E.A.4.6.5.2 CCS
►Dette afsnit handler om reglerne for godtgørelse af CO2-afgiften for afgiftsberigtigede brændsler, hvor der er sket fangst og geologisk lagring af CO2 (Carbon Capture Storage - CCS). Afsnittet nævner også, at EU’s minimumsafgifter skal overholdes, men at det sker via energiafgifterne, hvis CO2-afgiften kommer under EU’s minimumsafgift. Disse nye regler fremgår af lov nr. 683 af 11. juni 2024. Reglerne træder i kraft den 1. januar 2025.
Afsnittet indeholder:
- Regel, formål og grundlag
- Hvad er CCS
- Virksomheder omfattet af muligheden for godtgørelse af CO2-afgiften ved CCS
- Opgørelse af godtgørelse
- Tilbagebetalingen
- Fakturering ved salg af varme og kulde, hvor der er sket godtgørelse◄
►Regel, formål og grundlag
En momsregistreret virksomhed kan fra den 1. januar 2025 få godtgørelse af CO2-afgiften af afgiftspligtige produkter i det omfang, at der er sket fangst og geologisk lagring af CO2 fra udledningen ved afbrændingen af CO2-afgiftspligtige produkter hos virksomheden (CCS).
Reglerne har til formål at fremme anvendelsen af CCS ved, at der ikke skal betales CO2-afgift af afgiftspligtige brændsler i det omfang, at der sker fangst og geologisk lagring af CO2.
Se CO2AL § 9 f, som indsat ved lov nr. 683 af 11. juni 2024.
Hvad er CCS
CCS er en teknologi, der består i fangst af CO2 fra punktkilder, evt. tryksætning eller fordråbning med henblik på transport heraf til en lagringslokalitet og injektion i en egnet geologisk formation til permanent lagring.
De gældende regler om geologisk lagring af CO2 findes i lov om anvendelse af Danmarks undergrund (herefter undergrundsloven) og i bekendtgørelse nr. 845 af 26. juli 2024 om geologisk lagring af CO2 m.v. (herefter CCS-bekendtgørelsen). De danske regler om geologisk lagring af CO2 er indført bl.a. som led i implementeringen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF om geologisk lagring af kuldioxid med senere ændringer (herefter CCS-direktivet).
Virksomheder omfattet af muligheden for godtgørelse af CO2-afgiften ved CCS
Det er en forudsætning for godtgørelsen, at virksomheden har indgået en aftale med den rette myndighed om fangst af virksomhedens udledning af CO2 med henblik på geologisk lagring. Det er endnu ikke fastlagt, hvilken myndighed der skal indgås aftale med. Disse regler fastsættes af skatteministeren efter aftale med klima-, energi- og forsyningsministeren.
Virksomheden skal være momsregistreret.
Muligheden for godtgørelse af CO2-afgiften omfatter momsregistrerede virksomheder, dvs. momsregistrerede virksomheder både indenfor og udenfor kvotesektoren.
Det er ikke et krav, at virksomheden selv foretager fangsten. Der kan ikke ydes godtgørelse af CO2-afgift, der ikke er betalt.
Opgørelse af godtgørelse
Afgiften efter CO2-afgiftsloven pålægges afgiftspligtige brændsler på grundlag udledningen af CO2 ved afbrænding og fast afgiftsniveau opgjort pr. ton CO2.
Godtgørelsen af CO2-afgiften sker ved at beregne, hvor stor en andel af virksomhedens udledning af CO2, som er fanget og geologisk lagret, og afgiften reduceres forholdsmæssigt.
Opgørelsen skal foretages pr. anlæg, som er omfattet af aftalen om fangst og lagring af CO2. Opgørelsen skal foretages pr. måned.
Virksomhederne skal opgøre mængden af CO2, som er fanget og geologisk lagret. Afgiften kan tilbagebetales fra tidspunktet, hvor fangsten har fundet sted.
Virksomheden skal også opgøre virksomheden samlede udledning af CO2 på tidspunktet lige inden, at der sker fangst.
Opgørelserne omfatter al CO2, dvs. fx også CO2 fra ikke-afgiftspligtige brændsler.
