Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

E.A.4.6.14.5 Elforbrugsmålere

Ved lov nr. 2225 af 29. december 2020 er der sket omfattende ændringer i reglerne om godtgørelse af elafgift. Godtgørelsen for rumvarme m.v. øges, hvorved elafgiften godtgøres bortset fra 0,4 øre pr. kWh (hel godtgørelse). Der gælder herefter samme godtgørelse for rumvarme m.v. og proces. Afgifterne af rumvarme m.v. og procesforbrug er herefter ens. I den forbindelse er en række regler, herunder målerregler, som vedrører sondringen mellem rumvarme m.v. og proces, ophævet fra og med den 1. januar 2021.

Godkendte elforbrugsmålere

Der er dog tilfælde, hvor virksomheden skal anvende målere til måling og fordeling af anvendt elektricitet eller anden energi for, at virksomheden kan opnå godtgørelse af afgift af elektricitet. Det kan være ved ladestandervirksomheders måling af el til opladning af batterier i elbiler ved hjælp af målere i ladestandere.

De målere, som skal anvendes ved afregning med Skattestyrelsen, skal opfylde kravene i BEK. 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK. 774 af 01/06-2022, herunder krav om nøjagtighed. Det er dog ikke en betingelse, at selve måleren er MID-godkendt, så længe blot kravene er opfyldt.

Virksomheden skal kunne godtgøre, at måleren overholder kravene.

Sikkerhedsstyrelsen udarbejder reglerne på dette område, men det er Skattestyrelsen, der fastsætter kravene til de interne målere, som anvendes ved afregningen.

Skatteministeren har besvaret et spørgsmål om målere fra Folketinget, KEF alm. del spørgsmål 439, samling 2020-2021.

►Ovenstående praksis er dog ændret i forhold til særordningen for elbiler, jf. § 21 i ændringslov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer, på baggrund af det bindende svar SKM2024.303.SR og styresignalet SKM2024.555.SKTST. Styresignalet beskriver praksisændringen.

Ifølge praksisændringen kan der ikke stilles krav om, at påkrævede elmålere nødvendigvis skal opfylde kravene i BEK 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK 774 af 01/06 2022.

Det er i styresignalet beskrevet, at SKM2024.303.SR indebærer, at en påkrævet elmåler efter § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer alene skal have en karakter, så dens målinger kan dokumentere den forbrugte afgiftspligtige elektricitet for hvilken, der kan søges om afgiftsgodtgørelse.◄

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser ►mv.◄ på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Kommentarer

Skatterådet

SKM2024.303.SR

 

Der var stillet fire spørgsmål om kravene til elmålere i ladestandere ift., hvorvidt en ladestandervirksomhed kunne opnå afgiftsgodtgørelse af elforbrug forbrugt i ladestandere efter § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer (særordningen for opladning af elbiler).

Skatterådet besvarede spørgsmålene bekræftende, dvs. at særordningen kunne finde anvendelse. Skatterådet forudsatte, at ladestandervirksomhedens   elmålere havde en karakter, så deres målinger kunne dokumentere den forbrugte mængde afgiftspligtig elektricitet i ladestanderne, og at de øvrige betingelser for godtgørelse i § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer var opfyldt af virksomheden.

►På grundlag af afgørelsen har Skattestyrelsen offentliggjort styresignalet SKM2024.555.SKTST.◄

Skattetyrelsen

►SKM2024.555.SKTST◄

►Styresignalet beskriver en praksisændring og muligheden for genoptagelse vedrørende godtgørelse af elafgift efter § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer som følge af en afgørelse fra Skatterådet om krav til elmålere - offentliggjort som SKM2024.303.SR.

Det er i styresignalet beskrevet, at SKM2024.303.SR indebærer, at en påkrævet elmåler efter § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer alene skal have en karakter, så dens målinger kan dokumentere den forbrugte afgiftspligtige elektricitet for hvilken, der kan søges om afgiftsgodtgørelse.

Det er desuden beskrevet, at dette indebærer en praksisændring, idet der herefter ikke kan stilles krav om, at påkrævede elmålere nødvendigvis skal opfylde kravene i BEK 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK 774 af 01/06 2022, som det ellers er beskrevet i Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.4.6.14.5.◄

►Styresignalet vedrører SKM2024.303.SR◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.