C.H.4.5.3.2 Opgørelse af rabat i grundskyld
Indhold
Dette afsnit beskriver opgørelsen af rabat i grundskyld.
Afsnittet indeholder:
- Forskelsbeløb for grundskyld
- Opgørelse af grundskylden efter ejendomsskatteloven
- Opgørelse af grundskylden efter den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat
- Foreløbig vurdering
- Fritagelse for grundskyld af hele eller dele af ejendommen
Forskelsbeløb for grundskyld
Rabat i grundskyld opgøres som et forskelsbeløb mellem den grundskyld, der skal betales efter ejendomsskatteloven i indkomståret 2024, og den grundskyld, der ville skulle have været betalt i indkomståret 2024, hvis de tidligere regler om grundskatteloftet var videreført.
Opgørelsen af forskelsbeløbet sker ved, at grundskylden beregnes på helårsniveau opgjort den 1. januar 2024 efter ejendomsskatteloven med fradrag for den beregnede grundskyld efter reglerne i den tidligere gældende kommunale ejendomsskattelov, se lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 med senere ændringer, beregnet med anvendelse af den grundskyldspromille, som kommunalbestyrelsen har fastsat for indkomståret 2023 og med anvendelse af en regulering på 2,8 pct.
Er forskelsbeløbet positivt, er det udtryk for, at grundskylden opgjort for indkomståret 2024 efter ejendomsskatteloven er højere end den grundskyld, der ville skulle betales, hvis de tidligere regler var videreført. Herved vil der være grundlag for rabat i grundskylden.
Er forskelsbeløbet negativt, er det udtryk for, at grundskylden efter ejendomsskatteloven er lavere end den grundskyld, der ville skulle betales, hvis de tidligere regler om grundskatteloftet var videreført. Herved vil der ikke være grundlag for rabat i grundskylden.
Forskelsbeløbet for grundskyld vil indgå i opgørelsen af den samlede rabat efter ESL § 40. Se afsnit C.H.4.5.4.1 Opgørelse af samlet rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld Opgørelse af samlet rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld.
I nedenstående tabel er der vist eksempler på, hvorledes forskelsbeløbet for grundskylden opgøres. Bemærk, at eksemplerne viser den isolerede opgørelse af forskelsbeløbet for grundskyld uden hensyntagen til eventuel reduktion som følge af forskelsbeløbet for ejendomsværdiskat.
Eksempler på opgørelse af rabatbeløb i 2024 for grundskyld | |||
Bolig I | Bolig II | ||
Kr. | Kr. | ||
Grundskyld efter lov om kommunal ejendomsskat | |||
Beregningsgrundlaget for grundskyld udgør det mindste af: | |||
- Grundværdi pr. 1. okt. 2011 med reduktion2) | (1) | 250.000 | 700.000 |
- Stigningsbegrænset grundværdi, grundskatteloftværdi | (2) | 200.000 | 700.000 |
- 80 pct. af grundværdi ved ny vurdering pr. 1. jan. 2022 | (3) | 1.200.000 | 1.200.000 |
Grundskyld efter lov om kommunal ejendomsskat | (4)=26‰ af (2) | 5.200 | 18.200 |
Grundskyld efter ejendomsskatteloven | |||
Grundværdi, ny vurdering pr. 1. jan. 2022 | (5) | 1.500.000 | 1.500.000 |
Beregningsgrundlag for grundskyld, 80 pct. af ny vurdering | (6) | 1.200.000 | 1.200.000 |
Grundskyld efter ejendomsskatteloven 1) | (7)=7‰ af (6) | 8.400 | 8.400 |
Forskelsbeløb for grundskyld | (8)=(7)-(4) | 3.200 | -9.800 |
Rabatbeløb for grundskyld3) | (9)=(8)>0 | 3.200 | 0 |
1) Det er beregningsteknisk forudsat, at grundskyldspromillen i den pågældende kommune nedsættes fra 26 til 7. 2) Reduktionen af grundværdien pr. 1. okt. 2011 udgør 5 pct. af grundværdien til og med 100.000 kr. og 2,5 pct. for den del af vurderingen, der ligger over det nævnte beløb. Den beregnede nedsættelse reduceres med 250 kr. pr. 10.000 kr., hvormed grundværdien overstiger 150.000 kr., dog maksimalt med 2.500 kr. 3) Rabatbeløbet er opgjort før eventuel modregning af skattelettelse i ejendomsværdiskat. |
Bemærk
I det pågældende indkomstår vil forskelsbeløbet blive justeret forholdsmæssigt for reduktioner på baggrund af ejerandel, tilhørende ejerperiode mv.
Bemærk om tofamilieshuse
For tofamilieshuse vil grundskylden blive fordelt på de to boligenheder efter fordelingstallet som oplyst i autoritativt register. Det følger heraf, at også forskelsbeløbet for grundskyld fordeles efter fordelingstallet.
Opgørelse af grundskylden efter ejendomsskatteloven
Opgørelsen af grundskylden efter ejendomsskatteloven vil skulle ske ud fra beskatningsgrundlaget for grundskylden, som udgør 80 pct. af den ansatte grundværdi pr. 1. januar i det forudgående kalenderår med den grundskyldspromille, der er fastsat for indkomståret 2024. Se også ESL § 17.
