E.A.4.6.13.1 Regel, formål og lovgrundlag
Indhold
Virksomhedens godtgørelse af energiafgifter fastlægges overordnet set i forhold til virksomhedens fradrag for købsmoms vedrørende det pågældende energiforbrug.
Når fradraget efter momsreglerne er fastlagt, er der forskellige regler for godtgørelse af energiafgifter mv. af det pågældende forbrug. Forbruget skal derfor opdeles i de forskellige godtgørelsesmæssige kategorier.
Dette afsnit indeholder således en kort introduktion til reglerne og lovgrundlaget for fordeling og måling af energiforbrug til procesformål og rumvarme, varmt brugsvand og komfortkøling.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Formål
- Lovgrundlag.
Regel
Når energien fra det forbrugte brændsel mv. er fremstillet i samme anlæg og bruges til både procesformål og varmeleverancer/rumvarme/varmt brugsvand/komfortkøling, skal der ske konkret fordeling og måling af energiforbruget til brug for beregning af godtgørelse. Dette gælder også, når brændsel mv. anvendes til mineralogiske processer mv. og andre processer.
Udtrykket brændsel mv. dækker - udover brændsel - også varme, der er baseret på brændsler.
Se afsnit E.A.4.6.13.3 Fordeling og måling af brændsler om fordeling og måling af forbrug af brændsler.
Hvis et konkret energikøb, jf. faktura fra energileverandøren, ud fra de faktiske fysiske forhold i virksomheden, kun kan anvendes til formål omfattet af de samme godtgørelsesregler, skal der ikke foretages målinger.
Ved lov nr. 2225 af 29. december 2020 er der sket omfattende ændringer i reglerne om godtgørelse af elafgift. Godtgørelsen for rumvarme m.v. er øget, hvorved elafgiften godtgøres bortset fra 0,4 øre pr. kWh (hel godtgørelse). Der gælder herefter samme godtgørelse for rumvarme m.v. og proces. Afgifterne af rumvarme m.v. og procesforbrug er herefter ens. I den forbindelse er der sket ophævelse af en række regler, herunder målerregler, for elektricitet til både procesformål og varmeleverancer/rumvarme/varmt brugsvand/komfortkøling (rumvarme m.v.).
For bilagsvirksomheder, jf. bilag 1 til LBK nr. 308 af 24. marts 2017, finder ovennævnte ændringer først anvendelse fra og med den 1. januar 2023.
►Der gælder ændrede regler for godtgørelse af energiafgift og CO2-afgift, som forudsætter opgørelser af energiforbrug, fra den 1. januar 2025. Se afsnit E.A.4.6.1.7 og afsnit E.A.4.6.2.◄
Formål
Formålet med bestemmelserne er at sikre, at der sker en korrekt fordeling af godtgørelsesberettiget afgift og ikke-godtgørelsesberettiget afgift, og at målinger er retvisende for det faktiske forbrug.
Lovgrundlag
Regler for fordeling og måling af energiforbrug findes i GASAL § 10, stk. 5, nr. 4,§ 10 b, stk. 2, § 10 c, stk. 2 og § 10 d, stk. 6, KULAL § 8, stk. 4, nr. 4, § 8 b, stk. 2, § 8 c, stk. 2 og § 8 d, stk. 6, og MINAL § 11, stk. 5, nr. 4,§ 11 b, stk. 2, § 11 c, stk. 2 og § 11 d, stk. 6 og CO2AL §§ 9 a og 9 b.
►Se også CO2AL § 9 e, som er indsat i CO2-afgiftsloven ved lov nr. 683 af 11. juni 2024 med virkning fra den 1. januar 2025◄.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed