C.H.4.3.3.2.6 Gas- vand- og fjernvarmeværker
Indhold
Dette afsnit beskriver kommunernes mulighed for at give fritagelse for betaling af grundskyld for gas-, vand- og fjernvarmeværker.
Reglen om fritagelse for betaling af grundskyld for de i afsnittet omhandlede ejendomme findes i ESL § 7, stk. 1, nr. 5.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Betingelser for fritagelse
- Omfang af fritagelse
- Produktions- og forsyningsvirksomheder.
Se også
Se også afsnit
- C.H.4.3.3.2.1 Regel om fritagelse
- C.H.4.3.3.2.2 Skoler, hospitaler, sygehuse mv.
- C.H.4.3.3.2.3 Sports- og idrætsanlæg mv.
- C.H.4.3.3.2.4 Ungdomslejr, lejrplads eller feriekoloni
- C.H.4.3.3.2.5 Almenvelgørende stiftelser mv.
- C.H.4.3.3.2.7 Delvis fritagelse
- C.H.4.3.3.2.8 Afgørelseskompetence
- C.H.4.3.3.2.9 Virkning af fritagelse mv.
- C.H.4.3.3.2.10 Klage og genoptagelse.
Regel
Kommunalbestyrelsen kan fritage gas-, vand- og fjernvarmeværker for grundskyld, når adgang til leverance fra værket er åben for alle inden for det område, hvori værket arbejder, og værkets indtægter, bortset fra normal forrentning af en eventuel indskudskapital, ifølge vedtægterne udelukkende kan anvendes til værkets formål.
Se ESL § 7, stk. 1, nr. 5.
Det betyder, at de ejendomme, der er opregnet i bestemmelsen, vil kunne fritages for grundskyld efter bevilling. Det er valgfrit for kommunen, om den vil fritage denne type af ejendomme i kommunen for grundskyld. Se afsnit C.H.4.3.3.2.1 Regel om fritagelse om, at det er valgfrit for kommunen.
Bestemmelsen er en videreførelse af § 8, stk. 1, litra d, i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat med sproglige ændringer.
Betingelser for fritagelse
Der gælder 2 betingelser for, at de nævnte ejendomme kan fritages for grundskyld:
- adgang til leverance fra værket er åben for alle inden for det område, hvori værket arbejder
- værkets indtægter, bortset fra normal forrentning af en eventuel indskudskapital, ifølge vedtægterne udelukkende kan anvendes til værkets formål.
Omfang af fritagelse
Bestemmelsen vil både omfatte ejendomme ejet af produktionsvirksomheder og forsyningsvirksomheder. Bestemmelsen vil dertil omfatte alle ejendomme, der naturligt indgår i driften af værket og tilhører værket.
Foruden produktions-, fordelings- og forsyningsanlæg vil også ejendomme, der anvendes som værksteder, garager, lagre eller til administration, kunne fritages for grundskyld, uanset hvor de er beliggende i forsyningsområdet.
Funktionærboliger vil også kunne fritages, når det er nødvendigt, at funktionæren bor umiddelbart ved værket af driftsmæssige grunde.
Produktions- og forsyningsværker
Fritagelsen omfatter gas-, vand- og fjernvarmeværker og omfatter ejendomme ejet af produktionsvirksomheder og forsyningsvirksomheder.
Værker, der er organiseret som andelsselskaber, er i det omfang, der er adgang for alle inden for værkets område til at blive andelshaver, dermed umiddelbart omfattet af bestemmelsen.
Der kan ikke ske fritagelse for grundskyld af elværker, idet elværker siden år 2000 har været skattepligtige.
Det bemærkes, at ejendomme ejet af produktions- og forsyningsvirksomheder, der er organiseret i selskabsform, ikke vil kunne fritages for grundskyld.
For så vidt angår vandværker vil det alene være vandforsyningsselskaber mv., der ikke er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, for hvilke kommunalbestyrelsen kan bevilge fritagelse for grundskyld af værkets ejendomme. Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 h, omfatter selskabsskattepligten de selskaber, der ikke er aktie- og anpartsselskaber, fx andelsselskaber, idet bestemmelsen omfatter forsyningsselskabet uanset dets organisationsform. Det betyder, at ejendomme, der ejes af vandværker, der er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 h, kan kommunalbestyrelsen ikke fritage for grundskyld.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed