C.G.2.5.1.2.3.1 Hovedregel (PAL § 6, stk. 7, 1.-4. pkt.)
Indhold
Dette afsnit beskriver, hvordan beskatningsgrundlaget nedsættes ved ordninger, der var tarifmæssigt opbygget.
Afsnittet indeholder:
- Nedsættelsesbrøken
- Hensættelsen ultimo indkomståret
- Præmiereserven ultimo 1982.
Nedsættelsesbrøken
Beskatningsgrundlaget nedsættes efter forholdet mellem
- den laveste af enten hensættelsen ultimo indkomståret eller præmiereserven opgjort ved udgangen af 1982 og
- passiver ifølge årsregnskabet med tillæg af kapitalnedsættelser i indkomståret.
Det vil sige, at hvert år sammenholdes præmiereserven pr. 31. december 1982 og hensættelse ultimo indkomståret. Er hensættelsen ultimo indkomståret mindre end præmiereserven pr. 31. december 1982, skal årets aktuelle hensættelse bruges i tælleren.
Det vil sige, at beskatningsgrundlaget opgjort efter PAL § 6, nedsættes med følgende brøk:
| Mindste værdi af hensættelserne ultimo indkomståret eller præmiereserven ultimo 1982 Passiver ifølge årsregnskabet med tillæg af kapitalnedsættelser i indkomståret |
Hensættelser vedrørende overtagen genforsikring og fra depoter, der modsvarer hensættelser vedrørende forsikringer afgivet i genforsikring medregnes ikke.
Hensættelsen ultimo indkomståret
Værdien af hensættelsen gøres op som pensionshensættelsen med tillæg af en forholdsmæssig andel af ufordelte bonusreserver for hver forsikring og pensionsaftale.
Hensættelsen gøres op ved udgangen af hvert indkomstår. En eventuel statsgaranti eller tilsagn om statslig underskudsdækning trækkes fra i opgørelsen.
Præmiereserven ultimo 1982
For hver forsikring eller pensionsaftale opgøres præmiereserven (hensættelsen) ultimo 1982 som pensionshensættelsen tillagt
- fordelt bonus, der ikke er overført til præmiereserven, og
- en forholdsmæssig andel af ufordelte beløb indeholdt i bonusfonden på dette tidspunkt (31. december 1982).
Hensættelser, der vedrører livrenter uden ret til bonus tegnet før den 1. maj 1982 regnes ikke med.
Hensættelsen eller præmiereserven opgøres ved udgangen af 1982. En eventuel statsgaranti eller tilsagn om statslig underskudsdækning trækkes fra i opgørelsen.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
