Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< Indholdsfortegnelse >>

C.K.1 Introduktion

Indhold

Dette afsnit giver en introduktion til minimumsbeskatningsloven.

Med minimumsbeskatningsloven indføres der en global effektiv minimumsskattesats på 15 pct. for store koncerner.

I afsnittet beskrives minimumsbeskatningslovens overordnede indhold. Beskrivelsen vil i kommende opdateringer af Den juridiske vejledning blive mere udførlig.

Afsnittet indeholder: 

  • Minimumsbeskatningslovens indhold
  • Ikrafttræden og virkningstidspunkt
  • Oplysningspligter - frister
  • Fortolkning af minimumsbeskatningsloven.

Minimumsbeskatningslovens indhold

Ved lov nr. 1535 af 12/12/2023 (Minimumsbeskatningsloven) har Danmark implementeret EU’s direktiv af 15. december 2022 om sikring af en global minimumsskattesats for store koncerner. EU’s direktiv er baseret på OECD’s Global Anti-Base Erosion Model Rules (Pillar II eller GloBE).

Med loven (MBL) indføres regler om beregning og opkrævning af en ekstraskat for store koncerner, som i nogle af de jurisdiktioner, hvor koncernen har sine enheder, effektivt beskattes med en skattesats på under 15 pct.

Loven består af to sammenhængende regler; en regel om indkomstmedregning (IIR - Income Inclusion Rule) og en regel om underbeskattet overskud (UTPR - Undertaxed Profit Rule).

Loven indeholder desuden regler om en indenlandsk ekstraskat (QDMTT - Qualified Domestic Minimum Top-up Tax), som medfører, at danske koncernenheder (i en udenlandsk koncern), der ikke beskattes med en effektiv skattesats på mindst 15 pct., pålægges en ekstraskat i Danmark, så den samlede effektive beskatning af den danske enhed bliver på 15 pct. For danske koncernenheder i multinationale koncerner betyder det, at den ekstraskat, som disse enheder måtte blive pålagt, tilfalder Danmark og ikke udlandet.

►Ved lov nr. 684 af 11/06/2024 blev minimumsbeskatningsloven ændret for at sikre, at loven fuldt ud lever op til OECD's modelregler og OECD's administrative retningslinjer herom. Ændringerne omfatter: 

  • Indsættelse af MBL § 72 a knyttet til den særlige overgangsregel i MBL § 72 baseret på land for land-rapporteringen. Reglerne fremgår også af OECD's administrative retningslinjer fra december 2023 og skal hindre, at koncerner indgår omgåelsesarrangementer med henblik på udnyttelse af den særlige overgangsregel.
  • Regler om, i hvilket omfang koncerner ved anvendelsen af den særlige overgangsregel i minimumsbeskatningslovens § 72 vil kunne basere sig på land for land-rapporter, der er udarbejdet på baggrund af regnskaber, der medregner reguleringer som følge af allokering af købesum.
  • Indsættelse af MBL § 34 a, der gennemfører de administrative retningslinjer fra december 2023 for anvendelsen af forenklede beregningsregler i relation til koncernenheder, der ikke er inkluderet i den multinationale koncerns konsoliderede regnskaber udelukkende på grund af størrelse eller væsentlighed.
  • En række mindre ændringer og justeringer af minimumsbeskatningsloven, der navnlig har til formål at gennemføre krav til de nationale gennemførelsesbestemmelser, der fremgår af OECD's administrative retningslinjer fra juli 2023 og december 2023, og som vurderes at burde fremgå af minimumsbeskatningslovens ordlyd.

Overholdelsen af de krav til de nationale gennemførelsesbestemmelser, der følger af OECD's modelregler, af kommentarerne hertil og af OECD's administrative retningslinjer, vil sikre, at minimumsbeskatningslovens bestemmelser om henholdsvis ekstraskat efter reglen om indkomstmedregning, ekstraskat efter reglen om underbeskattet underskud og ekstraskat efter reglen om indenlandsk ekstraskat vil kunne anses for kvalificerede regler herom. Ligeledes vil det sikre, at den danske indenlandske ekstraskat vil kunne anses for en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, således at den vil kunne anses for omfattet af en safe harbour bestemmelse svarende til den, der fremgår af minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, således at andre lande ikke pålægger de danske enheder ekstraskat.◄

