C.H.4.3.3.2.1 Regel om fritagelse
Indhold
Dette afsnit og de følgende afsnit beskriver reglen, der giver kommunerne mulighed for at give fritagelse for betaling af grundskyld for en række nærmere opregnede ejendomme.
Reglen om fritagelse for betaling af grundskyld for de i afsnittet omhandlede ejendomme findes i ESL § 7.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Valgfrit for kommunen
- Betingelse om ejerskab.
Se også
Se også afsnit
- C.H.4.3.3.2.7 Delvis fritagelse
- C.H.4.3.3.2.8 Afgørelseskompetence
- C.H.4.3.3.2.9 Virkning af fritagelse mv.
- C.H.4.3.3.2.10 Klage og genoptagelse.
Regel
Kommunalbestyrelsen kan give hel eller delvis fritagelse for grundskyld af en række nærmere afgrænsede ejendomme, der ejes af en organisation eller en institution eller af private. Se ESL § 7, stk. 1.
Det betyder, at de ejendomme, der er opregnet i bestemmelsen, vil kunne fritages for grundskyld efter bevilling.
Der er tale om:
1) Skoler, hospitaler, sygehuse, institutioner godkendt i henhold til den sociale lovgivning, biblioteker under offentligt tilsyn og offentligt tilgængelige museer. Fritagelsen kan dog kun omfatte den bebyggede grund samt gårdsplads og have til bygninger og lokaler, der benyttes af institutionen eller den private til de formål, der er nævnt i 1. pkt. Se afsnit C.H.4.3.3.2.2 Skoler, hospitaler, sygehuse mv..
2) Sports- og idrætsanlæg, der tilhører gymnastik-, idræts- og skytteforeninger, eller andre organisationer med sports- og idrætsformål for den del af ejendommen, der direkte eller indirekte anvendes til sport og idræt. Se afsnit C.H.4.3.3.2.3 Sports- og idrætsanlæg mv..
3) Ejendomme, der anvendes til ungdomslejr, lejrplads eller feriekoloni for børn, når ejeren er en organisation og hovedformålet med organisationen er at fremme børns eller unge menneskers friluftsliv. Se afsnit C.H.4.3.3.2.4 Ungdomslejr, lejrplads eller feriekoloni
4) Ejendomme, der ejes af almenvelgørende stiftelser eller andre institutioner med almennyttige formål, og som anvendes til institutionens formål. Se afsnit C.H.4.3.3.2.5 Almenvelgørende stiftelser mv..
5) Gas-, vand- og fjernvarmeværker, når adgang til leverance fra værket er åben for alle inden for det område, hvori værket arbejder, og værkets indtægter bortset fra normal forrentning af en eventuel indskudskapital ifølge vedtægterne udelukkende kan anvendes til værkets formål. Se afsnit C.H.4.3.3.2.6 Gas- vand- og fjernvarmeværker.
Valgfrit for kommunen
Bestemmelsen er ikke en objektiv regel. Ejerne af de pågældende ejendomme, der er opregnet i nr. 1-5, vil derfor ikke have retskrav på at blive fritaget for betaling af grundskyld. Den enkelte kommunalbestyrelse kan derfor inden for den offentligretlige lovgivning og offentligretlige retsgrundsætninger skønne, om en ejendom skal fritages for grundskyld.
Når kommunalbestyrelsen har besluttet at fritage en bestemt ejendomstype for grundskyld, vil den pågældende ejendomstype være fritaget for grundskyld, indtil kommunalbestyrelsen måtte beslutte, at den pågældende ejendomstype ikke længere skal være fritaget for grundskyld. Kommunalbestyrelsen vil ligeledes lovligt kunne ændre sin praksis for fritagelse for grundskyld.
Ønsker en kommunalbestyrelse at fritage en nærmere bestemt ejendomstype for grundskyld, fx frie grundskoler, vil kommunalbestyrelsen i kraft af den offentligretlige lovgivning og offentligretlige retsgrundsætninger, herunder kravet om saglighed i forvaltningen, proportionalitetsgrundsætningen og lighedsgrundsætningen, hermed skulle fritage alle ejendomme omfattet af den pågældende ejendomstype for grundskyld.
Betingelse om ejerskab
Det er en betingelse for fritagelse for grundskyld for de nærmere opregnede ejendomme i nr. 1-5, at ejendommen ejes af den pågældende organisation, institution eller private.
Kommunalbestyrelsen kan derfor ikke fritage for grundskyld, hvis virksomheden drives fra lejede lokaler.
Kommunalbestyrelsen vil heller ikke kunne fritage for grundskyld, hvis virksomheden drives fra lokaler, der vederlagsfrit er stillet til rådighed af ejeren. Kommunalbestyrelsen vil ydermere ikke kunne fritage for grundskyld, hvis virksomheden drives fra lokaler på fremmed grund, dvs. at virksomheden ejer lokalerne uden at eje grunden.
Sale and lease back
Ejes en ejendom af staten, en region eller en kommune, vil den som hovedregel være fritaget for grundskyld efter den obligatoriske fritagelse. Se ESL § 5.
Er ejendommen ikke fritaget som en ejendom ejet af staten, en region eller en kommune, vil ejendommen eventuelt kunne fritages efter ESL § 7.
Det er en generel forudsætning for fritagelsen efter ESL § 7, at den ikke vil omfatte tilfælde, hvor virksomheden drives i lejede lokaler.
Nogle kommuner indgår i såkaldte sale and lease back-arrangementer. Arrangementerne går ud på, at kommunen sælger en ejendom til et finansieringsselskab. Mod betaling af en leasingafgift til finansieringsselskabet anvender kommunen herefter fortsat ejendommen til det formål, som ejendommen blev anvendt til før indgåelsen af sale and lease back-arrangementet. Ofte vil kommunen senere købe ejendommen tilbage fra finansieringsselskabet.
Da virksomheden drives i lejede lokaler og ikke i ejede lokaler, vil ejeren, dvs. finansieringsselskabet, ikke kunne fritages for grundskyld.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed