Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

C.H.4.8.17 Fællesbetingelser for tillægslån

Indhold

►Dette afsnit beskriver reglerne i ESL § 81 som indeholder de fælles betingelser der gælder for tillægslån efter ESL §§ 77 og 78.

Afsnittet indeholder: 

  • Stiftelsestidspunkt (ESL § 81, stk. 1)
  • Lånevilkår (ESL § 81, stk. 2)
  • Bindende efter stiftelse (ESL § 81, stk. 3
  • Fravalg af tillægslån (§ 81, stk. 4)

Se også:

Se også afsnit

  • C.H.4.8.8 om sikkerhedsstillelse (om ESL § 56)
  • C.H.4.8.9 om forfald
  • C.H.4.8.10 om renter mv.
  • C.H.4.8.11 om indfrielse mv.
  • C.H.4.8.12 om meddelelse af låneoplysninger

 

Stiftelsestidspunkt

Efter ESL § 81, stk. 1, stiftes tillægslån efter §§ 77 og 78 den 1. januar i indkomståret efter det år, som lånet ydes for. Tillægslånene har således samme stiftelsestidspunkt som lån efter den permanente indefrysningsordning.

Lånene vil dog først endeligt være kendt på tidspunktet for udsendelse af årsopgørelsen, dvs. primo marts i året efter det indkomstår, som lånet ydes for. Det vil betyde, at lånet vil være betinget stiftet i perioden 1. januar i året efter det indkomstår, som lånet ydes for, og til udsendelsen af årsopgørelsen.

 

Lånevilkår

Efter ESL § 81, stk. 2, 1. pkt. omfattes tillægslånene af lånevilkårene i § 59, stk. 1-3, 6 og 8, og §§ 60-65 fra stiftelsestidspunktet.

 

Tillægslånet omfattes af § 56, stk. 1, stk. 2, 1-2. pkt., stk. 3 og 4, om sikkerhedsstillelse og § 59, stk. 7, om forfald ved manglende sikkerhedsstillelse fra og med den 1. januar i indkomståret efter stiftelsestidspunktet.

 

Tillægslånene er dermed omfattet af samme lånevilkår, som lån ydet efter den permanente indefrysningsordning, fra og med den 1. januar 2026.

 

Efter ESL § 81, stk. 2, 3. punkt, skal sikkerhed efter ESL § 56 være stillet senest den 20. januar i indkomståret efter stiftelsestidspunktet. Tillægslånene vil dermed blive omfattet af den lovbestemte panteret, fra og med 1. januar i indkomståret efter stiftelsestidspunktet. Det vil f.eks. betyde, at et tillægslån, der stiftes den 1. januar 2025, vil blive omfattet af den lovbestemte panteret den 1. januar 2026.

 

Bindende efter stiftelse

Efter ESL § 81, stk. 3 er tillægslån bindende og ikke kan påklages eller ændres efter de er stiftet.

 

Stiftelse af lån vil dermed ikke kunne påklages, og lånet kan ikke ændres.

 

Det stiftede tillægslån vil være endeligt opgjort, uanset om en offentlig ejendomsvurdering for et tidligere indkomstår genoptages eller revideres efter skatteforvaltningslovens kapitel 12. Det vil f.eks. have den virkning, at en ejer, der uden disse regler ville have fået et større indefrysningsbeløb opgjort som følge af en genoptagelse, ekstraordinær genoptagelse og en revision, ikke vil kunne få reguleret lånet.

 

Tilsvarende vil lånet ikke blive reguleret som følge af ændringer til den opgjorte ejendomsværdiskat og grundskyld efter medhold i klage efter skatteforvaltningslovens § 35 a, efter at lånet ydet for det pågældende indkomstår er endeligt stiftet.

 

En efterregulering efter ESL § 82, for en ejendom, der har været foreløbigt vurderet efter ejendomsvurderingslovens §§ 89 b eller 89 c, vil heller ikke medføre en ændring af et lån, som allerede er stiftet.

 

Ejeren vil dog til en hver tid kunne tilbagebetale stiftede lån.

 

Fravalg af tillægslån

Efter ESL § 81, stk. 4 kan ejere, der ikke ønsker lån efter §§ 77 og 78, ved henvendelse til told- og skatteforvaltningen fravælge lånet.

 

Ved fravalg af tillægslånet, vil beløbet indgå i den samlede skat på årsopgørelsen.

 

Ejer kan efter stiftelse af tillægslånet indfri lånet. Hvis ejer fx indfrier tillægslånet i januar 2025, skal der betales kreditrenter for januar efter ESL § 61. Renterne opgøres pr. påbegyndt måned, så ejer vil i eksemplet skulle betale kreditrenter for januar 2025, uanset hvornår ejeren indfrier tillægslånet i januar 2025.◄

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.