

Om varmeproducenterne:

Der er anvendt naturgas pålagt CO2-afgift og energiafgift til fremstillingen af varmen. Fremstillerne af varmen har ikke anvendt elpatronordningen.

60 pct. af varmen er fremstillet af en kvoteomfattet varmeproducent, som har fået delvis godtgørelse af CO2-afgiften for varmefremstillingen, jf. CO2-afgiftslovens § 9 a, stk. 2.

40 pct. er fremstillet af en ikke-kvoteomfattet varmeproducent. Denne varmeproducent kan ikke få godtgjort CO2-afgiften for varmefremstillingen.

Ingen af varmeproducenterne kan få godtgjort energiafgiften på naturgassen til varmefremstillingen.

Bemærk at den kvoteomfattede varmeproducent får delvis godtgørelse af CO2-afgift for produktionen af den leverede varme, hvilket betyder, at fakturaen for den kvoteomfattede fjernvarme til virksomheden, som får leveret fjernvarmen (herefter virksomheden), vil være påført reduceret CO2-afgift. Ellers vil fakturaerne til virksomheden være påført fuld CO2-afgift og fuld energiafgift.

Godtgørelse til virksomheden:

Virksomheden opfylder betingelserne for at få fuld godtgørelse af energiafgift for brug af ikke-kvoteomfattet varme til proces.

Virksomheden kan desuden få fuld godtgørelse af energiafgiften for kvoteomfattet varme til proces dog skal godtgørelsen nedsættes med 1,2 kr./GJ for input af gas, jf. CO2-afgiftslovens § 9 a, stk. 2.

Uanset om der er tale om ikke-kvoteomfattet varme eller kvoteomfattet varme, kan virksomheden ikke få godtgørelse af energiafgift for varmen, der bruges som rumvarme i virksomheden.

Virksomheden kan i 2025 få godtgørelse af CO2-afgiften af ikke-kvoteomfattet varme anvendt til proces. Dog skal godtgørelsen modregnes 350/750 af CO2-afgiften for varmen.

Virksomheden kan desuden få fuld godtgørelse af CO2-afgiften af kvoteomfattet varme anvendt til proces.

Virksomheden kan ikke få godtgørelse af CO2-afgift for varmen, der bruges som rumvarme i virksomheden, uanset om der er tale om ikke-kvoteomfattet varme eller kvoteomfattet varme.

Bemærk at i afgiftsopgørelsen nedenfor er der benyttet afgiftsbeløb i 2022-niveau. Til virksomhedernes konkrete afgiftsberegninger skal benyttes satserne i 2025-niveau for 2025, og disse satser vil fremgå af Skatteministeriets hjemmeside.

Opgørelse efter reglerne for 2025, men satserne er dog i 2022-niveau:

Leveret varme

Før godtgørelse til virksomheden

Godtgørelse til virksomheden

Kvote-omfattet varme

60 GJ

Proces

45 GJ

Rumvarme

15 GJ

Proces

Rumvarme

Energiafgift på varmen

2400 kr.

1800 kr.

600 kr.

1729,18 kr.2)

0

CO2-afgift på varmen

5400 kr.1)

4050 kr.

1350 kr.

4050 kr. 3)

0

Ikke-kvoteomfattet varme

40 GJ

30 GJ

10 GJ

Energiafgift på varmen på varmen

1400 kr.

1050 Kr.

350 Kr.

1050 kr.4)

0

CO2-afgift

3200 kr.

2400 Kr.

800 kr.

1280 kr. 5)

0

Godtgørelse i alt

8109,18 kr.

0

1) Den kvoteomfattede varmeproducent har fået godtgørelse svarende til 75/750 af den samlede afgift.

2) Energiafgiften af kvoteomfattet varme, som anvendes til proces, er her beregnet efter reglen i § 10 a, stk. 1, 2. pkt. Det er forudsat, at reduktionen af godtgørelsen udgør 3,93 pct. af den fulde godtgørelse. Ved redaktionens afslutning forelå de konkrete og korrekte tal til beregningen reduktionen af godtgørelsen ikke. Til virksomhedernes konkrete afgiftsberegninger skal benyttes satserne i 2025-niveau for 2025, og disse satser vil fremgå af Skatteministeriets hjemmeside. Opgørelsen i skemaet skal alene illustrere principperne for beregningen.

3) CO2-afgiften af kvoteomfattet varme, som anvendes til proces, godtgøres.

4) Energiafgiften af ikke-kvoteomfattet varme, som anvendes til proces, godtgøres.

5) CO2-afgift af ikke-kvoteomfattet varme, som anvendes til proces, godtgøres bortset fra 350/750.◄

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse Afgørelsen i stikord Yderligere kommentarer
Landsskatteretskendelser

SKM2010.705.ØLR

Et fjernvarmeværk brugte energi til stilstandsvarme og tankopvarmning i spids- og reservelastvarmecentraler.

Energiforbruget blev anvendt til

  • at opvarme vandet i kedlerne, når centralerne ikke var i drift, for hurtigere at kunne starte centralerne op og for at undgå tæring af kedlerne
  • og
  • opvarmning af olietanke, så olien kunne holdes flydende med henblik på hurtig opstart af centralerne.

Landsretten fandt, at energiforbruget, der blev registreret særskilt, ikke kunne anses for anvendt til fremstilling af varme, som leveres fra virksomheden, således at virksomheden havde krav på tilbagebetaling af afgift efter MINAL § 11, stk. 2, og de tilsvarende bestemmelser i elafgiftsloven, kulafgiftsloven og gasafgiftsloven.

 
Skatterådet

SKM2018.440.SR

Skatterådet bekræftede, at spørger ved forbrug af gas og fjernvarme til opretholdelse af en bestemt temperatur og fugtighed i spørgers produktionslokaler til fremstilling af lægemidler, kunne få godtgørelse af gasafgift og kuldioxidafgift af fjernvarmen, jf. gasafgiftslovens § 10, stk. 5, nr. 2, (lignende særligt indrettede rum) og kuldioxidgiftslovens § 9b.

Skatterådet kunne derimod ikke bekræfte, at spørger kunne få godtgørelse af gasafgift og kuldioxidafgift af fjernvarme, hvor gassen og fjernvarmen var anvendt for at opretholde en bestemt temperatur og fugtighed i spørgers pakkeri samt rå- og færdigvarelager, jf. gasafgiftslovens § 10, stk. 4 og kuldioxidafgiftslovens § 9b.

 

SKM2015.480.SR

Et kraftvarmeværk kan fakturere og specificere tillægsafgift og CO2-afgift af affaldsvarme på varmeleverancer til Fjernvarmeselskaber, således at de tilknyttede gartnerier til Fjernvarmeselskaber kan opnå afgiftsgodtgørelse efter KULAL §§ 8, stk. 1, og 8 b, stk. 1 og CO2AL § 9 b.  
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.