Ikrafttræden og virkningstidspunkt

Loven trådte i kraft den 31. december 2023 og har virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2023 eller senere, jf. MBL § 71. ►Ændringerne i medfør af lov nr. 684 af 11/06/2024 trådte i kraft den 1. juli 2024 og har ligeledes virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2023 eller senere.◄

Reglerne om danske moderselskabers betaling af ekstraskat på indkomst i enheder, der er hjemmehørende i jurisdiktioner (eller er statsløse), hvor indkomsten beskattes med mindre end 15 pct. (IIR), og reglerne om ekstraskat på dansk indkomst, der beskattes med mindre end 15 pct. (QDMTT), gælder regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2023 eller senere.

Reglerne om ekstraskat på underbeskattet overskud (UTPR) i koncerner, hvor moderselskabet er en undtaget enhed eller er hjemmehørende i en jurisdiktion, som ikke har indført en regel om indkomstmedregning (MBL kap.12), gælder først fra regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2024 eller senere, jf. dog § 71, stk. 3, hvorefter reglen gælder for regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2023 eller senere, når ►det ultimative moderselskab er hjemmehørende i et EU-medlemsland◄, der har valgt at anvende artikel 50 i EU-direktivet. De jurisdiktioner i EU, der har valgt at udskyde anvendelsen af reglerne om minimumsskat efter artikel 50 i direktivet, er Estland, Letland, Litauen, Malta, Slovakiet.

Fortolkning af minimumsbeskatningsloven

Minimumsbeskatningsloven fungerer uafhængigt af skattelovgivningen i øvrigt. Loven har derfor særskilte definitioner af de indeholdte begreber (se herom afsnit C.K.10) og særskilte bestemmelser om indberetning, kontrol, klage, straf m.v.

Lovens bestemmelser skal fortolkes i overensstemmelse med lovens forarbejder, EU-direktivet og de bagvedliggende OECD-regler, samt den vejledning, der løbende udarbejdes i OECD-regi.

OECD har udarbejdet omfattende kommentarer til hver af de artikler, der indgår i modelreglerne, samt en eksempelsamling og supplerende administrativ vejledning. I afsnit C.K.10 findes en paragrafnøgle, som kan bruges til at finde fortolkningsbidrag i henholdsvis EU-direktivet og i OECD’s modelregler og vejledning.

Det fremgår af EU-direktivet, at reglerne skal fortolkes efter de retningslinjer, der kommer fra OECD. Dermed vil både de eksisterende kommentarer, administrative vejledninger og den eksisterende eksempelsamling fra OECD udgøre et fortolkningsbidrag i forhold til minimumsbeskatningsloven. Tilsvarende gælder for senere administrative vejledninger samt udbygninger og justeringer af de eksisterende kommentarer og eksempelsamlingen fra OECD.

Oplysningspligter - frister

De af loven omfattede koncernenheders oplysningspligter fremgår af MBL § 53 ►og MBL § 55.◄

Et standardskema med oplysninger om beskatning af koncernens globale indkomst og ekstraskat (GIR) skal indgives til Skatteforvaltningen senest 15 (18) måneder efter den sidste dag i rapporteringsåret, jf. MBL § 53, stk. 1 og 4. Det første skema for rapporteringsåret 2024 skal dog tidligst indgives den 30. juni 2026, ►jf. lov nr. 684 af 11/06/2024 § 1, nr. 34.◄ 

Har en koncern indgivet et skema med oplysninger om beskatning af koncernens globale indkomst og ekstraskat i en anden jurisdiktion, med hvilken Danmark har en aftale eller ordning om automatisk udveksling af oplysningsskemaer, så skal en dansk koncernenhed indgive en meddelelse med identiteten på den enhed, som indgiver skemaet, og den jurisdiktion, hvor denne enhed er hjemmehørende, senest 15 (18) måneder efter den sidste dag i rapporteringsåret), jf. MBL § 53, stk. 2 og 4.

