Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

C.E.11.1.2.2 Den længstlevende ægtefælle ønsker ikke at succedere i afdødes indskud på etableringskonto og iværksætterkonto

Indhold

Dette afsnit beskriver, hvilke regler der gælder, når den længstlevende ægtefælle ikke ønsker at succedere i afdødes indskud på etableringskonto og iværksætterkonto.

Afsnittet indeholder:

  • Personer omfattet af reglen
  • Regel
  • Betingelse
  • Skattemæssige konsekvenser

Personer omfattet af reglen

Reglen omfatter den længstlevende ægtefælle, hvor afdødes dødsbo er udleveret til uskiftet bo mv. og er omfattet af DBSL (dødsboskatteloven) afsnit III.

Se afsnit C.E.4.1 Afgrænsning af dødsboer omfattet af skattereglerne for uskiftet bo mv. om, hvilke dødsboer der er omfattet af skattereglerne om uskiftede boer.

Regel

Den længstlevende ægtefælle kan vælge ikke at succedere i afdødes indskud på etableringskonto og iværksætterkonto. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 59, stk. 2.

Betingelse

Når den længstlevende ægtefælle ikke ønsker at succedere, skal en erklæring herom sendes til Skattestyrelsen. Erklæringen skal sendes senest samtidig med

  • den formueoversigt, der er nævnt i arvelovens § 22, og som skal sendes ind for uskiftede boer senest 6 måneder efter dødsfaldet eller
  • åbningsstatus, som skal sendes ind for dødsboer, der skiftes som forenklet privat skifte efter DSL (dødsboskifteloven) § 34.

Se DBSL (dødsboskatteloven) § 59, stk. 3.

Skattemæssige konsekvenser

Når den længstlevende ægtefælle ikke ønsker at succedere, skal beskatning af indskud, der ikke er brugt ved dødsfaldet, ske i afdødes mellemperiode. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 62, stk. 4.

Beskatningen af indskud på etableringskonto og på iværksætterkonto sker i dødsåret efter de sædvanlige regler for levende personer:

  • Etableringskontoindskud skal medregnes i den skattepligtige indkomst inklusive tillæg efter ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 1.
  • Der beregnes en afgift på 52,5 procent af indskud på iværksætterkonto inklusive tillæg efter ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 1. Afgiften udgør 60 procent for beløb indskudt til og med indkomståret 2009.

Se ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 1.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.