Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

C.D.8.11.4.3 Foreløbige beløb

►Det følger af SBL § 6, stk. 2, 1.-3. pkt., at Skatteforvaltningen fastsætter de foreløbige beløb, der så vidt muligt skal svare til det midlertidige solidaritetsbidrag, der fastsættes efter indkomstårets udløb.

Ved fastsættelsen af første rate af det foreløbige midlertidige solidaritetsbidrag lægges selskabets eller det faste driftssteds oplysninger efter SBL § 7 til grund, i det omfang told- og skatteforvaltningen finder oplysningerne tilstrækkeligt sandsynliggjort. Første rate udgør halvdelen af det forventede midlertidige solidaritetsbidrag. Se nærmere om forskudsskema efter SBL § 7 nedenfor.

Dette indebærer, at Skatteforvaltningen vil skulle fastsætte to lige store foreløbige rater på grundlag af de oplysninger, som de berørte selskaber og faste driftssteder selv vil skulle afgive i medfør af den nedenfor omtalte bestemmelse i SBL § 7. De afgivne oplysninger vil skulle lægges til grund af Skatteforvaltningen, medmindre der foreligger omstændigheder, som giver anledning til at mene, at de ikke er tilstrækkeligt sandsynliggjorte. Skatteforvaltningen har bevisbyrden for, at de afgivne oplysninger ikke er tilstrækkeligt sandsynliggjorte.

Anden rate fastsættes på grundlag af oplysningerne, som er afgivet til Skatteforvaltningen efter SKL (skattekontrolloven) § 2, således at summen af første og anden rate udgør det midlertidige solidaritetsbidrag. Se SBL § 6, stk. 2, 4.-7. pkt.

Hvis anden rate beregnet på dette grundlag er større end første rate, betales et tillæg på 2 pct. af forskelsbeløbet mellem første og anden rate, og er anden rate mindre end første rate, tilkommer der den skattepligtige en godtgørelse på 2 pct. af forskelsbeløbet. Tillæg eller godtgørelse medregnes ikke ved indkomstopgørelsen.

Dette indebærer, at den anden rate først vil skulle fastsættes, efter at de berørte selskaber og faste driftssteder har afgivet de årlige oplysninger om deres skattepligtige indkomst, jf. SKL (skattekontrolloven) § 2, og den anden rate vil skulle fastsættes således, at den sammen med den første rate udgør det samlede midlertidige solidaritetsbidrag for indkomståret 2023. Der vil desuden skulle opkræves et ikke-fradragsberettiget tillæg eller udbetales en ikke-skattepligtig godtgørelse på 2 pct. af det beløb, der måtte være forskellen mellem de to rater. Dette svarer til de regler, der gælder for opkrævning af kulbrinteskattens anden rate, jf. KULBOPKL § 4, stk. 2.

Om tilfælde, hvor det endeligt fastsatte midlertidige solidaritetsbidrag overstiger det beløb, der er indbetalt som første foreløbige rate, henvises der til den nedenfor omtalte bestemmelse i SBL § 8 omkring efterbetaling eller tilbagebetaling.

Hvis det efter Skatteforvaltningens skøn antages, at det foreløbigt beregnede midlertidige solidaritetsbidrag vil være væsentligt større end det endelige midlertidige solidaritetsbidrag, skal der efter selskabets eller det faste driftssteds begæring herom ske hel eller delvis tilbagebetaling af 1. rate af det foreløbigt beregnede bidrag. Se SBL § 6, stk. 3.

Dette indebærer, at der efter begæring fra selskabet eller det faste driftssted vil skulle ske hel eller delvis tilbagebetaling af den 1. rate af det midlertidige solidaritetsbidrag, såfremt det må lægges til grund, at denne rate i sig selv væsentligt overstiger det endelige midlertidige solidaritetsbidrag, der skal svares for indkomståret 2023. Selskabet eller det faste driftssted vil have bevisbyrden for, at der bør ske en sådan hel eller delvis tilbagebetaling. Dette svarer til reglen om eventuel tilbagebetaling af 1. rate af kulbrinteskatten, jf. KULBOPKL § 4, stk. 3.◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.