Inden skemaet indsendes, skal der gives en meddelelse til Skatteforvaltningen om, at en koncernenhed er omfattet af loven. Meddelelsen indgives senest inden udløbet af den ordinære oplysningsfrist efter skattekontrollovens § 12, stk. 1, for det indkomstår, for hvilket skemaet med oplysninger om beskatning af koncernens globale indkomst og ekstraskat efter § 53 skal indgives, jf. MBL § 55. For de fleste omfattede koncernenheder vil meddelelsesfristen for det første år være den 30. juni 2025.

Se nærmere om oplysningspligten i afsnit C.K.8 Meddelelse og standardskema med oplysninger om beskatning af koncernens globale indkomst og ekstraskat.

►Valg og tilbagekaldelse samt bindingsperioder og meddelelse om valg

Minimumsbeskatningsloven indebærer en række valgmuligheder for den indberettende koncernenhed, hvoraf flere indebærer en bindingsperiode, jf. MBL § 54, stk. 1 og 2. Konsekvenserne af henholdsvis valg og tilbagekaldelse fremgår af de enkelte berørte bestemmelser.

  • 5 års bindingsperiode, jf. MBL § 54, stk. 1, for beslutninger truffet efter de følgende af lovens bestemmelser: § 2, stk. 3, § 12, stk. 3, § 15, stk. 3-5, § 16, stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2, nr. 2, § 41, stk. 1, og § 42, stk. 1. Omhandlede beslutninger gælder i en periode på 5 år fra det år, hvor beslutningen træffes. Beslutningen forlænges automatisk, medmindre den indberettende koncernenhed tilbagekalder beslutningen ved udløbet af 5-årsperioden. Tilbagekaldelsen af beslutningen gælder i en periode på 5 år fra udgangen af det år, hvor tilbagekaldelsen finder sted.
  • 1 års bindingsperiode, jf. MBL § 54, stk. 2, for beslutninger truffet efter de følgende af lovens bestemmelser: § 16, stk. 1, nr. 3, § 22, stk. 5, § 23, stk. 8, § 26, stk. 2, § 27, stk. 1, § 30, stk. 1, og § 32, stk. 1. De omhandlede beslutninger gælder i en periode på 1 år. Beslutningen forlænges automatisk, medmindre den indberettende koncernenhed tilbagekalder beslutningen ved årets udgang.

Disse beslutninger oplyses som udgangspunkt til Skattestyrelsen i medfør af standardskemaet som indsendes efter MBL § 53, jf. MBL § 54, stk. 3. Dette omfatter beslutninger truffet i medfør af §§ 2, stk. 3, § 12, stk. 3, § 15, stk. 3-5, § 16, stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2, nr. 2, § 22, stk. 5, § 23, stk. 8, § 26, stk. 2, § 27, stk. 1, § 30, stk. 1, § 32, stk. 1, § 34, stk. 1, og 2, § 34 a, stk. 1, og §§ 41 og 42. En beslutning om at foretage regulering efter MBL § 16, stk. 1, nr. 3) skal træffes i overensstemmelse med § 54, stk. 2, og skal træffes årligt.◄

Se også

  • Lov ►nr. 1535 af 12/12/2023◄om en ekstraskat for visse koncernenheder► (minimumsbeskatningsloven)◄
  • ►Lov nr. 684 af 11/06/2024 om ændring af minimumsbeskatningsloven og ligningsloven◄
  • Lovforslag som fremsat: Oktober 2023
  • ►Lovforslag som fremsat: April 2024◄
  • ►Rådets direktiv (EU) 2022/2523 af 14. december 2022 om sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner og store nationale koncerner i Unionen ◄
  • EU-Kommissionens svar på spørgsmål vedr. anvendelse af direktivet: December 2023
  • OECD Global Anti-Base Erosion Model Rules (Pillar II): December 2021
  • ►OECD Consolidated Commentary to the Global Anti-Base Erosion Model Rules (2023): April 2024◄
  • ►OECD Administrative Guidance: 1) February 2023, 2) July 2023, 3) December 2023, 4) Juni 2024◄
  • OECD Global Anti-Base Erosion Model Rules (Pillar II) Examples: ►April 2024◄
  • OECD Agreed Administrative Guidance: February 2023  July 2023  December 2023.
  • OECD GloBE Information Return: Juli 2023
  • ►OECD's samlede oversigt over GloBE materiale: opdateres løbende◄
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.