Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

C.H.4.3.3.7 Henstand for visse landbrugsejendomme

Indhold

Dette afsnit beskriver overgangsreglen, hvorefter tidligere opnået henstand med betaling af grundskyld for visse landbrugsejendomme, ydet efter § 6 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, bevares. Desuden beskrives den tidligere gældende regel for at yde henstand samt baggrunden for denne, da dette har betydning for, hvornår henstand ophører samt forrentning mv.

Overgangsreglen om henstand findes i ESL § 9.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Overgangsbestemmelse
  • Den tidligere bestemmelse
  • Forfald af henstandsbeløb mv.
  • Administration og afgørelseskompetence.

Se også

Se også afsnit

  • C.H.4.3.3.1 Obligatoriske fritagelser
  • C.H.4.3.3.2 Bevillingsmæssige fritagelser for grundskyld
  • C.H.4.3.3.3 Fritagelse for grundskyld af samfundsmæssige hensyn
  • C.H.4.3.3.4 Fritagelse for stigninger som følge af ændret plangrundlag
  • C.H.4.3.3.5 Fritagelse for stigninger som følge af ændret plangrundlag med mulighed for opførelse af vindmølle- eller solcelleanlæg
  • C.H.4.3.3.6 Ejendomme, der er fritaget for vurdering. 

Regel

Tidligere opnået henstand, som i medfør af § 6 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, er ydet af kommunalbestyrelsen med betaling af grundskyld for visse landbrugsejendomme, bevares på uændrede vilkår. Det gælder indtil kommunalbestyrelsen konstaterer, at betingelserne for ophør af henstand indtræder efter § 6 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat. Se ESL § 9, stk. 1, 1. pkt.

Henstandsbeløbet med tilskrevne renter forfalder dog til betaling ved ejerskifte, medmindre ejerskifte sker mellem ægtefæller. Se ESL § 9, stk. 1, 2. pkt.

Bestemmelsen er i det væsentligste ny og indebærer ændringer i forhold til § 6 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, fordi den indebærer en overgangsordning for allerede ydet henstand efter den tidligere lov.

Overgangsbestemmelse

Henstand efter § 6 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat kan ikke længere ydes, og der kan heller ikke fremadrettet ydes en sådan henstand. Der er tale om et begrænset antal ejendomme, hvor der stadig gælder en sådan henstand i dag.

Bestemmelse er en overgangsbestemmelse, hvorefter ejere af landbrugsejendomme, der har opnået henstand efter § 6 A i lov om kommunal ejendomsskat, vil bevare denne henstand på uændrede vilkår.

Det betyder, at det er vilkårene efter § 6 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, hvorefter henstanden er givet, der fortsat vil gøre sig gældende, herunder rentevilkårene i KESL § 6 A, stk. 3.

Den tidligere bestemmelse

Baggrund

Landbrugsejendomme, der er beliggende inden for områder, der er omfattet af en godkendt byudviklingsplans yderzone eller en godkendt byplans landbrugszone, og således kun kan anvendes til landbrug, kan bl.a. som følge af forventede udstykningsmuligheder have en grundværdi, som betydeligt kan overstige jordens rent landbrugsmæssige værdi. Der blev derfor, med virkning fra kalenderåret 1967 til skatteåret 1968, indført en ordning med henstand med betaling af grundskylden af den del af grundværdien, der overstiger den rent landbrugsmæssige værdi, dog kun indtil det tidspunkt, hvor det område, i hvilket de pågældende ejendomme er beliggende, ikke længere er omfattet af de nævnte zonebånd.

Henstandsordningen tager sigte på at afbøde de øjeblikkelige virkninger af den opvurdering af grundværdierne for visse landbrugsejendomme, der fulgte af den ændring af den tidligere gældende lov om vurdering af landets faste ejendomme, der blev gennemført ved lov nr. 224 af 4. juni 1965.

Fra og med folketingsåret 1969-70 bortfaldt adgangen for landbrugsejendomme mv., der ligger inden for områder, der var omfattet af en godkendt byudviklingsplads yderzone eller en godkendt byplanvedtægts landbrugszone, til at opnå henstand med betaling i henhold til den dagældende § 6 A i lov om kommunal ejendomsskat. Den tidligere opnåede henstand blev dog bevaret, så længe ejendommen er beliggende inden for de nævnte zoner eller, for så vidt angår tiden efter ikrafttrædelsen af den nu ophævede lov om by- og landzoner, en landzone. Når dette ikke længere er tilfældet, forfalder beløbet med tilskrevne renter umiddelbart til betaling.

Den tidligere bestemmelses indhold

Efter den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat kan der efter begæring af ejere af ejendomme, der på tidspunktet for den vurdering, som lægges til grund ved skatteberegningen, ansås for landbrug, ydes henstand med betaling af grundskyld, hvis ejendommen er beliggende inden for områder, der er omfattet af en godkendt byudviklingsplans yderzone eller mellemzone eller en godkendt byplans landbrugszone. For ejendomme, der ligger i yder- eller landbrugszoner, ydes der ikke henstand med grundskyld, der vedrører skatteåret 1969-70 og følgende skatteår. Se den tidligere gældende KESL § 6 A, stk. 1.

Der ydes alene henstand med betalingen af grundskylden, for så vidt den vedrører arealer med den angivne benyttelse og kun i det omfang, grundskylden er beregnet af den del af den afgiftspligtige grundværdi, der ligger over et beløb pr. arealenhed, fastsat af Skatterådet. Se den tidligere gældende KESL § 6 A, stk. 2.

Henstandsbeløbene forrentes med 6 pct. årligt fra den sidste rettidige betalingsdag for de grundskyldsbeløb, hvormed der ydes henstand. Der tilskrives renter ved skatteårets udgang. Se den tidligere gældende KESL § 6 A, stk. 3.

Til sikkerhed for betaling af henstandsbeløbene med påløbne renter tinglyses der på ejendommen skadesløsbrev med oprykkende prioritet. Skadesløsbrevets pålydende med tillæg af foranstående prioriteter må ikke overstige den for ejendommen ved den senest foretagne vurdering ansatte ejendomsværdi. Se den tidligere gældende KESL § 6 A, stk. 4.

Når tinglysning er sket, kan henstand ydes, indtil henstandsbeløbet med tilskrevne renter udgør 95 pct. af skadesløsbrevets pålydende. Se den tidligere gældende KESL § 6 A, stk. 5.

Når yderligere henstand herefter ikke kan ydes, afkræves senere påløbne renter ejeren i forbindelse med den fremtidige opkrævning af kommunale ejendomsskatter og efter de for disse gældende regler. Se den tidligere gældende KESL § 6 A, stk. 6.

Henstandsbeløbet med tilskrevne renter forfalder til betaling, når det område, i hvilket det pågældende areal er beliggende, ikke længere er omfattet af de i stk. 1 omhandlede zoner eller efter ikrafttrædelsen af lov om by- og landzoner.

Henstands- og rentebeløb vedrørende ejendomme som umiddelbart i medfør af lov om by- og landzoner henføres fra mellemzone til byzone, kan dog efter anmodning afdrages med en tredjedel førstkommende 1. juli efter overgangen til byzone og med en tredjedel hver den 1. juli i de følgende 2 år. For beløb der omfattes af en sådan afdragsordning, finder reglerne i stk. 3 (renter) og 8 (årlig oversigt) tilsvarende anvendelse. Se den tidligere gældende KESL § 6 A, stk. 7. Det bemærkes, at lov om by- og landzoner er ophævet.

Forfald af henstandsbeløb mv.

Betingelserne for ophør efter § 6 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat er afgørende for, om de ejendomme, der fortsat har ret til henstand, vil kunne bevare denne.

Efter § 6 A, stk. 7, i den tidligere lov om kommunal ejendomsskat forfalder henstandsbeløbet med tilskrevne renter til betaling, når ejendommen ikke længere er beliggende inden for områder, der er omfattet af en godkendt byudviklingsplans yderzone eller mellemzone eller en godkendt byplans landbrugszone.

Henstanden bortfalder desuden, hvis der sker ejerskifte, fx ved salg af den ejendom, der er ydet henstand for. Dette vil gælde, uanset om der sker zoneændring. Se ESL § 9, stk. 1, 2. pkt.

Dog vil henstanden ikke bortfalde, hvis der sker ejerskifte mellem ægtefæller. Se ESL § 9, stk. 1, 2. pkt.

Da henstanden bortfalder ved ejerskifte, vil henstandsordningen blive udfaset over tid.

Administration og afgørelseskompetence

Da der er tale om et begrænset antal ejendomme, der stadig er ydet henstand for, er det som hidtil kommunalbestyrelsen, der varetager administrationen af henstandsbeløbene, herunder om betingelserne for ophør af henstand indtræder.

Kommunalbestyrelsen giver årligt ejeren meddelelse om kommunens tilgodehavende pr. 1. januar med angivelse af de beløb, hvormed der i det forudgående kalenderår er ydet henstand, og af tilskrevne renter. Se ESL § 9, stk. 2.

Da det er Skatteforvaltningen, der fra og med 2024 opkræver kommunale ejendomsskatter, herunder grundskyld, skal kommunalbestyrelsen oplyse Skatteforvaltningen, hvis henstanden fx bortfalder og forfalder til betaling, fordi betingelserne for henstand ikke længere er opfyldt.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.