Opgørelsen skal ske i overensstemmelse med de krav til måling mv., der fremgår af de til enhver tid gældende EU-regler om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner. Se afsnit E.A.4.9 CO2e-emissioner (Nyt afsnit) om CO2e-emissionsafgiften.
Dvs. at virksomheden for hver måned skal foretage opgørelserne i overensstemmelse med de regler, der fremgår af Kommissionens gennemførelsesforordning om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner fra de aktiviteter, der er omfattet af direktiv 2003/87/EF (MR-forordningen) med senere ændringer.
Ikke-kvoteomfattede virksomheder med CCS skal også opgøre andelen af CO2 til CCS efter reglerne i MR-forordningen, som om virksomheden var omfattet af reglerne.
Godtgørelsen beregnes på grundlag af den indeholdte afgift, der kan opgøres for de i måneden forbrugte energiprodukter, før tilbagebetaling som følge af CCS.
Godtgørelsen opgøres til det beløb, der fremkommer ved at gange den CO2-afgift, der kan opgøres for de i måneden forbrugte energiprodukter, dvs. før godtgørelsen efter CCS-reglerne, med en fordelingsfaktor for måneden. Fordelingsfaktoren for måneden opgøres ved at dividere den samlede fangede mængde CO2 med den samlede udledning af CO2.
Fordelingsfaktoren angiver således andelen af CO2, som er fanget og geologisk lagret.
Eksempel
En virksomhed anvender i en afgiftsperiode både stenkul, der er afgiftspligtigt efter CO2-afgiftsloven, og halm i rene læs, der ikke er afgiftspligtigt, i et anlæg, der er omfattet af en aftale om fangst og geologisk lagring af CO2.
Den samlede CO2-udledning fra stenkul og halm inden fangstpunktet kan opgøres efter reglerne i MR-forordningen til 800 ton CO2. Den fangede mængde fra anlægget kan opgøres til 300 ton CO2.
Fordelingsfaktoren findes ved at dividere den fangede mængde med den udledte mængde, og afgiftsberegningen er denne
300 ton/800 ton = 0,375
Fordelingsfaktoren vil dermed være 0,375 for det konkrete anlæg i måneden.
Har virksomheden forbrugt 3.000 GJ vedrørende stenkul i afgiftsperioden, hvor afgiftssatsen er 100 kr. pr. GJ (eksempel - en fiktiv afgiftssats), vil afgiften for CO2 fra dette forbrug udgøre 300.000 kr. inden fangst og lagring. Har virksomheden samtidig brugt 3.000 GJ af et energiprodukt, der ikke er afgiftspligtigt efter CO2-afgiftsloven, vil afgiften fra dette forbrug udgøre 0 kr.
Fordelingsfaktoren ganges med virksomhedens samlede afgift for måneden på 300.000 kr.
300.000 kr.*0,375=112.500 kr.
Virksomheden vil dermed kunne angive et fradrag i sin CO2-afgiftsbetaling svarende til en godtgørelse på 112.500 kr. Virksomheden ender derfor med for afgiftsperioden netto at betale 300.000 kr. - 112.500 kr.=187.500 kr. i CO2-afgift efter CO2-afgiftsreglerne for CCS.
Bemærk at EU’s minimumsafgifter skal overholdes, men at det sker via energiafgifterne, hvis CO2-afgiften ikke overholder EU’s minimumsafgift. Se afsnit E.A.4.6.1.7.
Godtgørelse
Godtgørelse kan ske fra tidspunktet, hvor fangsten har fundet sted. Dermed vil virksomheder kunne anmode om godtgørelse af afgift fra det tidspunkt, hvor fangsten er sket, selv om den fangede CO2 endnu ikke er geologisk lagret.
Hvis der ikke sker geologisk lagring efter fangsten, vil virksomheden ikke være berettiget til at få afgiften af den fangede CO2 godtgjort. Afgørende for, om der er krav på at få afgiften af den fangede CO2 godtgjort, vil være, om den fangede CO2 lagres i overensstemmelse med aftalevilkårene. En almindelig forsinkelse mellem fangst- og lagringstidspunktet medfører derfor ikke, at virksomheden ikke kan få afgiften af den fangede CO2 godtgjort.◄
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed