Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

E.A.4.4.11.3.6 Godtgørelse af metanafgift

Indhold

Virksomheder, der reducerer udledning af uforbrændt metan til luften fra stationære stempelmotoranlæg, har på visse betingelser ret til afgiftsgodtgørelse. Dette afsnit beskriver reglerne om godtgørelse af metanafgift for virksomheder, der reducerer udledningen af uforbrændt metan.

Afsnittet indeholder:

  • Virksomheder, der reducerer udledningen af uforbrændt metan.
  • Eksempel på beregning af afgiftsgodtgørelse for biogas (registreret virksomhed).
  • Afgiftsgodtgørelse: Registrerede virksomheder.
  • Dokumentation for afgiftsgodtgørelse.

Virksomheder, der reducerer udledningen af uforbrændt metan

Virksomheder, der reducerer udledningen af uforbrændt metan til luften fra stationære stempelmotoranlæg, har på visse betingelser ret til afgiftsgodtgørelse.

Muligheden for afgiftsgodtgørelse gælder både for nye og for eksisterende stempelmotoranlæg.

Godtgørelse ydes til både registrerede virksomheder (virksomheder, der er registrerede efter CO2-afgiftsloven) og til ikke-registrerede virksomheder.

Reglerne om afgiftsgodtgørelse fremgår af kapitel 2 i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 1462 af 15. december 2010 om dokumentation for energiindholdet i den forbrugte mængde af biogas og om godtgørelse af afgiften på andre klimagasser end CO2. Denne bekendtgørelse er efterfølgende ændret ved bekendtgørelse nr. 753 af 24. juni 2011 og bekendtgørelse nr. 1059 af 28. september 2014.

Godtgørelsen svarer til den mængde af uforbrændt metan, der bortrenses eller ved tekniske tiltag mindsker udslippet. Godtgørelsen beregnes som den målte procentvise reduktion i udledningen af uforbrændt metan i forhold til en udledning af uforbrændt metan på

  • 465 g/GJ indfyret naturgas, eller
  • 323 g/GJ indfyret biogas.

Afgiftsgodtgørelsen skal opgøres for hvert brændsel og for hvert stempelmotoranlæg.

For virksomheder, der er registreret efter CO2-afgiftsloven, er opgørelsesperioden hver afgiftsperiode.

For ikke-registrerede virksomheder er opgørelsesperioden kvartalet.

Hvis der anvendes flere typer brændsler i samme motoranlæg, fordeles den mindre udledte mængde af metan for hvert brændsel på hvert motoranlæg for sig i forhold til energimængden af hvert af de indfyrede brændsler i hvert motoranlæg i opgørelsesperioden.

Det er en betingelse for godtgørelse, at anlæggets faktiske emissionsfaktor måles.

Emissionsfaktoren skal måles i g/GJ.

Den procentvise godtgørelse, der efterfølgende er benævnt "reduktionsfaktoren", beregnes som differencen mellem på den ene side emissionsfaktoren for naturgas og biogas og på den anden side anlæggets dokumenterede emissionsfaktor for det pågældende indfyrede brændstof sat i forhold til brændstoffets emissionsfaktor og herefter ganget med den samlede afgiftsbetaling for det indfyrede brændstof.

Godtgørelsen kan ikke overstige afgiftsbetalingen.

Se CO2AL § 9 d.

Eksempel på beregning af afgiftsgodtgørelse for biogas (registreret virksomhed)

I nedenstående eksempel er der taget udgangspunkt i det eksempel, som er vist tidligere (Eksempel - metode 2 - biogas som motorbrændstof).

Forudsætninger for beregning af afgiftsgodtgørelse:

  • Virksomheden er registreret efter CO2-afgiftsloven for biogas.
  • Anlægget har fået målt den faktiske emissionsfaktor til 291 g/GJ indfyret biogas.
  • Emissionsfaktor for biogas: 323 g/GJ indfyret biogas.
  • Metanafgift af virksomhedens forbrug af biogas i afgiftsperioden: 1.152 kr.

Beregning af reduktionsfaktor:

  • Reduktionsfaktor = (Emissionsfaktor for biogas - anlæggets faktiske emissionsfaktor)/emissionsfaktor for biogas = (323 - 291) g pr. GJ/323 g pr. GJ = 0,0991 (9,91 pct.).

Beregning af afgiftsgodtgørelse:

Afgiftsgodtgørelse = Reduktionsfaktor * metanafgift i afgiftsperioden = (0,0991 * 1.152 kr.) = 114 kr.

Godtgørelsen svarer til en procentvis reduktion i udledningen af uforbrændt metan på 9,91 pct.

Afgiftsgodtgørelse: Registrerede virksomheder

Virksomheder, der er registreret for metanafgift efter CO2-afgiftsloven, kan efter udløbet af en afgiftsperiode opgøre det godtgørelsesberettigede afgiftsbeløb.

Anmodning om afgiftsgodtgørelse sker ved at skrive beløbet på den månedlige afgiftsangivelse til Skatteforvaltningen. Godtgørelsesbeløbet modregnes derved i afgiftstilsvaret for metanafgiften for den pågældende afgiftsperiode.

Dokumentation for afgiftsgodtgørelse

Det er en betingelse for afgiftsgodtgørelse, at virksomheden kan dokumentere, at udledningen af uforbrændt metan til luften er begrænset.

Virksomheden skal også kunne dokumentere beregningsmetoden.

Dokumentationen for måling af anlæggets faktiske emissionsfaktor kan bestå af en eller flere af følgende former for dokumentation:

  • Målinger med miljømæssigt formål, der er sket ved leveringen af det pågældende anlæg, reduktionsudstyr eller serviceydelse, som begrænser udledningen af uforbrændt metan.
  • Målinger med periodisk interval, der ikke overstiger 2 år.

Skattestyrelsen kan forlange, at begrænsningen af udledningen af uforbrændt metan til luften dokumenteres ved en stikprøvemåling foretaget under driftsforhold, der svarer til de forhold, som var gældende for den periode for hvilken, der anmodes om godtgørelse.

Udgiften til stikprøvemålinger afholdes af virksomheden.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.