Opgørelse af grundskylden efter den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat
Ved den opgjorte grundskyld efter lov om kommunal ejendomsskat forstås grundskylden før fradrag for eventuelle beløb indefrosset i medfør af pensionistlåneordningen i den daværende grundskyldslånelovs kapitel 1 og den midlertidige indefrysningsordning i samme lovs kapitel 2.
Som beskatningsgrundlag for grundskylden efter den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat vil grundskylden blive opgjort ud fra et beskatningsgrundlag, som udgør 80 pct. af den skattepligtige grundværdi med anvendelsen af grundskatteloftet, hvorefter den skattepligtige grundværdi er den laveste af følgende grundværdier:
1. Ejendommens grundværdi som disse beløb er fastsat af Skatteforvaltningen ved den seneste vurdering. Der tages endvidere hensyn til fritagelser for grundskyld og fradrag for forbedringer.
2. Den skattepligtige grundværdi for ejendommen, der dannede grundlag for påligningen af grundskyld for det forudgående år. Dette beløb forhøjes med en reguleringsprocent.
Efter lov om kommunal ejendomsskat er beskatningsgrundlaget for grundskyld således den laveste værdi af enten grundværdien for skatteåret eller grundværdien for det forudgående år forhøjet med en reguleringsprocent.
Ved beregning af forskelsbeløbet for grundskyld vil der derfor skulle anvendes en reguleringsprocent til brug for afgørelsen af, hvilken grundværdi, der vil være den laveste for indkomståret 2024.
Efter ejendomsskatteloven vil reguleringsprocenten for indkomståret 2024 udgøre 2,8 pct., som svarer til reguleringsprocenten i § 1, stk. 3, sidste pkt., i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat.
Foreløbig vurdering
Efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 5, stk. 1, foretages der en almindelig vurdering af fast ejendom hvert andet år. Efter ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 2, vurderes ejerboliger i lige år, mens andre ejendomme vurderes i ulige år. Sker der ikke omvurdering efter EVL (ejendomsvurderingsloven) § 6 pr. 1. januar i et år mellem de almindelige vurderinger, anvendes vurderingen fra den almindelige vurdering som beskatningsgrundlag for grundskylden i det mellemliggende år.
For så vidt angår grundlaget for opgørelsen af rabat i grundskyld, vil det for ejendomme, der vurderes i lige år efter ejendomsvurderingsloven, indledningsvist være en foreløbig 2022-vurdering, der skal anvendes ved beregningen af rabatten for indkomståret 2024. For ejendomme, der vurderes i ulige år efter ejendomsvurderingsloven, vil det indledningsvist være en foreløbig 2023-vurdering, der skal anvendes ved beregningen af rabatten for indkomståret 2024. Forskelsbeløbet for grundskyld vil blive efterreguleret, når den foreløbige vurdering erstattes af den almindelige vurdering. Se afsnit H.A.3.3 Foreløbige vurderinger for 2022 og 2023 (nyt afsnit) om de foreløbige vurderinger for 2022 og 2023 og afsnit C.H.4.7.4 Beskatning og efterregulering som følge af foreløbige vurderinger for 2022 og 2023 om beskatning og efterregulering som følge af foreløbige vurderinger for 2022 og 2023.
Det betyder, at 2022-vurderingen og i visse tilfælde 2023-vurderingen vil indgå i beregningsgrundlaget for beregning af rabat i grundskyld.
Fritagelse for grundskyld af hele eller dele af ejendommen
Er en ejendom, der er omfattet af ESL § 38, stk. 1, ikke pålagt grundskyld for indkomståret 2024, fordi ejendommen er fritaget for grundskyld efter ejendomsskattelovens kapitel 1, opgøres der ikke et forskelsbeløb for grundskylden eller ydes rabat, uanset om fritagelsen efterfølgende bortfalder. Er en ejendom, der er omfattet af ESL § 38, stk. 1, ikke pålagt grundskyld for indkomståret 2024, fordi ejendommen er fritaget for grundskyld efter lovens kapitel 1, opgøres der ikke et forskelsbeløb for grundskylden eller ydes rabat, uanset om fritagelsen efterfølgende bortfalder.
Se afsnit C.H.4.3.3 Fritaget mv. for grundskyld Fritaget mv. for grundskyld.
Bemærk
I tilfælde, hvor 100 pct. af grundværdien er fritaget for grundskyld, vil der ikke skulle opgøres et forskelsbeløb for grundskyld.
Bemærk
Der vil således ikke blive ydet rabat i grundskyld, uanset om fritagelsen bortfalder i indkomståret 2024 eller i et efterfølgende indkomstår.
Er en del af ejendommen fritaget for grundskyld, opgøres et forskelsbeløb for grundskyld som nævnt i stk. 1, for den del af grundværdien, der ikke er fritaget for grundskyld.
Eksempel
Er kun 30 pct. af grundværdien fritaget for grundskyld, vil der skulle opgøres et forskelsbeløb for grundskyld for den del af grundværdien, som ikke er fritaget for grundskyld, dvs. de resterende 70 pct. af grundværdien.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed