E.A.4.3.9.2 Satser for afgiftslempelse
Indhold
Dette afsnit indeholder satserne for afgiftslempelse og tidligere satser for afgiftslempelse.
Afsnittet indeholder:
- Satser for afgiftslempelse
- Tidligere satser for afgiftslempelse.
Satser for afgiftslempelse
Elafgiftsloven
Indtil 2021 reguleredes afgiftssatserne efter elafgiftsloven årligt efter udviklingen i nettoprisindekset, som bliver offentliggjort af Danmarks Statistik. Reguleringen skete første gang for kalenderåret 2016. Ved lov nr. 2225 af 29. december 2020 er afgiftssatserne efter elafgiftsloven for el-patronordningen afstemt i forhold til lempelserne i elvarmeafgiften i samme lov. Afgiftssatserne efter elafgiftsloven for el-patronordningen indekseres ikke fra 2021.
Beløbsgrænse for afgiftslempelse (grænse for tilbagebetaling til varmeproducenter) i elafgiftsloven fra og med 2021:
2021 - | ||
Grænse for tilbagebetaling til varmeproducenter | kr./GJ fjernvarme ab værk | 2,2 |
Grænse for tilbagebetaling til varmeproducenter | øre/kWh fjernvarme ab værk | 0,8 |
Gas-, kul- og mineralolieafgiftslovene
Efter 2015 reguleres afgiftssatserne årligt efter udviklingen i nettoprisindekset, som bliver offentliggjort af Danmarks Statistik. Reguleringen sker første gang for kalenderåret 2016.
Satserne bliver reguleret på grundlag af nettoprisindeksets årsgennemsnit i året, der ligger 2 år forud for det kalenderår, i hvilket satsen skal gælde.
Satserne vil blive offentliggjort for hvert år på Skatteministeriets hjemmeside www.SKM.dk. Det er satserne på hjemmesiden, som kan bruges til konkrete afgiftsberegninger.
Beløbsgrænse for afgiftslempelse (loft for tilbagebetaling til varmeproducenter) i gasafgiftsloven, kulafgiftsloven og mineralolieafgiftsloven for 2024:
2024 | ||
Grænse for tilbagebetaling til varmeproducenter | kr./GJ fjernvarme ab værk | 57,3 |
CO2-afgiftsloven
Efter 2015 reguleres afgiftssatserne årligt efter udviklingen i nettoprisindekset, som bliver offentliggjort af Danmarks Statistik. Reguleringen sker første gang for kalenderåret 2016.
Satserne bliver reguleret på grundlag af nettoprisindeksets årsgennemsnit i året, der ligger 2 år forud for det kalenderår, i hvilket satsen skal gælde.
Satserne vil blive offentliggjort for hvert år på Skatteministeriets hjemmeside www.SKM.dk. Det er satserne på hjemmesiden, som kan bruges til konkrete afgiftsberegninger.
Beløbsgrænse for afgiftslempelse (grænse for tilbagebetaling til varmeproducenter) for 2024 i CO2-afgiftsloven:
2024 | ||
Grænse for tilbagebetaling til varmeproducenter | kr./GJ fjern- | 15,5 |
Grænse for tilbagebetaling til varmeproducenter | øre/kWh fjern- | 5,5 |
►Ændrede beløbsgrænser i 2025 i brændselsenergiafgiftslovene og CO2-afgiftsloven
Ved lov nr. 683 af 11. juni 2024 er afgiftssatserne efter elpatronordningen tilpasset dels, at brændselsenergiafgifterne er reducerede og CO2-afgiften er forhøjet og, og dels, at der er indført delvis tilbagebetaling af CO2-afgift for kvoteomfattet energi til rumvarme mv. Disse lovregler træder i kraft den 1. januar 2025.
Beløbsgrænsen i brændselsenergiafgiftslovene er i 2025 reduceret til 24,1 kr./GJ (2015-niveau). Det er nævnt i forarbejderne til lov nr. 683 af 11. juni 2024, at beløbsgrænsen i 2025 vil være 28,8 kr./GJ.
Beløbsgrænsen i CO2-afgiftsloven er i 2025 forhøjet til 56,3 kr./GJ (2015-niveau) og 20,3 øre/kWH (2015-niveau). Der er dog indført ny undtagelse i CO2-afgiftsloven. Se nedenfor. De gældende satser for det aktuelle år vil fremgå af Skatteministeriets hjemmeside www.skm.dk.
Undtagelse i CO2-afgiftsloven:
Ved lov nr. 683 af 11. juni 2024 er elpatronordningen i CO2-afgiftsloven med en undtagelse tilpasset til, at der er indført delvis tilbagebetaling af CO2-afgift for kvoteomfattet energi til rumvarme mv. Se § 9 a, stk. 2, som ændret ved lov nr. 683 af 11. juni 2024.
For rumvarme mv., som er baseret på kvoteomfattet energi, der opfylder kravene i CO2AL § 7, stk. 6, 2. og 3. pkt., og § 7 b, stk. 1, 2. og 3. pkt., ydes der delvis godtgørelse af CO2-afgift, der beregnes som følger:
Som udgangspunkt er der fuld godtgørelse (100 pct. godtgørelse af afgiften) dog fratrukket beløbsgrænsen, som er nævnt i CO2AL § 7, stk. 6, 2. og 3. pkt., og § 7 b, stk. 1, 2. og 3. pkt., ganges med disse brøker de enkelte år:◄
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 og frem |
Elpatronordningens beløbsgrænse ganges med følgende brøker: | ►675/750◄ | ►615/750◄ | ►555/750◄ | ►495/435◄ | ►435/750◄ | ►375/750◄ |
Tidligere satser for afgiftslempelse
Satserne i energiafgiftslovene (el-, gas-, kul- og mineralolieafgiftslovene) og CO2-afgiftsloven fra 2017 til 2021 fremgår af nedenstående to skemaer.
Energiafgiftslovene
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
Grænse for tilbagebetaling til varmeproducenter (elafgiftsloven) | kr./GJ fjernvarme ab værk øre/kWh fjernvarme ab værk | 60,7 21,9 | 61,3 22,1 | ||||
Grænse for tilbagebetaling til varmeproducenter (gas-kul- og mineralolieafgiftslovene) | 46,8 | 47,3 | 52,3 | 52,5 | 53,2 |
CO2-afgiftsloven
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Grænse for tilbagebetaling | kr./GJ fjernvarme ab værk | 13,9 | 14,1 | 14,2 | 14,2 | 14,4 |
Grænse for tilbagebetaling til varmeproducenter | øre/kWh fjernvarme ab værk | 4,9 | 5,0 | 5,0 | 5,1 | 5,1 |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed